Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Dritt, merkligste feilen jeg har vært bori.

Jeg har noen ntfs-partisjoner hvor det ligger noen filer lagra. Jeg lot utorrent kjørende i wine skrive noen filer til en av disse partisjonene; men det går ikke.

Før jeg starta, hadde alle brukere fulle tilganger til filene, men etter utorrent prøver å skrive til partisjonene, har alle andre enn root bare lesetilganger.

Fatter ikke hvordan jeg skal fikse det; får jo heller ikke til å bruke andre (native) torrentklienter mot partisjonen nå (med mindre jeg kjører de som root). En umount -a , deretter mount -a, hjalp heller ikke.

edit: chmod eller chown funker jo heller ikke på ntfs-3g-partisjoner, så det hjalp heller ikke å prøve å resette rettighetene.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt spm:

Jeg vil bruke linux-partisjonen i Vista. Og har program som virker i Vista. Men det virket ikke allikevell. Nå fant jeg ut at programmene ikke virker med LVM. Men hva er det? Hvorfor har jeg det? Jeg mener jeg valgte ext2 da jeg installerte Fedora. Og hvordan fikser jeg det? :)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å installere Ubuntu på min 16 gb usbstick. Jeg har prövd flere metoder, men ender bare opp som live session user og at den forandres til en "ubuntu-installer" i windows når jeg pröver å lese den av. Det jeg vil er å ha en mappe på usb-sticken som heter ubuntu med hele os-et, med mine instillinger og slikt. Den må kunne bootes, men allikevel avleses som en helt vanlig "remoavble device" i windows. Noen måte å få det slik jeg vil? Eventuelt andre måter?

Lenke til kommentar

Jeg får ikke koblet til nettet i Ubuntu. Jeg har installer madwifi-driveren, og rebootet. Så funket nettet. Deretter kjørte jeg upgrade manager, og rebootet. Så får den opp nettet, men kobler ikke til. Hva gjør jeg nå?

edt: AR5007EG forresten.

edit 2: Nå finner den hvert fall nettverket og prøver å koble til, men failer på tilkoblina. Hva gjør jeg da? "the network has been disconnected" får jeg opp.

edit3: Hahaha, der bare plutselig begynte det å funke. Helt tilfelødig fikk jeg "now connected". Snodige greier dette Ubuntu.

Endret av Programvare
Lenke til kommentar

1:Du har sikkert fått en ny kjerne, og må derfor avinstallere (make uninstall), og så må installere madwifi på nytt.

NB: Det holder IKKE å kjøre ./configure make og make install i samme mappe som du har pakket ut kildekoden i før, du må pakke ut kildekoden og gjøre det på nytt.

2:Fjern madwifi og bruk ath5k

Ath5k-driveren fungerer finn for meg i arch, vet ikke hvilken versjon du sitter med. Det bør du selvfølgelig sjekke først.

Lenke til kommentar

Jaja, takk for tipsene. Nå har jeg fått det til å virke med madwifi.

Det jeg trenger hjelp til nå er compiz. Jeg har fått meg en 3d cube, men vil gjerne at den skal være litt mindre. Hvor er innstillingen for det? Har leita overalt, men er sikkert en litt innstiling jeg ikke har sett. Kjekt om noen peker på den for meg.

Lenke til kommentar
Er det mulig å flytte et helt sett med LVM-disker mellom linux-PC'er? Selvfølgelig forutsatt at det ligger LVM-programvare på alle PC'ene.

Jeg hadde Ubuntu server(32b) på en disk, mens de fire øvrige diskene i maskinen hadde LVM(2TB). Jeg ønsket å bruke 64 bits av Ubuntu server istedet; så koblet fra diskene med LVM, formaterte OS disken og installerte Ubuntu(64b). Fikk ikke noe problemer med å legge til diskene med LVM(dette for noen måneder siden).

Dette blir vel i realiteten som å flytte LVM mellom to maskiner.

Husk backup før du gjør noe:-)

------

Fikk meg "Logitech Illuminated Keyboard" av julenissen - som fungerer helt fint med Ubuntu. Han er snill han der julenissen:-)

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Hmm, åssen tar en backup av 2TB?

:p

Du har møtt den problemstillingen du også, ja.

Jeg tror jeg ender opp med å bare ta backup av bilder og dokumenter, som blir en langt mindre størrelse enn hvis jeg skulle tatt backup av alt. Musikk og film har jeg tross alt stort sett i originale medier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...