Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor fungerer ikke "sudo aptitude dist-upgrade"? Står bare at det er 0 pakker å oppgradere.
Kjörer du 8.04? Da er det en innstilling i Software Sources som gjör at du kun oppdaterer til andre LTS-utgaver.

 

Jahm, det er nå 2 måneder siden jeg spurte og har godt over til en annen distro. :wee:

 

Men takk, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hva som er lurest kommer helt ann på hva du selv ønsker å gjøre. Personlig kjører jeg standalone, med vindusdekorasjon fjernet og uten noen faste paneler eller menyer. Dermed bruker jeg hele skjermen uten noe tullball. Om du derimot ønsker en tradisjonell meny og ikke er så opptatt av hastighet og slikt kan du kanskje kjøre det inne i Gnome. Eller du kan kjøre standalone og bruke dertil egnede menyer/paneler.

 

Guider til å sette det opp finnes det meg bekjent ikke så mye av. Dog finnes det enkelte bloginnlegg om slikt. Hele greia er jo at man med OpenBox kan være individuell og gjøre ting slik man selv vil, og da faller litt av poenget med guider bort. Alt jeg har måttet sette meg inn i for å få til mitt "perfekte" oppsett har jeg funnet på OpenBox wikien.

Lenke til kommentar

OpenBox er ikke et skrivebordsmiljø på lik linje med gnome/kde osv, det er en vindusbehandler. Men, du kan også bruke den standalone. Ved å bruke den sammen med f.eks Gnome får du en mye mer fleksibel vindusbehandler, men ikke noe spesielt bedre ytelse. Ved å kun bruke openbox derimot oppnår du et meget lettkjørt system (dermed også raskt).

 

Selv bruker jeg arch+openbox og fungerer meget tilfredsstillende og raskt.

 

Du kan lese litt i dette innlegget/tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12739277

 

Finnes utallige guider, selv liker jeg archwiki sin. Den er dog for arch linux, men det aller meste er relevant for andre distroer også.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som blir forvirret av forholdet mellom dpkg og apt eller hva som nå er anbefalt?

 

Husker jeg var litt forvirret når jeg først begynte å ta i bruk Ubuntu selv (Ubuntu 4.10 :) ), men det er egentlig ikke vanskelig:

 

dpkg er grunnsystemet. dpkg kan installere/fjerne/manipulere pakkefiler (.deb), men vet ikke hvor den skal finne disse pakkefilene. Henter du en .deb fra f.eks. getdeb.net, installerer du den direkte via dpkg (eller mer sannsynlig et grafisk skall over dpkg).

 

APT er pakke-manageren (APT står for Advanced Packaging Tool). Den håndterer pakkebrønner/-kilder, nedlasting av pakker en trenger, og håndtering av dependencies (dpkg kan også det, men i mindre grad). Anse det som et verktøy på toppen av dpkg som gjør mange jobber mye enklere. En full oppgradering av systemet er gjort med én kommando med APT, men med kun dpkg må en gå gjennom alle pakkene og sjekke manuelt om nye versjoner er tilgjengelige, og selv laste ned. Det finnes skall på toppen av APT igjen (Synaptic, aptitude, update-manager m.m.) som kan være enda enklere i bruk (Synaptic er f.eks. GUI-basert).

 

Håper det klarnet litt opp i saken. :)

Lenke til kommentar
Har installert openbox, men ingen av konfigurasjonsfilene ble installert. Ligger de i en pakke en plass?

Se archwiki linken min over, eller her: http://wiki.archlinux.org/index.php/Openbox

 

Under "Installation" har du det:

$ mkdir -p ~/.config/openbox/
$ cp /etc/xdg/openbox/rc.xml ~/.config/openbox/rc.xml
$ cp /etc/xdg/openbox/menu.xml ~/.config/openbox/menu.xml

 

Hvilken distro bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...