olefiver Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hehe... Kunne ikke overlevd uten ssh selv! Nesten like viktig som selve sh Åsså er det en "s" mer Lenke til kommentar
Smif Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Sukk... jeg setter opp en ny ubuntu box til noen, men ubuntuforums.org er nede Utrolig hvor avhengig man er av den sida, hver minste lille detalj. Lenke til kommentar
R3itan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Oi, oppdaget nettopp ssh og sftp. Litt forelsket nå Man kan heller ikke leve uten sshfs Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ahhh. Mimrer om de dager jeg var ung og naiv (begynner å bli lenge siden nå) og trodde at det var t-er og f-er som var tingen (ftp og telnet). Nå er det s ftw. SSH, SSHFS og SCP. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 IT karen på skolen min ville ikke åpne port 22 for meg. Uthastigheten her hjemme er for lav til å kjøre applikasjoner gjennom uansett, til at jeg skulle gidde å kjøre internett trafikken min gjennom den for å omgå brannmuren på skolen. Noen andre tanker om hvorfor han skulle nekte meg det? åpne port 20 og 21 til ftp var visst helt greit.. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Trafikken min gjennom den for å omgå brannmuren på skolen. Noen andre tanker om hvorfor han skulle nekte meg det? åpne port 20 og 21 til ftp var visst helt greit.. Da setter du bare opp SSH til å lytte på port 21? Jeg mener, vi som er litt seriøse bruker da ikke FTP Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 SSH serveren hjemme fungerer fint, det er klienten på skolen jeg ikke får åpnet port til. Men det er vel bare å sette den til å bruke 21 der? Får ikke åpnet 21 hjemme though. Irriterende med sær ISP Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Blir lei meg naar dere snakker om SSH. Skolen, som driver nettet her har sperra alt utenom HTTP. Ikke noe SSH for meg nei Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Blir lei meg naar dere snakker om SSH. Skolen, som driver nettet her har sperra alt utenom HTTP. Ikke noe SSH for meg nei Skolen jeg jobber på sperrer alt utenom http-trafikk på elevnettet. Da er det greit å jobbe på IT-avdelinga, der vi har et par porter helt åpne Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg koblet nettop eee-en med arch på elevnettet. Fikk lastet ned oppdateringer, men http var blokkert. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det hender jeg drar med meg Ubuntu på skolen og kjører via USB-kjeppen. Jeg får ikke noe nett der. Det står at den er koblet til kabelnettet. Trenger jeg noen slags proxy elns? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 La inn Arch for noen dager siden etter en liten periode der jeg har brukt Ubuntu. Alt ble installert uten problemer, men nå i ettertid er ting svært ustabilt. Firefox blir nesten aldri avsluttet skikkelig, så må lukke det manuelt neste gang jeg skal starte programmet. Både Banshee og Transmission fryser helt tilfeldig. Problemet med Firefox har jeg hatt før for lenge siden, men har aldri opplevd noe lignende med Banshee eller Transmission. Ser ikke bort fra at det ikke er de nevnte programmene som er årsaken til problemet, men at det er noe mer alvorlig feil. Dette ettersom så mange programmer plutselig er ustabile samtidig. Noen tips? Lenke til kommentar
R3itan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Blir lei meg naar dere snakker om SSH. Skolen, som driver nettet her har sperra alt utenom HTTP. Ikke noe SSH for meg nei Blir lei meg naar dere snakker om SSH. Skolen, som driver nettet her har sperra alt utenom HTTP. Ikke noe SSH for meg nei Kan dere ikke bare endre SSH-porten da? nano /etc/ssh/sshd_config /etc/init.d/ssh restart Prøv port 80 feks. Endret 13. januar 2009 av R3itan Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Blir lei meg naar dere snakker om SSH. Skolen, som driver nettet her har sperra alt utenom HTTP. Ikke noe SSH for meg nei Nettet her = nettet hjemme hos deg? Hvilken skole? Forøvrig: Om du har muligheten, sett opp en maskin med ssh på port 80 utenfor brannmuren. Så kopler du til den fra pc'n din... I nødsfall kan man gjøre tunellering med ssh også, nyttig ved overhissige brannmurer og slikt Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Her: Leilighet jeg bor paa, leies av skolen som saa leier den ut til elever. Skolen heter Fjölbrautaskóli Suðurlands (Hehe ) Har desverre ikke tilgang til PCer utenfor nei, det maatte bli hjemme i Norge da Men tror bare jeg kjöper en ruter og kobler den til nettet her da, er jo bare en liten lokal server (PulseAudio, Skriver og Backup) jeg vil fjernstyre. Husker ikke helt hvordan ruterkonfigurasjonen jeg var innom sist var, kan man lett endre MAC? (De bruker MAC-autentsiering her, saa skal bare klone MAC fra nettverkskortet mitt og bruke det.) Det verste for min del er naa at Bazaar ser ut til aa bruke SSH saa jeg faar ikke sjekket ut ting via Launchpad. (Og IMAP, faar jo ikke sjekket e-posten min via noe annet enn nettlesern naa) Endret 14. januar 2009 av Rabbid Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://arstechnica.com/news.ars/post/20090...evelopment.html Nokia planlegger å tilby Qt under LGPL-lisensen. Dette er jo knall, valget mellom enten GPL eller kommersiell lisens har nok holdt Qt litt tilbake. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 http://arstechnica.com/news.ars/post/20090...evelopment.html Nokia planlegger å tilby Qt under LGPL-lisensen. Dette er jo knall, valget mellom enten GPL eller kommersiell lisens har nok holdt Qt litt tilbake. Endelig! http://tech.slashdot.org/article.pl?sid=09/01/14/1312210 Lenke til kommentar
R3itan Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg trenger en ny mobil da iPhone gikk til helvete. Noen som vet hvor lett det er å få tak i G1? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Noen som kan hjelpe meg med hvorfor jeg ikke får opacity til å fungere i Ubuntu? Det virket utmerket tidligere, men etter at jeg installerte ett nytt tema, får jeg den bare ikke tilbake. Jeg har satt opp Compiz med "Menu | PopupMenu | DropdownMenu" og windows values til 90% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå