Smif Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Så jeg vurderer å bytte til noe annet. Jeg vil ha noe som fungerer, jeg vil ikke vedlikeholde noe selv. Distro er likegyldig. Noen med forslag/erfaringer? Jøss, Draco-mannen vår og all ting Men Arch stiller vel litt likt her, kan gjøres så og si vedlikeholdsfri, men tar litt jobb å komme dit. Jeg har også hørt at arch kjører bra på EEE. (Er det noen grunn til at ikke arch skal funke på acer?) Og kjenner noen som bruker ubuntuEEE med stor suksess. Men har aldri sett den på AAO. Og vanlig ubuntu funker jo. Men blir kanskje litt "tungt" etter hva du tenkte på? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Litt nyheter om og rundt USB3 og Linux: http://sarah.thesharps.us/2008-12-07-13-35.cherry Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg bruker arch på AAO, og det fungerer helt fint. Dersom du ikke bruker ftp-install vil du få en kernel som ikke støtter nettverkskortet, men kernelen kan du lett oppdatere etterpå med minnepenn. Oppstartstiden er så som så med standar rc.sysinit-script, men med et par småfikser så får du ihvertfall litt kortere tid. Greide selv å kutte ned mot 10 sekunder boot, men ble ikke helt stabilt da. Du som kan mer om sånt en meg greier sikkert å gjøre det bedre. Arch trenger jo strengt tatt ikke noe vedlikehold når det er oppe å kjører... Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Arch er ikke aktuell, da kan jeg like godt "fikse" Draco (Draco støtter alt utennom suspend (100%) out-of-the-box). Jeg vil ha noe som bare fungerer. Ubuntu har jeg prøvd, den støttet ikke maskinvaren og var treig. Problemet med Linpus er at trådløse ikke alltid kommer opp av suspend, noe som gjør at jeg må restarte (som tar lang tid). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Nytt prosjekt på gang. Jeg dro fram den gamle IPAQ-en min fra skuffen. Tenkte jeg skulle forsøke å kjøre i gang Gnu/Linux på den (legg merke til så flink jeg er med navngiving), må bare lade den og se om det er noe liv i batteriet enda, eller om jeg må prøve å skaffe nytt. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Nytt prosjekt på gang. Jeg dro fram den gamle IPAQ-en min fra skuffen. Tenkte jeg skulle forsøke å kjøre i gang Gnu/Linux på den (legg merke til så flink jeg er med navngiving), må bare lade den og se om det er noe liv i batteriet enda, eller om jeg må prøve å skaffe nytt. Tøft, synd jeg ikke har liggende en sånn dings slengende IBM har en del info rundt dette. Hold oss oppdatert Lenke til kommentar
Smif Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Arch er ikke aktuell, da kan jeg like godt "fikse" Draco (Draco støtter alt utennom suspend (100%) out-of-the-box). Jeg vil ha noe som bare fungerer. Ubuntu har jeg prøvd, den støttet ikke maskinvaren og var treig. Problemet med Linpus er at trådløse ikke alltid kommer opp av suspend, noe som gjør at jeg må restarte (som tar lang tid). Hmm... da har vi jo en case. Men er ikke dette litt selvmotsigende? Du vil ha en av de brukervennlige/boot-n-play distroene(ubuntu/fedora/opensuse/mandriva osv. ), men den må være rask(arch, draco, gentoo osv.)? Hva med å kjøre en av "de store" med et annet skrivebordsmiljø? Da blir den iallefall rask etter boot. Eller ubuntu core? (men da velger du sikkert draco isteden ) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Takk for linken. Den har jeg faktisk ikke sett. Tenkte å følge denne guiden http://www.handhelds.org/moin/moin.cgi/HpIpaqH4100Howto (siden det er en H4150 jeg har). Litt tøft distroen som brukes fortsatt oppdatteres (siste build var i november), selv om enheten ergodt over 5 år, det lover bra. Så nå sitter jeg bare og venter på at den skal lades ferdig, samt at jeg må se om jeg finner et par SD kort et sted. Eneste jeg fant i farten var et MMC kort, og jeg vet ikke helt om jeg tør å ta backup på det, siden guiden er for SD kort. Kjipt å sitte igjen uten orntlig backup med en så gammel enhet, spørs liksom om HP gidder å hjelpe til med gjennoppretting. Edit: Bah. Man får jo ikke SD kort mindre enn 1GB jo. Alt jeg trenger er 32 Mb. Jeg husker liksom da jeg betalte en formue for et 64MB MMC kort til Ipaqen. Heh. Endret 15. desember 2008 av cyclo Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Arch er ikke aktuell, da kan jeg like godt "fikse" Draco (Draco støtter alt utennom suspend (100%) out-of-the-box). Jeg vil ha noe som bare fungerer. Ubuntu har jeg prøvd, den støttet ikke maskinvaren og var treig. Problemet med Linpus er at trådløse ikke alltid kommer opp av suspend, noe som gjør at jeg må restarte (som tar lang tid). Hmm... da har vi jo en case. Men er ikke dette litt selvmotsigende? Du vil ha en av de brukervennlige/boot-n-play distroene(ubuntu/fedora/opensuse/mandriva osv. ), men den må være rask(arch, draco, gentoo osv.)? Hva med å kjøre en av "de store" med et annet skrivebordsmiljø? Da blir den iallefall rask etter boot. Eller ubuntu core? (men da velger du sikkert draco isteden ) Trenger ikke å være brukervennlig, bare maskinvaren er støttet, hvis jeg må dille med drivere osv kan jeg like godt bare kjøre Draco. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Kom over denne: 2.6.16 has become a bit dated, and I'll maintain 2.6.27 for a few years as a replacement. As with 2.6.16, I'll pickup maintainance when the normal -stable maintainance ends (at some point after 2.6.28 gets released in January). It is intended to fill the niche for users who are not using distribution kernels but want to use a regression-free kernel for a longer time. It might be a small part of the userbase, but after the experiences with 2.6.16 I can say that there are quite a few users who appreciate such an offering. As people might have noted I wasn't able to do much kernel stuff recently, and 2.6.16 also suffered from this. I'll bring 2.6.16 back into shape and keep it maintained until at least mid-2009. cu Adrian Endelig! Nå kan jeg bruke en oppdatert og stabil kernel Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Da har jeg så vidt fått kjørt opp Linux på ipaqen. Har døgnet og greier. Brukte hele natta på å prøve å få tatt opp backup av rom, noe som absolutt ikke gikk. Deretter brukte jeg en evighet på forsøke å installere til rom uten at det gikk. Så fant jeg ut at det var mulig å boote fra SD, og prøvde å få det til i en evighet. Til slutt fant jeg ut at det var mulig å dualboote, ved å ha et image og en exefil på minnekortet. Når man kjører exefilen rebooter den i linux, og vil deretter kjøre linux frem til man tar en hard reset, da spretter den tilbake til windows. Hadde jeg visst det fra starten, hadde hele greia blitt gjort på en halvtime Har ikke orket å teste så mye enda, særlig siden jeg ikke klarte å få wifi opp (grr). Kjører X12, siden Qt versjonen henger halveis i boot Prøver å komme tilbake med mer etterhvert. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hadde jeg visst det fra starten, hadde hele greia blitt gjort på en halvtime Man lærer ikke uten å feile. (uten at det redder natta du ofret) Har du tenkt ut noe dedikert bruksområdet? Eller bare en tekno-proof-of-concept hvor mest mulig skal fungere? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Heh. SÅ lang tid har jeg ikke brukt på å installere en distro siden 2001 Vell. Har ikke så mye planer, annet enn at jeg nå faktisk kan begynne å bruke den til noe igjen. Sikkert kjekt å ha på innerlomma når man stikker på forelesning uten laptop. Grunnen til at jeg sluttet å bruke den var fordi alt unntatt OS er lagret i RAM, noe som gjør at om den står en uke eller to ubrukt så går den strømtom, og vips forsvinner alt av programvare og dokumenter. Men nå ligger jo OS-et på SD, så da forsvinner intet Eneste som skjer om den går strømtom er at den booter i Windows og jeg må kjøre den exefilen igjen, men ingenting går tapt. Annet enn det er det mulig jeg skriver et lite fjernkontrollprogram for å styre mythtvboksen og lysene på stua. Det er jo samme arkitektur som freerunneren, så da kan jeg ha fjernkontroll både på telefonen og på ipaqen (i tilfelle det ikke er nok med universalfjernkontrollen jeg bruker, og touchskjermen borti hjørnet som også er fjernkontroll). Man kan aldri ha nok fjernkontroller. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Haha. Opplevde min første "oh shit, reinstallering må til nå ja ..." i arch Installere nye kernel-headers for å så prøve å reinstallere nvidia-drivere (beta, så måtte kompilere) gikk mildt sagt til dass ... Neste reboot ble en morsom opplevelse. Endret 16. desember 2008 av TheMaister Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hvorfor måtte du reinstallere av den grunn? Problemene kan jo fikses uten X, og vesa fungerte sikkert. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Hvorfor måtte du reinstallere av den grunn? Problemene kan jo fikses uten X, og vesa fungerte sikkert. Tenkte jeg og. ARCH må da aldri reinstalleres. Skjønt det fristet å "reinstallere" brukerkontoen en gang etter å ha kjørt et artig renamescript på hele home-mappen.... Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Joda, jeg måtte reinstallere Arch etter SSD på eee min døde. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Joda, jeg måtte reinstallere Arch etter SSD på eee min døde. SSD døde? Er det ikke SSD som skal tåle så mye mere juling enn hdd da? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Joda, jeg måtte reinstallere Arch etter SSD på eee min døde. SSD døde? Er det ikke SSD som skal tåle så mye mere juling enn hdd da? ssd tåler meir fysisk misshandling enn ein vanleg hd, men dei har kortare levetid og tåler mindre "logisk" mishandling. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Joda, jeg måtte reinstallere Arch etter SSD på eee min døde. SSD døde? Er det ikke SSD som skal tåle så mye mere juling enn hdd da? ssd tåler meir fysisk misshandling enn ein vanleg hd, men dei har kortare levetid og tåler mindre "logisk" mishandling. Er ikke så sikker på det heller... Synd jeg ikke finner link til "beviset"... Endret 17. desember 2008 av Smif Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå