Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noen effektiv måte å ta backup av /home/-mappa, bortsett fra copypaste med sudo nautilus?
Du kan også bruke tar, feks
tar cf - * | ( cd /dir_for_backup; tar xfp -)
Når du har opprettet en backup er det veldig effektivt og bruke rsync for å vedlikeholde
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kor trygg er du på at innhaldet på plata du nytta er 100 % som det skal? Med andre ord, sjekka du checksum på biletfila før du brann det og vertifiserte du innhaldet?

Opplever stadig at vertifisering feila og må brenne på nytt, spesielt om platene eg nytta er gamle.

K3b støttar vertifisering, trur ikkje Bastero gjer det.

Lenke til kommentar
Nei, ble aldri prompta om noen ting. Hvis det hadde vært noe sånt, så hadde jeg brukt standard brukernavn og passord jeg bruker nesten alle steder jeg trenger det, og de virka heller ikke.

Du får ikke spørsmål om å skrive inn brukernavn og passord, kun om å skrive inn root-passord (brukeren heter alltid root)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Brasero kan lage og sjekke blant annet md5

Men eg tenkte på å sjekke innhaldet ETTER du har brunne, altså å vertifisere innhaldet på plata.

Lenke til kommentar
Bare legger denne i Mine innlegg jeg :D

Hva er egentlig GNU? Et åpent OS det og?

GNU er ikke et eget OS, men en del av det vi alle, feilaktig, kaller Linux.

Linux er en OS kjerne, altså i seg selv helt ubrukelig for vanlige pc brukere. GNU er et sett programmer som kjører oppå denne kjernen. Dette lar deg bruke kjernen til noe meningsfullt. Faktisk er de fleste kommandoene du skriver inn i terminalen programmer i GNU. Noen eksempler er emacs, gcc, shell og core utilities.

GNU ble opprinnelig startet, av Stallman, for å være ett fritt alternativ til unix. Derav navnet GNU, "GNU's not Unix".

GNU er i seg selv ikke ett komplett OS pga mangelen på en kjerne, men GNU Hurd er nettopp denne kjernen de ønsker skal erstatte Linux i framtiden. (Linux er utvikklet av Linus Torvalds)

Her har du en liste over GNU Core Utilities, og som du ser er dette mesteparten av det du bruker i shell.

GNU/Stallman er nærmest definisjonen på åpen og fri kode. Kjekk kar :)

Edit: Var litt for treg ser jeg...

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...