Xecuter Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Og for guds skyld husk -p flagget! Endret 2. januar 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Finnes det noen effektiv måte å ta backup av /home/-mappa, bortsett fra copypaste med sudo nautilus?Du kan også bruke tar, feks tar cf - * | ( cd /dir_for_backup; tar xfp -)Når du har opprettet en backup er det veldig effektivt og bruke rsync for å vedlikeholde Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Nå har jeg installert debian, men når jeg skal boote blir jeg prompta for username og password. Fylte ikke inn noe slikt under installeringa, og har prøvd alt mulig av default passord og brukernavn som jeg kommer på. Noen som veit? Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Installeren til Debian prompter deg for brukernavn og passord under installasjon. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Installeren til Debian prompter deg for brukernavn og passord under installasjon. Gjorde den ikke her. Det er jeg helt sikker på. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Lagde du ikke engang et root passord? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Nei, ble aldri prompta om noen ting. Hvis det hadde vært noe sånt, så hadde jeg brukt standard brukernavn og passord jeg bruker nesten alle steder jeg trenger det, og de virka heller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Kor trygg er du på at innhaldet på plata du nytta er 100 % som det skal? Med andre ord, sjekka du checksum på biletfila før du brann det og vertifiserte du innhaldet? Opplever stadig at vertifisering feila og må brenne på nytt, spesielt om platene eg nytta er gamle. K3b støttar vertifisering, trur ikkje Bastero gjer det. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Nei, ble aldri prompta om noen ting. Hvis det hadde vært noe sånt, så hadde jeg brukt standard brukernavn og passord jeg bruker nesten alle steder jeg trenger det, og de virka heller ikke. Du får ikke spørsmål om å skrive inn brukernavn og passord, kun om å skrive inn root-passord (brukeren heter alltid root) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Brasero kan lage og sjekke blant annet md5 Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Noen som har tips til hvilket program som jeg kan bruker for å slette/overskrive all data på en harddisk? Helst en live-cd som inneholder dette programmet. Har googlet litt, men er ute etter tips fra noen her som har gjort dette før. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Du trenger bare dd Jeg vil tro alle live CD/DVD/USB med linux har den. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 dd if=/dev/zero of=/dev/partisjon-du-skal-overskrive Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Brasero kan lage og sjekke blant annet md5 Men eg tenkte på å sjekke innhaldet ETTER du har brunne, altså å vertifisere innhaldet på plata. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Du trenger bare dd Jeg vil tro alle live CD/DVD/USB med linux har den. dd if=/dev/zero of=/dev/partisjon-du-skal-overskrive Såpass enkelt ja.... Takk skal dere ha Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Brasero kan lage og sjekke blant annet md5 Men eg tenkte på å sjekke innhaldet ETTER du har brunne, altså å vertifisere innhaldet på plata. Det er da mulig i Brasero. Du finner det under Verktøy -> Sjekk innhold. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Bare legger denne i Mine innlegg jeg Hva er egentlig GNU? Et åpent OS det og? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Linux er en operativsystem kjerne. GNU er en gruppe userland programmer som sammen med en kjerne utgjør et operativsystem. Kort og forenklet fortalt. se GNU og Linux på wikipedia for mer og mer korrekt info. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Er den -> AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core støttet under linux? Kan jeg f.eks få en prosess til å kjøre på bare den ene kjernen osv? Og jeg fant ikke noe info, er den cpuen 64-bit eller 32-bit? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348530 Vil ha 64-bit, det er bare så hardcore lol. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Bare legger denne i Mine innlegg jeg Hva er egentlig GNU? Et åpent OS det og? GNU er ikke et eget OS, men en del av det vi alle, feilaktig, kaller Linux. Linux er en OS kjerne, altså i seg selv helt ubrukelig for vanlige pc brukere. GNU er et sett programmer som kjører oppå denne kjernen. Dette lar deg bruke kjernen til noe meningsfullt. Faktisk er de fleste kommandoene du skriver inn i terminalen programmer i GNU. Noen eksempler er emacs, gcc, shell og core utilities. GNU ble opprinnelig startet, av Stallman, for å være ett fritt alternativ til unix. Derav navnet GNU, "GNU's not Unix". GNU er i seg selv ikke ett komplett OS pga mangelen på en kjerne, men GNU Hurd er nettopp denne kjernen de ønsker skal erstatte Linux i framtiden. (Linux er utvikklet av Linus Torvalds) Her har du en liste over GNU Core Utilities, og som du ser er dette mesteparten av det du bruker i shell. GNU/Stallman er nærmest definisjonen på åpen og fri kode. Kjekk kar Edit: Var litt for treg ser jeg... Endret 5. januar 2009 av Smif Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå