Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Kanskje litt mindre knoting med video på nett framover?

Ikke noe jeg kommer til å bruke.

Fordi? Prinsipper om fri programvare?

Gjør meg ikke så veldig mye at Flash er låst. Flash var/er laget for enkle animasjoner, å begynne å legge til mye dill dall liker jeg ikke, derfor kommer jeg ikke til å bruke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt på en slik tråd mange ganger. Den de har i web-delen av forumet har jo vært en bra suksess. Bra at det endelig kom på plass en her, og håper på at den blir sticky.

-------------

Omg, den artikkelen. Er det mulig... lenge siden jeg las sprøyt av den grad. Synd.

Linux er Knot

Av: Ingenør

Dato: 05.04.2005 14:52

Grunnen til at Linux ikke finnes i store tall på desktoppen, stort sett kun geeks som bruker det, er så enkel som at linux er et forbanna knot å sette opp.

Ingenting funker som det skal og har du wlan kan du bare glemme det hvis du ikke er interresert i å betale for drivere. Hardware støtten til linux er det store lavmålet. Du har jo linux elskerene som vil benekte denne enkle sannheten, men de er så farget av entusiasme at de ikke klarer å innse sannheten.

Linux egner seg bedre som en effektiv og rask server enn en desktop pc. Selv om Linux også forbedrer seg på desktoppen er den ikke i nærtheten av windows eller mac.

Grunnen til at geeks liker det er at de kan sitte i endeløse natte timer å tweeke masse unødvendige greier så de har noe å skryte av på irc eller haxe seg in på deiligst.no for å se på fjortisser.

Men så har du de som gjør linux support og slikt til et levebrød og det står det jo respekt av.

Kort oppsumert, Linux egner seg ikke for folk som ikke ønsker å bruke unødvendig mye tid på stress og knot. Bruk windows eller mac hvis du skal ha en dektop pc eller laptop.

Steik så synd det er på disse folkene... de skjønner faen meg ingen verdens ting. Jeg blir bare så forbanna provosert.

Du har helt rett i at dette er sprøyt.

Hvorfor det er sprøyt, kan du lese mer om i artikkelen nedenfor. Den er snart tre år gammel, men like aktuell i dag som alltid.

På engelsk:

http://www.efn.no/free-desktop.html

På norsk:

http://www.efn.no/datafrihet.html

Gi gjerne disse pekerne videre til andre i inn- og utland.

Linux handler i siste instans om hvem som skal bestemme over våre datamaskiner - internasjonale programvareselskaper eller de som trenger, bruker og har betalt for datamaskinene.

At vi som brukere og eiere av datamaskiner skal tvinges til å godta at programvaren som vi trenger for å få tilgang til våre egne data skal kontrolleres av et programvareselskap etter at vi har betalt for lisensen, er for å si det på folkelig vis rendyrket galskap. Hvis folk godtar det, vil mer og mer programvare få flere og sterkere restriksjoner. Hvis eiere av datamaskiner derimot ikke godtar det, og begynner å bruke Linux mer og mer, vil det bli annerledes.

Programvareselskapene forsvarer seg med at "når du betaler for et program kjøper du det ikke, du betaler for en bruksrett, en lisens." Men dette er et helt irrelevant sidespor. Poenget er nemlig hvilke /betingelser/ som gjelder for bruken. Med Linux er det brukeren som bestemmer; det er ikke produktaktivering eller andre restriksjoner som fratar den som faktisk eier datamaskinen kontrollen over den.

Lenke til kommentar
Eg syns det er fint at eg kan gå inn på dagbladet.no og sjå videoane der utan noko stress. Sjølvsagt hadde det vore fint om Flash var eit ope format, men eg meinar det er mykje betre enn at all video på nett er i Windows Media-format.

Jepp, poenget mitt. Det beste er åpne løsninger, nest beste er de som lager lukkede løsninger for flere plattformer. Slik som Sun Java VM, Opera og Skype. Er litt redd for at Skype kan bli de "nye MS" om noen år, men men.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Wikipedia er skumle saker det. Før du vet ordet av det, har en gått inn på "månen" og skrevet den om til "Månen er en gul ost".

Ja, riktig, ja. Wikipedia er i de aller fleste tilfeller et meget godt utgangspunkt for informasjon. Og som oftest er artikkelen 100% korrekt.

Lenke til kommentar

Snart kommer Slackware 10.2 :)

Hi folks,

I think it's time to consider this to be mostly frozen and concentrate on

beta testing in preparation for the Slackware 10.2 release, so there won't

be too many more upgrades and additions. Things are going to be pretty

busy for me over the next couple of weeks besides working on getting 10.2

finalized, but let me know about any issues that need fixing before the

release and I'll get to them just as soon as I can. Have fun!

Kommer vel ut et par RC som vanlig.

Det kommer ikke så mye nytt i denne utgaven, for det meste bare oppdatert programvare (som vanlig ;) ).

- Kernel 2.4.31 / 2.6.12.3 (testing)

- KDE 3.4.2

- XFCE 4.2.2

- Fluxbox 0.9.13

- MySQL 4.1.13

- Apache 1.3.33

- PHP 4.4 / PHP 5.0.4 (testing)

- GCC 3.3.6 / GCC 3.4.4 (testing)

- X.org 6.8.2

osv ....

For de som ikke har fått det med seg så er Firefox og Thunderbird nå også inkludert.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Dei som brukar ATI-drivaren (fglrx), veit at fglrxconfig (som set opp xorg.conf) er noko herk som produserar ein rotete xorg.conf med rare HSync- og VertRefresh-verdiar, osv.

Eg har laga eit PHP-skript som set opp ein rein og fin xorg.conf utifrå dine val. Det er berre to spørsmål du må svare på for å få ein xorg.conf som "berre fungerar". Å setje opp TV-ut er også mogleg. Skriptet har forløpig fått god respons på Rage3D-forumet :)

http://www.objorkum.com/scripts/fglrxconfig/

Lenke til kommentar
Den så veldig fin ut ja, men hva med oss med to skjermer(og tvout)? Har aldri fått til det med fglrx-driverne så jeg sitter med radeondriverne :(

Mja, ein har jo dual-head-funksjonen, men den sug, etter min meining. Xinerama er det einaste som duger, men det er ikkje støtta i fglrx enno.

EDIT: NVIDIA har ein fin dual-head-ting som fungerar som Xinerama (så har eg sagt det).

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

objorkum:

Noen kommentarer:

Jeg bruker to sideknapper på musa mi (fram<->tilbake i firefox), kanskje du kan legge til det?

Section "InputDevice"

Identifier      "Configured Mouse"

Driver          "mouse"

Option          "CorePointer"

Option          "Device"                "/dev/input/mice"

Option          "Protocol"              "ExplorerPS/2"

Option "Buttons" "7"

Option "ZAxisMapping" "6 7"

EndSection

Merk at jeg i tillegg har en annen font-path enn det som blei generert.

Section "Files"

FontPath        "unix/:7100"                    # local font server

# if the local font server has problems, we can fall back on these

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/misc"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/Type1"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/CID"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"

FontPath        "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"

# paths to defoma fonts

FontPath        "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"

FontPath        "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/CID"

EndSection

Det virker som om tastaturet er litt annerledes satt opp enn det som jeg har nå

Section "InputDevice"

Identifier "Keyboard" (jeg har  "Generic Keyboard")

Driver "kbd" (jeg har "keyboard")

#her har jeg enda en  option som du ikke tar med

#Option          "CoreKeyboard"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbModel" "pc104" (her har jeg "pc105")

Option "XkbLayout" "no"

EndSection

Hva med å eventuelt legge til støtte for touchpads?

Section "InputDevice"

Identifier      "Synaptics Touchpad"

Driver          "synaptics"

Option          "SendCoreEvents"        "true"

Option          "Device"                "/dev/psaux"

Option          "Protocol"              "auto-dev"

Option          "HorizScrollDelta"      "0"

EndSection

Så det jeg lurer på: dersom jeg ikke hadde hatt Intel onboard skjermkort (laptop), ville denne funka likevell?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Jeg bruker to sideknapper på musa mi (fram<->tilbake i firefox), kanskje du kan legge til det?

Det skal eg notere meg :)

Merk at jeg i tillegg har en annen font-path enn det som blei generert.

Det der er nok ikkje standard-greier. Dei eg har lagt til er dei som fglrxconfig lagar, + eit par til. Har du eigne font-paths, veit du korleis du endrar dei.

Det virker som om tastaturet er litt annerledes satt opp enn det som jeg har nå

Du brukar tydligvis XFree og ikkje X.Org. Skriptet støttar berre X.Org.

Identifier er berre eit namn som skal brukast seinare. Sjekk Section "ServerLayout". Der skal ein altså taste inn identifieren til tastaturet.

Hva med å eventuelt legge til støtte for touchpads?

Skal vurdere det.

Så det jeg lurer på: dersom jeg ikke hadde hatt Intel onboard skjermkort (laptop), ville denne funka likevell?

Skjønte ikkje det spørsmålet.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...