Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med en PC jeg dualbooter med Vista/Ubuntu erstattet av Debian senere, har jeg fått 3-4 kernel panics oppe å gå(og alle var ved distro upgrade til Ubuntu).

På Windows jeg har derimor fått i det minste 15+ bsod's oppe i den samme tidsperioden. Utom det er det også minst 10 tvungete system restarter. 40+ ganger hvor jeg ha måtte manuelt drepe prosseser etter at "et problem har intruffet........... avslutt applikasionen".......

 

Windows stabilt? Ikke en sjanse.

Høres ut som du sitter på hardware med alvorlige feil spør du meg. BSOD kan jeg faktisk ikke huske når jeg fikk sist (Det må ha vært før jeg gikk over til å bare kjøre XP i vmware, og det er en god stund siden). Kernel panic har jeg bare fått en gang i løpet av de siste par årene, og det var da jeg koblet til en USB-enhet som tydeligvis hadde en alvorlig feil (hele maskina frøs, inkludert reset knapp. Måtte bruke powerknapp på baksiden for å få restartet maskina. Satt igjen med inntrykk av at jeg hadde råflaks at ikke hele hovedkortet ble grilla)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Massevis av systemer for beregninger av ditt og datt som ble utviklet på 60-tallet osv, hvor formlene osv ikke har forandret seg, som fortsatt kjører.

 

Gamle Cobol-programmerere gjorde store penger i tiden før år 2000, for å fikse y2k-problemer i eldgammel kode.

Siden det fortsatt er mange, store både COBOL og FORTRAN programmer i bruk, mens det er praktisk talt ingen formell utdanning innen disse programmeringsspråkene er det noen analytikere som har foreslått spesialisering på COBOL og FORTRAN som en mulig sikker invistering for en programmerer, som nærmest garantert gir en høyt betalt jobb.

Om det er sant vet jeg ei.

 

Vel, FORTRAN er relativt vanlig i bruk i beregningstunge miljøer, og det skrives mye FORTRAN-kode i dag også. Riktignok i dag for det meste videreutvikling av eksisterende løsninger, men også en del nytt. Videre har FORTRAN den fordelen at det er latterlig enkelt å kople sammen med Python (f2py og Numpy), og slik sy sammen mange eksisterende FORTRAN-programmer (og kanskje et par nye) for å løse problemer både raskt (FORTRAN kjører grisefort) og effektivt (Python skrives grisefort).

 

En annen stor svakhet i Windows er at en prosess som låser seg ofte får hele maskinen til å låse seg. Mye av dette skyldes at Windows ikke har et så godt modul-basert design.

 

Med en PC jeg dualbooter med Vista/Ubuntu erstattet av Debian senere, har jeg fått 3-4 kernel panics oppe å gå(og alle var ved distro upgrade til Ubuntu).

På Windows jeg har derimor fått i det minste 15+ bsod's oppe i den samme tidsperioden. Utom det er det også minst 10 tvungete system restarter. 40+ ganger hvor jeg ha måtte manuelt drepe prosseser etter at "et problem har intruffet........... avslutt applikasionen".......

 

Windows stabilt? Ikke en sjanse.

 

Tror nok du har en veldig ustabil maskin (maskinvarefeil - skjekk ram'en din!), mtp. hvor mange panic's/bsod's du har fått. Normale er ~0 for begge deler.

 

Eneste som har panic'a/BSOD'a maskinene mine i det siste, er suspend (Fedora/XP). Men med fedora 10 ser det *meget* lovende ut - har ikke krasja på resume en eneste gang, og resum'er på under ett sekund til skjermbeskytterpassord (går på automatisk ved suspend)... Fedora 10 ser på svært mange måter ut til å være den beste fedora'en så langt.

 

Annet emne: Er det noen her som har testa dropbox?

http://www.getdropbox.com/

 

Ser ut til at det integrerer meget godt med nautilus under Linux, og også tilsvarende godt med andre OS'er. Bare synd man må være root for å installere det (deamon) - kunne godt tenke meg å satt det opp på profilen min på skolen. Ikke at det burde være umulig å overtale admin til å installere det på maskina mi (fys master, så har "egen" desktop-maskin stående på skrivebordet mitt på Blindern. RHEL5. Najs.)

Lenke til kommentar

Definitivt. Men likevel kult.

 

/me håper GSS

http://gss-tcad.sourceforge.net/index.htm

kan løse problemene mine, så jeg slipper unna uten å måtte bruke synopsys

http://www.synopsys.com/home.aspx

som er ekstrem-proprietært (40 000 kr for en "educational"-lisens... Industri-lisenser koster vist ca. like mye som mennesket som bruker programmet...)

 

Dog tviler jeg - GSS er 2D, og problemet mitt er "veldig 3D" - i allefall om jeg vil gjøre noe nytt... Samtidig sitter jeg og tenker at "bah, dette kunne jeg jo egentlig ha koda selv"...

Lenke til kommentar

Det er en editor med en psykolog, og egentlig en Lisp-fortolker. Org-Mode er forresten genialt:

, HLUG-presentasjon.

 

Dropbox fungerer greit ja, men dette er litt nedtur: "License: Proprietary"
Ble også skuffa; trodde alt var under GPL, men det var bare Nautilus-tillegget som var fri programvare. Egentlig litt morsomt at et selskap som distribuerer proprietær programvare lenker til GNU sine sider :p.
Lenke til kommentar
Nei, det er riktig måte å gjøre det på. Alt av programvare og innhold som ikke er brukerskapt bør innstaleres via pakkesystemet.
Jeg synes det blir dumt å ha det i AUR allikevel, når det er langt mer jobb å installere det derifra, enn å installere tillegget på "normalmåten". Men det meste må vel innom AUR først, før det havner i repo. Er det jeg ikke har vendt meg til enda. Ellers synes jeg det er å foretrekke at f.ek.s firefox holder orden på sine egne utvidelser.
Lenke til kommentar
Forøvrig er det ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende å innstalere fra AUR med yaourt/shaman akkurat ;)
Problemet er søketiden med yaourt. (Og at den noen ganger ikke finner noe, men installerer det helt fint... :erm:) Shaman har jeg ikke brukt siden jeg gikk over til gnome. Men vurderer å legge det inn igjen om det ikke har for mange deps.

 

Kan sikkert ha noe med at jeg ikke er vandt til det enda, men jeg synes det blir litt rotete med pacman i kjernen, og ABS, AUR og divere som jeg ikke har helt oversikten over hvor passer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...