Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min lille KDE-test endte med at jeg slengte inn Arch med Gnome isteden. Har brukt Ubuntu 8.10 den siste tiden etter at min forrige Arch tok helt kveld pga litt eksperimentering! :p Nå irriterer jeg meg grønn over at jeg ikke får rettskrivingsopplegget til å fungere i OpenOffice 3. La inn OO-base med pacman. La så inn norsk spellcheck via yaourt. Har også valgt norsk på alt inne i OO. Får fortsatt ikke noen strek under skriften uansett hva jeg skriver. Vanvittig irriterende. Dette har aldri vært noe problem før... Noen tips?
Den spellchecken i AUR er vel ikke til 3'ern? :p Norsk ordliste er ihvertfall en egen utvidelse Bedre enn i tidligere OOo egentlig, men jeg synes alt bare kunne bruke aspell. :/

 

red: refrshe før man svarer hadde visst vært en ide.>S

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ikke uenig i den, men da har man som regel et hardware-problem, eller en bug i en driver.

Grafikksystemet i Windows er jo noe som tradisjonelt har slitt med dette, da det er så knyttet mot kernelen at det gjerne drar med seg mer enn nødvendig når det går ned. Sånn sett er jo X en del mer elegant, da det bare er en prosess som kan fyres opp igjen.

Når X-en min kræsjar så er det ikkje mogleg å drepe X fordi eg kan ikkje få opp nokre terminalar (ctrl + alt + <tal> fungerer ikkje). Om det kræsjer i Vista vil skjermen blinke og det kjem opp ein boks som seier at grafikken kræsja og har vorte gjenoppretta. Gid om X kunne gjere noko så lurt!

 

Når eg har valt ein av terminalane på CTRL+ALT+<tal>, korleis kan eg scrolle? Til no har eg køyrt programmet og fyrt utdataen i ei fil som eg etterpå opnar med less (til dømes sh NVIDIA.sh --help > lol

less lol) men det er litt tungvindt.

 

Redigert: Ja eg er sur på ustabiliteten til X. Måtte X brenne.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan godt vere i terminal utan X. Er berre at når min X kræsjar så kan eg ikkje få opp terminalen fordi CTRL + ALT + <tal> ikkje fungerer (ingenting skjer) :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Prøvd Ctrl+alt+backspace da?

Ja. Då vert berre bakgrunnen til innloggingsskjermen vist og ingenting meir skjer :(

 

Takk Blackslash, var det eg meinte :)

Lenke til kommentar
Nå bruker jeg jo som regel linux, og syns (som de fleste andre i dette forumet) at unix-måten å gjøre ting på er bedre på mange måter

Jeg er egentlig av samme oppfatning. Som utvikler er det vanskelig å si noe annet enn at Linux og Unix kjernen er langt overlegen, rett og slett fordi de aller fleste løsningene der er langt mer elegante, sett fra en utviklers synspunkt. Et glimrende eksempel på det er å ta en titt på tråd og prosesshåndtering i de to ulike OS. I Linux blir tråder og prosseser håndtert på omtrent nøyaktig samme måte (ganske naturlig siden de er veldig nært beslektet), mens Windowskjernen behandler tråder og prosesser helt ulikt hverandre.

Nå er det likevell ikke til å stikke under en stol at også windowskjernen har mange gode løsninger, og at enkelte av dem gjerne er en vell så bra løsning. Men sett fra en utviklers ståsted er det *nix som har alle de elegante løsningene.

Lenke til kommentar
Unix-like- og Windows-kernel er veldig ulike, nesten som dag og natt for å sette det på spissen. Det er veldig mange forskjeller her, og det er ikke vits i å nevne alle, men nøkkelord er sikkerhetsrutiner, måter prosesser kjører på osv. Det mest åpenbare er mangelen på brukerkontroll i Windows, som er veldig lett å omgå, f.eks. i filsystemet. Dette er en av de største årsakene til at Windows er gjennomsyret med virus, og slik blir det nok til Microsoft velger en Unix-like kernel eller lignende slik som Apple gjorde. Til dere som kjenner til sanntidssystemer så tilbyr Linux flere prioriteringsnivå og lagrer datoer i GMT, som da er veldig viktig. En annen stor svakhet i Windows er at en prosess som låser seg ofte får hele maskinen til å låse seg. Mye av dette skyldes at Windows ikke har et så godt modul-basert design. Det er egentlig forkastelig at det kan oppstå "feil" slik at maskinen låser seg av å spille av musikk, nettsurfing eller på tomgang på en farbrikkinstallasjon. Det er heller ikke uvanlig at en driver (f.eks. skjermkortdriver) låser seg uten at noe er egentlig feil. Det er rett og slett forkastelig sikkerhetspolitikk.

Nå vet ikke jeg om vi prater rundt hverandre, men for meg høres det vitterlig ut som du beskriver Win 98 kjernen og ikke XP/2000/Vista-kjernen... Windowskjernen har f. eks. på akkurat samme måte som Linuxkjernen prioriteringsnivå både på userspace og kernelspace. Forskjellen ligger i hovedsak i algoritmene som brukes for schedulering. Faktisk vil jeg påstå at scheduleringen til Windowskjernen egentlig ser bedre ut på papiret, samtidig som det vell i praksis viser seg at Linux sin variant er bedre. Dog har man vell endret måten kjernen scheculerer prosesser en rekke ganger i nye versjoner av Linuxkjernen.

Lenke til kommentar
En annen stor svakhet i Windows er at en prosess som låser seg ofte får hele maskinen til å låse seg. Mye av dette skyldes at Windows ikke har et så godt modul-basert design.

 

Med en PC jeg dualbooter med Vista/Ubuntu erstattet av Debian senere, har jeg fått 3-4 kernel panics oppe å gå(og alle var ved distro upgrade til Ubuntu).

På Windows jeg har derimor fått i det minste 15+ bsod's oppe i den samme tidsperioden. Utom det er det også minst 10 tvungete system restarter. 40+ ganger hvor jeg ha måtte manuelt drepe prosseser etter at "et problem har intruffet........... avslutt applikasionen".......

 

Windows stabilt? Ikke en sjanse.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...