Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Levetiden til en SSD-harddisk er ene og alene avhengig av:

a) Hvor mange omskrivingssykluser hver blokk med celler er laget for å klare. Sletting har ingen innvirkning.

b) Hvor godt "wear-leveling"-mekanismene til harddisken fungerer, dvs. tilnærmet uniform fordeling.

Jeg håper på at SSD snart kan konkurrere med mekaniske harddisker, for er det noe som virkelig *dreper* ytelsen til en "vanlig" harddisk, så er det den ufattelig lange søketiden. Den blir ikke akkurat bedre av at man i verste fall får mange søk hvis filsystemet er fragmentert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor måtte du reinstallere av den grunn? Problemene kan jo fikses uten X, og vesa fungerte sikkert. ;)

Prøvde ganske mye :p bl.a. å chroote fra en installasjonsdisk, reinstallere standardkernel, hele base-systemet på nytt, men til ingen nytte :\ Går så utrolig fort å reinstallere et arch-system at det ville ha tatt mer tid med å finne ut hvordan systemet skulle reddes tror jeg, selv om erfaringen hadde vært verdifull :) Hadde heldigvis /home på egen partisjon :D Tror jeg har lært leksa nå angående å ikke gjøre ting med systemet når man ikke egentlig ikke veit hva man driver på med XD

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg er en sliten Windows-bruker som gjerne vil prøve noe nytt. Jeg har lest en del på dette forumet om GNU/Linux og tenkte det kunne være noe for meg. Jeg har drevet med PC noen år nå, men har aldri vært innom GNU/Linux. Derfor lastet jeg ned nyeste Ubuntu og tenkte jeg skulle innstallere det for å se hvordan det er. Men jeg støtte på et lite problem under innstalleringen.

Når jeg kommer så langt som til partisjoneringen, så valgte jeg å re-partisjonere manuelt den ene HDD'en min slik at Windows og Ubuntu skulle dele den HDD'en 30/70. Det er en 80GB HDD, så jeg regner med at Ubuntu klarer seg med 56GB. Problemet dukker opp når jeg skal sette opp den nye, ubrukte partisjonen og gå videre med innstalleringen.

Uansett hvordan jeg setter opp den nye partisjonen, får jeg alltid feilmeldingen:

"Intet rot-system er oppgitt. Rett opp dette fra partisjoneringsmenyen."

De valgene jeg gjør når jeg setter opp den nye partisjonen er:

Ny partisjon av type: Primær

Plassering av den nye partisjonen: Begynnelsen

Bruk som: ext3-journalførende filsystem (denne er pre-selected, så jeg regner med at det er den jeg skal bruke)

Monteringspunkt: /boot

Jeg ser ingen direkte muligheter for å oppgi rot-system på, utenom ved de valgene jeg har med tanke på de forskjellige filsystemene.

Vanligvis klarer jeg å lese meg til løsninger på de fleste problemer, men her må jeg ty til dere eksperter.

Dersom noen har noen tips å komme med, så er alt av forslag velkomne.

Sandemas

Lenke til kommentar

Det er monteringspunktet ditt som er galt. Rot-filsystemet er den øverste mappen i filtreet, og heter "/". Det er her systemet blir installert. Du bør også ha en partisjon til swap (her velger du bare swap som filsystem så blir det satt opp automatisk), og det kan være lurt å skille ut personlige filer og instillinger i en egen partisjon. Sett av f.eks 8 GB til systemet (/) og lag en partisjon med resten som heter /home. Da kan du reformatere senere uten å miste filene dine dersom du vil oppgradere eller prøve andre distroer.

Lenke til kommentar

Edit: Lett treig der ser jeg ;)

Riktig som Blackslash sier.

Men jeg vil anbefale deg å ha litt flere enn kun en partisjon til ubuntu:

/ - litt som "c:\windows + c:\program files" i windows, altså der OS'et og programmene ligger.

(holder sikkert med 15gb)

/home - litt ala c:\users. Alle dpkumentene og innstillingene dine

swap - "esktra" minne, avlaster ram. f.eks. sett denne til det samme som ram (1-2gb eller noe)

Dette er et veldig vanlig linux oppsett. Det lure her er at det skilles mellom dine personlige ting og resten.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

heisann,

driver og setter opp ny server og ønsker at nettverket funker som nedenfor:

lyse fiber ------> Gigabit Switch -----> PC'er + Wireless router

Jeg har fast IP fra Lyse, men ønsker å ha lokale ip'er ala 10.0.0.x på resten av pc'ene og switchen i nettverket.

Trenger jeg å sette opp egen DHCP/Nameserver i linux, eller kan jeg manuelt sette ip'er på pc'ene i nettverket og legge inn lyse sin gateway i settings?

Litt forvirret... håper på godt svar...

Lenke til kommentar
lyse fiber ------> Gigabit Switch -----> PC'er + Wireless router

Jeg har fast IP fra Lyse, men ønsker å ha lokale ip'er ala 10.0.0.x på resten av pc'ene og switchen i nettverket.

Trenger jeg å sette opp egen DHCP/Nameserver i linux, eller kan jeg manuelt sette ip'er på pc'ene i nettverket og legge inn lyse sin gateway i settings?

Dette kunne gjerne vært en egen tråd, og er i grunnen minimalt relatert til GNU/Linux. Uansett:

Hvis du skal ha lokale IP'er separert fra din eksterne IP så trenger du en enhet med NAT funksjonalitet. Dersom den trådløse routeren din også har switch for trådet nett ville jeg satt den mot lyse og koplet switchen i denne. Routeren har helt sikkert mulighet for både NAT og DHCP. Dersom du ønsker at hostnavnene til linux-maskinene dine skal resolves automatisk trenger du en lokal DNS server. Det er enkelte routere som har dette, men langt ifra alle.

Det kan også hende at du har all nødvendig funksjonalitet i gatewayen din fra Lyse, i så fall må du passe på at det ikke blir dobbelt opp.

Lenke til kommentar

Meningsløs og misvisende statistikk. Man kan ikke bare anta at det er korrelasjon mellom sidevisninger på distrowatch.org og markedsandel. Det er også feil at alle distroene er inkompatible med hverandre, da det er svært mange derivater. Det er også haugevis av spesialiserte/nisje-distroer som ikke er aktuelle for folk flest.

Eneste jeg egentlig synes var artig er at personen som kommenterer dette "problemet" har skapt sin egen distro. Det hjelper jo definitivt!

Lenke til kommentar

Inkompatibilitet mellom distribusjoner er som regel ikke noe problem. Det som unektelig vil bli et problem er når man kjører et program dynamisk linket mot én "major" versjon av et bibliotek, flytter binærfilen over på en annen maskin som har tilsvarende bibliotek, men i en annen "major"-versjon. Dette er ikke en så veldig urealistisk situasjon siden de ulike distribusjonene har ulike målsetninger: Noen velger kun å bruke den nyeste programvaren (med de nyeste programvarebibliotekene), mens andre holder seg til det gamle og kjente.

Det er klart at problemet eksisterer i alle OS som støtter delte biblioteker, men "problemet" blir noe mindre hvis man bare har én distributør av operativsystemet, enten det er Windows, OS X, *BSD eller Solaris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...