Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Kjører Ubuntu 8.10 på macbooken min, men har et bittelite problem; det ser ikke ut til å være mulig å skrive inn dollartegnet med norsk macintosh-tastaturoppsett. Med Alt+4 får jeg bare ¤ istdet. Noen som har peiling?

Har du den nye macbooken? Fungerer den bra med ubuntu? Tenker på drivere/touchpad/webcam osv. Ser jo ikke noen grunn til at det ikke skal fungere bra, men greit å vite før broren min kjøper en. ;)

 

Edit: woho.. side 800 :w00t:

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger en ny mobil da iPhone gikk til helvete. Noen som vet hvor lett det er å få tak i G1?
De selger developer utgaver som ikke er låst. Du må registrere deg som utvikler hos google for en rimelig penge først.

 

ref. http://www.linuxdevices.com/news/NS8082495737.html

Yeh, men Norge er ikke i lista. Men det er vel mulig å sende den til en i Sverige f.eks. og så få han til å sende den til meg?

Såklart, hvis du kjenner en der.

 

Eller du kan bruke post restante.

Åh herregud så genialt! Jeg bor jo en båt unna Strømstad så det passer perfekt. Visste ikke om det der, takker så meget for tipset :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan man lager extensions til firefox, men i midori må man vel skrive dem i c. Ellers må jeg si at har vært imponert av midori de gangene jeg har prøvd den.

 

Edit: Hva synes du om stabiliteten, da? WebKitGtk er jo ikke helt stabilt, og kjærsjer i hvertfall en del hos meg.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Prøv Alt Gr + 4

Hei, det var altså høyre alt-tast som gav meg "¤". Macbooken har ellers ingen "alt gr"-tast

 

 

Heisann folkens. Kjører Ubuntu 8.10 på macbooken min, men har et bittelite problem; det ser ikke ut til å være mulig å skrive inn dollartegnet med norsk macintosh-tastaturoppsett. Med Alt+4 får jeg bare ¤ istdet. Noen som har peiling?

Har du den nye macbooken? Fungerer den bra med ubuntu? Tenker på drivere/touchpad/webcam osv. Ser jo ikke noen grunn til at det ikke skal fungere bra, men greit å vite før broren min kjøper en. ;)

 

Edit: woho.. side 800 :w00t:

Nei, macbook 3,1 , dvs en av de hvite.

Lenke til kommentar

Nok et kjapt spørsmål :)

 

Noen som vet om man kan tweake GTK til å håndtere fonter som i Qt/KDE? Har irritert meg lenge, men har aldri gjort noe med det :p

post-54893-1232082973_thumb.png

 

~/.fonts.conf

<?xml version="1.0"?><!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
<match target="font" >
 <edit mode="assign" name="rgba" >
  <const>none</const>
 </edit>
</match>
<match target="font" >
 <edit mode="assign" name="hinting" >
  <bool>true</bool>
 </edit>
</match>
<match target="font" >
 <edit mode="assign" name="hintstyle" >
  <const>hintmedium</const>
 </edit>
</match>
<match target="font" >
 <edit mode="assign" name="antialias" >
  <bool>true</bool>
 </edit>
</match>
</fontconfig>

Lenke til kommentar

http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-51138...sc-start-0.html Googlet litt og ble pekt mot dette, har ikke lest hele greia, men ligger vel noe der.

 

EDIT: Kan jo være for gammelt det jeg fant da. Glemmer alltid aa sjekke datoer :p

 

Stod noe her om dette paa Ubuntu, kan sikkert brukes paa andre distroer ogsaa: https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+sou...iro/+bug/264254

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Endelig har midori slutta å kræsje for meg hele tiden i den nyeste releasen. Nå kan snart midori brukes til daglig/hovedbrowser. Mangler bare adblock nå. (Ingen vei tilbake når man først er blitt vant til adblock. Utrolig digg å bruke en så lightweight nettleser.

Du mener da 0.1.2?

Jeg synes nå fortsatt den tryner litt for ofte til å brukes jevnlig. Sjelden jeg surfer mer enn 10 min uten å starte på nytt. Spesielt ved bruk av faner.

 

Men selvfølgelig veldig mye bedre enn før. Liker framgangen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg prøvde å installerer Opensuse nå. Brant Live iso på cd -r, men når partisjoneringen skal starte så stopper det opp. Jeg kontrollerte cd for feil først og det var ingen. Er cd -R uheldig å bruke...?

Skal ikkje ha noko å seie. Merkeleg problem :/ Veit du om andre distroar fungerer med PC-en? Kan vere driverknørr.

Lenke til kommentar

Installerte siste versjon av GRAMPS(3.0.4), og synes programmet virker veldig bra. Jeg er ikke så stødig på engelsk når det gjelder slektsgranskning, så kunne tenke meg å ha dette programmet på norsk(mens gnome vil jeg ha som før på engelsk). Etter å ha søkt litt fant jeg ut at ved å kjøre " LANGUAGE=nb_NO gramps" i terminalen starter det på norsk bokmål(-->Supert).

 

Det jeg lurerer på er om man kan endre på kommandoen som kjøres når man trykker på GRAMPS i menyen slik at det alltid vil starte med norsk(slik at jeg ikke trenger å gå via terminalen)?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å installerer Opensuse nå. Brant Live iso på cd -r, men når partisjoneringen skal starte så stopper det opp. Jeg kontrollerte cd for feil først og det var ingen. Er cd -R uheldig å bruke...?

Skal ikkje ha noko å seie. Merkeleg problem :/ Veit du om andre distroar fungerer med PC-en? Kan vere driverknørr.

 

Både Ubuntu og Fedora har jeg prøvd uten problemer, så dette må være noe med CD platene eller noe helt annet.

Lenke til kommentar
Tja, du kan jo legge til denne linjen i din .bashrc

 

alias gramps="LANGUAGE=nb_NO gramps"

Takk for svar - men dette betyr jo at jeg fortsatt må bruke terminalen? Målet mitt var å kunne starte Gramps fra Applications > Gramps og få norsk språk.

 

Lag en fil, f.eks gramps_no, og legg den i ~/bin

Legg teksten LANGUAGE=nb_NO gramps i fila, og

Gjør filen kjørbar med chmod +x gramps_no

Endre snarveien i menyen til å peke til denne filen.

 

Fikk akkurat til å lage en engelsk-gedit-snarvei på denne måten :cool:

Lenke til kommentar
Tja, du kan jo legge til denne linjen i din .bashrc

 

alias gramps="LANGUAGE=nb_NO gramps"

Takk for svar - men dette betyr jo at jeg fortsatt må bruke terminalen? Målet mitt var å kunne starte Gramps fra Applications > Gramps og få norsk språk.

Kan du ikke bare legge til de nødvendige parametre på menypunktet?

Høyreklikk på "Applications" og velg "Rediger menyer". Så finner du menypunktet og legger til det du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...