Programvare Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 ~/. er vel bare en indikasjon for default eller random directory? Usikker selv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) ~ betyr hjemmemappen din endre@endre:/etc/apt$ cd ~ endre@endre:~$ pwd /home/endre endre@endre:~$ root@endre:/etc/apt# cd ~ root@endre:~# pwd /root root@endre:~# ./ betyr gjeldende mappe. F.eks skjer det ingenting i følgende eksempel endre@endre:/etc/apt$ cd ./ endre@endre:/etc/apt$ ../ betyr mappen over endre@endre:/etc/apt$ cd ../ endre@endre:/etc$ Endret 30. desember 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hva står cd for? som i "cd /home/username/" Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Ser jeg var kansje litt kort i spørsmålet, skulle vært ~/.filnavn legg merke til /. ikke ./ ellers takk for raskt svar. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 en fil som starter på . er en skjult fil. ~/.filnavn betyr altså filen .filnavn (altså en skjult fil) som ligger i ditt hjemmeområde. Hva står cd for? som i "cd /home/username/" Change directory Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Takker for svar igjen. Tydelig noe feil i kilden mine. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hva er den beste fildelingsmetoden på hjemmenettverk mellom Mac og Linux? Samba er noe forbannet dritt, går altfor tregt! Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 FTP har jeg funnet ut funker fint, men ikke overfør sensitive filer (ukryptert protokoll)! Ellers funker ssh med sftp ganske greit. Installer openssh-server på linux og bruk macfuse med plugins til å montere mapper som harddisk på macen. Eventuelt har du også http://expandrive.com/ som bruker macfuse i bunnen. cyberduck til os x, kan også håndtere sftp. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Men disse har vel ikke mulighet for streaming? Bruker det også en del. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Jeg ser at Mac kan montere NFS-volumer, og da må vel det være den desidert kjappeste og enkleste løsningen for et lite og lukket hjemmenettverk. SFTP fungerer ikke til streaming, men den krypterte kameraten sshfs fungerer akkurat som et filsystem (som NFS), og muliggjør dermed streaming. Men siden det kun er et lukket hjemmenettverk ser jeg ikke det store behovet for kryptering. Endret 30. desember 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Vet noen om et godt og brukervennlig GUI til partimage? Det som følger med er ikke spesielt pent og kan virke avskrekkende. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Dersom jeg vil ha en filserver og egentlig alt det andre med PHP +++ også, hvordan skal jeg koble det? Tråløst internett til hoved PC-en og nettverkskabel fra pc til serveren? Jeg må vel også kunne alt med tekstbaserte kommandoer etter å ha innstallert Ubuntu server.....? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Her er korleis eg har sete opp tenaren min Mitt råd: Trådlaus til PC-en din, kabel frå tenaren til ruteren. For at du skal få tilgang til tenaren frå PC-en så må du hugse på at dei må vere på same nettverk (kopla til same ruter) Eg er ganske n00b i sånn her då. Ubuntu server vil ikkje kome med noko skrivebordsmiljø, men det er ingenting i vegen for å installere det om du har lyst på det likevel. Personleg klarte eg meg fint utan. Tok litt tilvenningstid i starten, men når du har lært deg basisen så er det lett Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Akkurat. Takk for tipset. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hmm... Støtter ikke Tracker indeksering av .odt? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Ser ut som den støtter det. http://live.gnome.org/Tracker/SupportedFormats Endret 1. januar 2009 av Blackslash Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 For dere som bruker GIMP mye og kanskje liker å følge med på utviklingen; Fant et litt interessant intervju med en GIMP utvikler: An exclusive interview with Martin Nordholts Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ser ut som den støtter det. http://live.gnome.org/Tracker/SupportedFormats Hmm.. Var bare det at jeg hadde skrevet en del i .odt som jeg også hadde eksportert til .pdf, og det var kun .pdf-dokumentene mine som kom opp. Med Google desktop fant den fint fram begge deler. Tracker brukte mistenkelig kort tid på å indeksere dokumentene mine også. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Finnes det noen effektiv måte å ta backup av /home/-mappa, bortsett fra copypaste med sudo nautilus? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) du kan bruke cp -R -p stitilmappe stitilbackupplass edit: lagt til p-flagget Endret 2. januar 2009 av dabear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå