Slurt-is Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Hvilken Linux bruker dere? Og hvilken mener dere er mest stabil og brukervennlig??? Og er ikke ubuntu og alt det andre et produkt av Linux? Det dukker opp et spørsmål om passord når man skal installere et program. På ubuntu'en min spør den alltid om passord når man skal instalere eller åpne diverse programmer (ikke alle). Endret 5. august 2005 av Slurt-is Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Begrensa brukar er endeleg kome i Windows, men: http://www.dinside.no/km_bilde/5/264075.jpg Kan ein verkeleg skru det av?? BTW: Litt morosamt med alle fjortisane på itavisen-forumet som skryt av at dei har Windows Vista, og at det berre er å gå på den og den torrent-sida og laste det ned. Når DRM på prosessornivå og Vista = Sant, vert vel ikkje den typen folk så glade lenger... Endret 5. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hvilken Linux bruker dere? Og hvilken mener dere er mest stabil og brukervennlig??? Og er ikke ubuntu og alt det andre et produkt av Linux? Det dukker opp et spørsmål om passord når man skal installere et program. På ubuntu'en min spør den alltid om passord når man skal instalere eller åpne diverse programmer (ikke alle). Ubuntu er ein GNU/Linux-distribusjon. Les meir: http://www.linuxguiden.no/index.php/Distribusjon Når vi snakker om en Linux-distribusjon, distribusjon eller distro, mener vi en fullverdig operativsystempakke som kjører Linux-kjernen, GNU-verktøy og mange andre frie programmer i et fint integrert system. Det fins mange Linux-distribusjoner. Og hvilken mener dere er mest stabil og brukervennlig??? Slikt har vore oppe mange gonger før, i form av ein poll. Dessutan er det spørsmålet det same som å spørre: Kva for eit fotballag er best? Skjønar? På ubuntu'en min spør den alltid om passord når man skal instalere eller åpne diverse programmer (ikke alle). Dei som krev administratorrettigheitar (dvs om du skal gjere endringar i systemet, installere program osv). I og med at Ubuntu brukar sudo, er det vel slik at du kan taste passordet ein gong, så opne same programmet seinare utan å taste passord, om det ikkje går for lang tid. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Begrensa brukar er endeleg kome i Windows, men: http://www.dinside.no/km_bilde/5/264075.jpg Kan ein verkeleg skru det av?? Nei og nei... . Blir vel en del som slår av denne "unødvendige" funksjonen da, for det er jo så viktig med "brukervennlighet". Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Begrensa brukar er endeleg kome i Windows, men: http://www.dinside.no/km_bilde/5/264075.jpg Kan ein verkeleg skru det av?? Nei og nei... . Blir vel en del som slår av denne "unødvendige" funksjonen da, for det er jo så viktig med "brukervennlighet". Folk er jo vant til å trykke "no" på popups og liknande i Windows, ellers får dei jo eit virus på maskina si (nok av popups som kjem i IE som ser AKKURAT ut som Windows-meldingar, men dei gjer noko heilt anna...ActiveX) Vert vel slikt: "LOL omg plz ork skr1v pass0rd hv3r gang man sk4l installere cs og mirc da" Nyttig er det jo for profesjonelle brukarar og administratorar, men moglegheiten har jo vore der i tidlegare versjonar også, berre ikkje så tydeleg. BTW: Windows deserves respect and some love Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Objorkum: Nyttig er det jo for profesjonelle brukarar og administratorar, men moglegheiten har jo vore der i tidlegare versjonar også, berre ikkje så tydeleg. -------------------- Mulighet har vært der, men er jo ganske ubrukelig siden den bare fungerer på .exe-filer fram til Windows XP. Skal man gjøre noe i kontrollpanelet må man logge seg inn som administrator... Objorkum: BTW: Windows deserves respect and some love ---------------------------- Windows-fan på repeat-mode ja. Like spennende hver gang. Endret 5. august 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/...145230&from=rss If the directive is adopted, developers who create software for file sharing that is then used for illegal ends could potentially be criminally liable in EU member countries. Hm? Så om ein eller annan lagar eit program/ein protokoll (open kildekode) som er genial til filoverføringar, så vert han straffa dersom nokon brukar det til piratvirksomheit? Kva med den/dei som laga FTP? Eller er den den som laga f.eks gFTP som skal straffast? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 EGENTLIG, er jeg meget glad for at MS nå nærmer seg slipp av sitt nye OS. Etter det jeg har sett og hørt, er dette et stort steg mot at Windows blir klar for desktopen. Det er fint å vite at de 90% resterende pc brukere endelig kan jobbe produktivt. