Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker du Moonlight hjelper du Microsoft med å ødelegge nettet igjen.

Jeg er klar over det, og har ingen planer om å bruke det. Dersom Silverlight skulle få stor brukermasse så vil det resultere i enda et verktøy for MS til å redusere anvendeligheten av Linux(og Mac). Det er ikke mye man skal lese om MS før en kommer til den konklusjonen.

Greien er at jeg sendte en "klage" til bt.no ettersom de kun bruker Silverlight for visning av web tv. Jeg fikk et rimelig langt svar med begrunnelse for valget deres, og deretter enda en mail hvor de informerte om at Moonlight nå var "ferdig", og at de hadde forsøkt på en Linuxbox med positivt resultat, og anmodning om å forsøke det. Tenkte jeg skulle se hvordan det fungerte.

Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor bt.no velger Silverlight. Kampen om brukeren er stor, Linux er relativt populært i Norge med en økende brukermasse, nå mister de disse til fordel for feks vg.no og nrk.no som bruker flash. Er det så dyrt og konvertere eksisterende media til flash(som jo nå har god støtte også for Linux(og Mac)). Kanskje lisensregler gjør bruk av Flash for dyrt. Kanskje Silverlight er bedre og gir flere muligheter? Og hva med støtten ut av boksen i kommende Firefox for åpne formater, er ikke dette et alternativ. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål: for å få wol på min Ubuntu server må jeg kjøre "sudo ethtool -s eth0 wol g", og dette må jeg gjøre hver gang(med andre den blir satt til bake hver gang jeg har vekket maskinen). Er det mulig å gjøre endring slik at den ikke blir tilbakestilt?

Lenke til kommentar
Ingen her som går tilbake til Windows. :p

Jeg bruker mest XP, må jeg innrømme. Grunnen er trådløsproblemer - kabel gjør at jeg ikke får lukket døra til soverommet. Dessuten er det så mye som tilbys av ulike videoreportasjer som ikke er laget for Linux. Ingen tvil om at MS har skaffet seg kontroll over de som produserer ting for internett og det er synd.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kabla opp huset med UTP-kabel, så jeg bruker ikke lenger wifi-kortet. jeg fant ut at det var like billig å kable hele huset, som det er å kjøpe inn ett nytt wifikort som støttes 100 prosent av linux.

Jeg kan forøvrig bekrefte at ralink-driverne er stabile i 8.10 med mitt CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, men at de kun yter 1Mb/sek. Det er mulig å øke dette ved å kjøre noen kommandoer, men da får jeg masse pakketap.

Det blir nok bedre når de nyeste driverne kommer med i linuxkjernen, men inntil da lønner det seg å kompilere driverne fra http://rt2x00.serialmonkey.com/ .

Men jeg driter egentlig litt i det, ettersom jeg nå bruker kabla nett ;)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Lite spørsmål: for å få wol på min Ubuntu server må jeg kjøre "sudo ethtool -s eth0 wol g", og dette må jeg gjøre hver gang(med andre den blir satt til bake hver gang jeg har vekket maskinen). Er det mulig å gjøre endring slik at den ikke blir tilbakestilt?

Prøv å lage et script av det (ta bort sudo, og legg "#!/bin/bash" på en linje over), og legg den i mappen /etc/network/if-up.d/. Husk å gjør den kjørbar med "sudo chmod +x *filen*". :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha /boot på NTFS, men det meste ellers bør fungere. Men det er langt ifra ideelt å ha / på NTFS (eller andre fuse filsystemer), det vil gi dårlig ytelse og økt CPU bruk. /home kan jo være kjekt hvis man dualbooter med Windows, og fungerer erfaringsmessig ganske bra.

EDIT: ikke ser jeg poenget med å ha / på NTFS heller, vi har da mye bedre filsystemer tilgjengelig.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
kan mandriva installeres på ntfs(3g) filsystem...?

Hvis driveren kan puttes i kernel eller initrd og filsystemet støtter basic filrettigheter.

Jeg kan forøvrig bekrefte at ralink-driverne er stabile i 8.10 med mitt CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g, men at de kun yter 1Mb/sek. Det er mulig å øke dette ved å kjøre noen kommandoer, men da får jeg masse pakketap.

Det blir nok bedre når de nyeste driverne kommer med i linuxkjernen, men inntil da lønner det seg å kompilere driverne fra http://rt2x00.serialmonkey.com/ .

Men jeg driter egentlig litt i det, ettersom jeg nå bruker kabla nett ;)

Etter min mening bør man kompilerer compat-wireless og alsa-drivers utennom kernel. Alt man får fra kernelen er en snapshot av ALSA og Wireless, som til tider er utdatert og ustabil (de får heller ikke patcher som andre deler av kernelen).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...