Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så veldig overrasket. Nye versjoner av programmeringsspråk vil aldri bli like hauset opp som si en ny Firefox eller KDE versjon. Naturlig egentlig, siden FF og KDE er prosjekter som brukes av mange, ikke det at jeg sier Python ikke blir brukt av mange, men det er jo en forskjell mellom programmerere og folk flest (brukere).

Brukere bryr seg katten om hvilken versjon Python eller andre prog.språk er i.

Dessuten pleier ikke Python folket å være særlig høylytte av seg, i motsetning til f.eks. de forskrudde Perl brukerne ;)

Og det kan være at Python 3.0 (aka Python 3000) foreløpig er lite attraktiv siden versjonen bryter kompabilitet med tidligere Python versjoner.

Kom forresten inn på bloggen til Guido van Rossum og fant en post hvor han ser ut til å ha funnet første gang "tittelen" Benevolent Dictator For Life ble brukt om ham. arti :)

Origin of BDFL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det kan være at Python 3.0 (aka Python 3000) foreløpig er lite attraktiv siden versjonen bryter kompabilitet med tidligere Python versjoner.

Ja, hva er liksom det? Måtte lærer meg python pga et kurs jeg tok i høst. Og må ærlig innrømme jeg ble litt smittet (Det sitter langt inne for en som har brukt perl i 11 år). Så jeg kommer nok til å bruke langt mer python fremover.

Men 3.0? Nei takk. Hvem lager et ikkebakoverkompatibelt språk? Pythonhippis ass ;) Hadde noe slikt blitt prøvd med et annet språk, hadde det nok blitt opprør tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ja, hva er liksom det? Måtte lærer meg python pga et kurs jeg tok i høst. Og må ærlig innrømme jeg ble litt smittet (Det sitter langt inne for en som har brukt perl i 11 år). Så jeg kommer nok til å bruke langt mer python fremover.

Men 3.0? Nei takk. Hvem lager et ikkebakoverkompatibelt språk? Pythonhippis ass ;) Hadde noe slikt blitt prøvd med et annet språk, hadde det nok blitt opprør tenker jeg.

Typisk kommentar fra en forskrudd Perl programmerer :p

Men fint å se at Perl følger etter oss rettskafne og opplyste Python brukere, iom av Perl6 ikke blir bakoverkompatibelt :)

Lenke til kommentar

Jeg synes de har gjort det på en god måte ved å ha endret mye allerede i 2.6, og mange av de endringene som har kommet i 3.0 ser veldig interessante ut (blant annet at de går fullstendig over til unicode). Det blir spennende å se hvor lang tid det tar før de fleste prosjektene går over til 3.0. Django snakker om å vente til andre halvdel av 2010.

Lenke til kommentar
Minne er omtrent gratis med dagens prisnivå, så det er ikke noe prob. :) Det jeg heller ble litt forbauset over er at en behøver 64-bit CPU, jeg har bare en gammel P4 (32-bit). Hva er de praktiske konsekvensene av dette? Om maks størrelse på zpool blir et par EiB blir jeg ikke lei, men om det er som i XFS (maks partisjonsstørrelse på 1TiB på 32bit) gikk drømmen min om ZFS-basert lagringsserver i dass... :(

Vel, jeg har bare lest om dette, og de fleste tråder, samt den derre offisielle guiden jeg pratet om sier bare "bruk 64-bit". Jeg er ikke sikker på hvorfor, så jeg skal ikke spekulere. Spør noen som faktisk vet hva de snakker om. :)

Det er synd ikke ivtv er støttet i Solaris. Jeg har et tvkort liggende som jeg kunne tenke meg å bruke i den boksen.

EDIT: Og, jeg gruer meg til Python 3k dumper ned, for da kommer jeg til å bomme ufattelig mange ganger på print, som før var et statement, men nå bare er en funksjon...

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Tester ut OpenSolaris 2008.11 nå i VMWare, og du verden så mye bedre ting har blitt siden sist jeg prøvde (fjor høst eller i vår i år)! Alt av fancy Solaris-stasj er inkludert (ZFS, Dtrace, m.m.), og i tillegg er alt veldig polert og fint (ble møtt av en stilig grafisk liveCD-installer i Gnome 2.24), og en har fått på plass grafisk behandling av ZFS-pools (inkludert en _veldig_ stilig klone av Apples Time Machine :D) og en solid pakkemanager. :)

Skal gi det en grundig test, for dette blir muligens OSet på min nye lagringsserver. Noen som kjenner til Solaris og har noen gode råd på veien?

Bestemte meg også for å prøve ut opensolaris. Installerte det i natt, og har brukt det i dag fram til nå. Har veldig mye potensiale, men synes det ble for mye småfeil etter hvert. Man-pagene nektet å skrolle, fikk dependencies-problem med pakkebrønnen, fikk ikke mounte nfs-share, noen programmer som ikke ville starte. Feilene virket ganske tilfeldig, så tror egentlig bare jeg er uheldig...

Lenke til kommentar
En bloggpost jeg synes alle burde lese og tenke over:

http://linuxcanuck.wordpress.com/2008/12/0...ld-do-about-it/

Interessant lesing. Han har mange poenger, men jeg er uenig i en del av premissene, og konspirasjonsteorien på slutten bærer preg av at han har begrenset oversikt.

Det grunnleggende premisset jeg er uenig i er at standardisering kun er mulig ved å gi avkall på mangfold/fleksibilitet/frihet. Ubuntu har allerede blitt mer eller mindre standard for ferske brukere, uten at det ser ut til å ha tatt fra de andre distribusjonene piffen så langt. Distribusjoner som tar sikte på å mer eller mindre klone windows er heller ikke noe nytt, selv om lindows ser ut til å demonstrere at det ikke slår spesielt godt an hos noen.

Det som derimot er en bekymring, er at mer og mer av GNU/Linux blir avhengig av multinasjonale selskaper for videre suksess. Jeg tenker her på Red Hat, Novell, Sun, Nokia, Canonical, Intel osv. Heldigvis er ingen av dem dominerende, og så lenge linux-miljøet holder et kritisk øye med disse, og ikke begynner kompromissenes vei (slik Nokia eksempelvis ville), så håper jeg disse aktørene fortsetter å være positive bidragsytere.

Når det gjelder konspirasjonsteorien om betalte bloggere og en kampanje, så bærer den preg av uskyldighet. Hvis man sitter litt på innsiden trenger man ikke oppkonstruere truslene, de simpelthen dunker deg i hodet som en slegge i mer eller mindre full åpenhet. Såvidt jeg kan se kan de deles inn i et par hovedkategorier:

-Lock-in: Sharepoint, .NET, Silverlight, IE, OOXML, DirectX etc.

-Eksklusive avtaler: Er det fortsatt fylker og kommuner i Norge som inngår disse slik at skolene ikke får lov til å bruke andre OS? Hvorfor er det nesten umulig å kjøpe en maskin uten OS?

-Forvirring: Aldri undervurder forbrukernes dumhet. Slipp ut noe du kaller open source, sleng inn noen pingviner i neste reklame, rot sammen begreper i diffuse samlesekker (eksempelvis Exchange, DirectX og .NET) slik at de færreste klarer å se forbi GUI.

Hvorfor skal vi så bruke energi på evangelisering? Rett og slett fordi åpenhet vil akselerere teknologiutviklingen til alles beste. Det er helt utrolig at kodeutvikling i dag er på middelaldernivå. Det var først med åpenhet at vitenskapen skjøt fart, etter å ha vært i dvale i tusen år. Det burde være trivielt å innse at man kun ved å bygge på hverandre kan få kodeutvikling til virkelig å blomstre. Den proprietære modellen vil dø rett og slett fordi det er ekstremt lite produktivt at alle skal sitte på hver sin haug å kode opp den samme koden hele tiden. Overgangen til åpen kildekode vil bli et paradigmeskifte av enorme dimensjoner, og det er i ferd med å skje nå.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi så bruke energi på evangelisering? Rett og slett fordi åpenhet vil akselerere teknologiutviklingen til alles beste. Det er helt utrolig at kodeutvikling i dag er på middelaldernivå. Det var først med åpenhet at vitenskapen skjøt fart, etter å ha vært i dvale i tusen år. Det burde være trivielt å innse at man kun ved å bygge på hverandre kan få kodeutvikling til virkelig å blomstre. Den proprietære modellen vil dø rett og slett fordi det er ekstremt lite produktivt at alle skal sitte på hver sin haug å kode opp den samme koden hele tiden. Overgangen til åpen kildekode vil bli et paradigmeskifte av enorme dimensjoner, og det er i ferd med å skje nå.

Vi har også ideologiske grunner. I et samfunn hvor teknologi styrer hverdagen er det en forutsetning for demokrati at vi alle har kontroll, noe som en bare kan oppnå med fri programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...