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) Morsom artikkel, og jeg er enig. Jeg er ikke klar for Windows som Desktop ennå. Da må jeg som amatør få: - Ferdig installert drivere til helt basisk maskinvare som nettverkskort og skjermkort - Et lettvint pakkesystem som oppdaterer alle programmene i operativsystemet. - Slippe å reinstallere operativsystemet hver måned, jeg synes det er avansert med store deler av den tekstbaserte installasjonen til Windows XP. - Et pent design som lett kan modifiseres ved et par tasteklikk uten tredjepartsprogrammer og fare for malware-infeksjoner. - Mulighet til lett å avinstallere programmer man ikke ønsker. F. eks er denne avinstallasjonen av Windows Messenger for avansert for meg: start - kjør - RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%INFmsmsgs.inf,BLC.Remove - Ha et konsoll som kan brukes som et verktøy og ikke et leketøy. - Mulighet til å fullt ut kunne gjøre administrative oppgaver uten å være innlogget som admin/root. Endret 7. august 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 (endret) RattleBattle: Alltid morosamt å sjå det frå den sida Er slikt Windows-brukarar ikkje forstår når dei prøver GNU/Linux, at det faktisk tek tid å lære seg eit nytt OS, og at dei som går andre vegen slit like mykje/meir. Først går ein i butikken og for bakoversveis når ein må ut med 4000 kr for Windows XP Pro. Så tenk på når ein bootar Windows første gongen. Kor er programma? Aha, ein får ikkje med anna enn IE og notisblokk! Så etter søking på Google, og eit par spørsmål i eit forum, kjem ein fram til at ein faktisk må gå på www for å finne programma du treng, og så laste ned desse og installere dei manuelt (noko anna enn f.eks Synaptic ja, klikk > installert!). Så kjem det der betalingsgreiene! Alle kvalitetsprogram for Windows vil jo ha pengar (no til dags finst det heldigvis mange OSS-program til Windows også)! Cracking? Aldri høyrt om. For eit strev! Javel, inn på diverse mystiske sider, og PANG! Spyware, adware, malware og heile pakka er på maskina (takket vere IE). Endret 7. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hmm, hvis jeg har forstått det rett kan jeg spørre om ting her, og det jeg da lurer på er hva jeg må gjøre for å kunne høre på musikk i ubuntu? Har aldri fått det til, eneste lydene jeg har hørt er de fra gaim mens jeg kjører ubuntu. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hmm, hvis jeg har forstått det rett kan jeg spørre om ting her, og det jeg da lurer på er hva jeg må gjøre for å kunne høre på musikk i ubuntu? Har aldri fått det til, eneste lydene jeg har hørt er de fra gaim mens jeg kjører ubuntu. Kva for program brukar du til å spele av musikk? Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg aner ikke.. Det står bare "Music Player". Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å prøve engang, alt går bare nedover. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg aner ikke.. Det står bare "Music Player".Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å prøve engang, alt går bare nedover. Du klarar å finne ut det veit du Dersom du går i Help > About Er det Rhythmbox? Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Ja, Rhythmbox 0.8.8. Installer gstreamer-plugins hvis du skal spille av mp3-filer. Eller du kan installere en annen spiller som f.eks. XMMS. Har du sett på Ubuntuguide.org? Det står det mye nyttig. Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hvor kan jeg laste ned en av disse tingene? Jeg har ikke sett på den siden før, har bare stolt på at broren min kunne være til hjelp om jeg lurte på noe. Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Hvor kan jeg laste ned en av disse tingene? Jeg har ikke sett på den siden før, har bare stolt på at broren min kunne være til hjelp om jeg lurte på noe. Du må muligens legge til noen repositorier først, her står hvordan du gjør det. For å installere gstreamer-plugins: sudo apt-get install gstreamer0.8-plugins sudo apt-get install gstreamer0.8-lame sudo apt-get install gstreamer0.8-ffmpeg gst-register-0.8 Eller for å installere XMMS: sudo apt-get install xmms Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg hadde faktisk XMMS også, men når jeg prøver å spille av noe i den stopper den opp og jeg får ikke avsluttet den eller noe. Og nå får jeg heller ikke startet opp XP, så jeg må bruke ubuntu. Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Jeg hadde faktisk XMMS også, men når jeg prøver å spille av noe i den stopper den opp og jeg får ikke avsluttet den eller noe.Og nå får jeg heller ikke startet opp XP, så jeg må bruke ubuntu. Prøv å sette output i XMMS til ESD. Eller kjør killall esd og sett output til ALSA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå