Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle teste Ubuntu 8.10 umpc på min AAO (stock default). Hadde mine håp, men de ble kjapt knust.

Hadde det der vært mitt første møte med Linux så tror jeg det fort ville bli det siste! Så ikke særlig imponerende ut. Leste så mye om at Ubuntu 8.10 ville ha støtte ut av boksen for det meste av disse "netboks", men...

Ubuntu Netbook Remix vil la deg endre på størrelsene på vinduet, samt gi fullskjerm(du kan se video her). he he føler det blir litt "Linux Bob" grensesnitt av dette

 

Hvordan fungerer din egen distro på den maskinen? Du skrev at du skulle gjøre den mer enklere/letter mht. installasjon - hvordan går det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle teste Ubuntu 8.10 umpc på min AAO (stock default). Hadde mine håp, men de ble kjapt knust.

Hadde det der vært mitt første møte med Linux så tror jeg det fort ville bli det siste! Så ikke særlig imponerende ut. Leste så mye om at Ubuntu 8.10 ville ha støtte ut av boksen for det meste av disse "netboks", men...

Ubuntu Netbook Remix vil la deg endre på størrelsene på vinduet, samt gi fullskjerm(du kan se video her). he he føler det blir litt "Linux Bob" grensesnitt av dette

 

Hvordan fungerer din egen distro på den maskinen? Du skrev at du skulle gjøre den mer enklere/letter mht. installasjon - hvordan går det?

Må si jeg ble veldig skuffet over Ubuntu, trodde de skulle greie bedre en dette. Men, men.

 

"Draco Atom" er for øyeblikket lagt på is, jeg har ikke tid. Har min egen installasjon, men den er for sær til å legges ut enda.

Lenke til kommentar

Er bare lagt på is, jeg må først få pushet ut Draco 0.3.1, få testet den litt, så kommer en ny runde med neste pkgsrc branch, når dette så har stabilisert seg kan jeg kanskje se på Atom, men jeg burde egentlig bruke den tiden på Draco 0.4.0 som skulle ha vært i beta nå.

 

TTT for å si det mildt :p

Lenke til kommentar

Forresten, er det noen her som vet om gode programmer (evt metoder) til å holde styr på idèer, notater og andre skriblerier? Ser for meg at "tagging", kategorisering samt mulighet til å "kople sammen" ting hadde vært nyttig. Fordelaktig om både data og meta-data blir lagret i vanlige tekstfiler. (edit: at det benytter en eller annen form for markup inne i tekstfilene feks)

 

Eller kanskje det blir juleprosjekt i python når jeg blir ferdig med eksamenene...

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hmmm, keyboard-snarveiene mine for lyd sluttet plutselig å fungere. Litt mer spesifikt er det snakk om lyd opp, lyd ned, neste sang, forrige sang og play/pause. Disse er satt opp inne i System -> Preferences -> Keyboard Shortcuts. Noen tips? Er helt håpløst uten disse snarveiene. Kjører forøvrig Ubuntu 8.10.

Lenke til kommentar

Et lite GPL-spörsmaal her:

 

Where can I use the Free version?

 

The FlowPlayer Free version is released under GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3 (GPL). GPL allows you to integrate Flowplayer into any website provided that you don't remove the Flowplayer logo images or texts from the software.

If you do remove the logos, you are required to place a Flowplayer link into the site that uses Flowplayer. This link must point to http://flowplayer.org. This is because the GPL requires you to provide the users of your site an easy access to the Flowplayer source code. The logos act as such links, and if you remove them, you must provide an alternative link.

Free version can be used on commercial sites and in any other sites as long as above terms are met.

Syntes dette virket litt snodig, dette kan da umulig stemme? Om jeg modifiserer FlowPlayer til aa ikke ha logo maa jeg linke til min endrede versjon, ikke deres originale versjon, ikke sant?

 

Og BTW: GPL-lisensierte bilder/flash/lyd og hvordan man kan bruke disse med ikke-GPL sider er vel litt i graasonen?

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
EDIT: GPL på media er enda verre, bruk CC.
Ja, bare tenkte litt paa dette siden denne saken har dukket ofte opp hos #gnome-art grunnet gnome-icon-theme som ligger under GPL (Tango Icon Theme er litt utdatert).

 

Saa jeg kan teoretisk sett redigere FlowPlayer og ikke linke til dem? (Ikke at jeg skal gjöre det, bare syntes at denne klausulen ikke passet helt).

 

Tenker paa aa distribuere FlowPlayer med et CMS jeg utvikler, men blir litt problematisk aa linke til dem paa hver eneste side som bruker dem. Maa jo vise til dem et eller annet sted (About-delen eller noe), men paa hver eneste side er litt problematisk.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Etter min mening, ja. Står ingenting i GPL om at du skal linke til opphavet til koden, bare i selve kildekoden. Du er dog forpliktet til å linke til/tilby kildekoden, hvis du gir brukeren tilgang til binærfilen (swf).

 

Ang. media. Alle wallpapers på *-look.org osv som er under GPL bryter sin egen lisens hvis de ikke distribuerer kildekoden, hvor mange gjør egentlig det? :)

 

EDIT: Du kan jo alltids legge til en :

<!-- flashplayer blablabla, copyright blablabla GPL osv -->

i html'en som blir generert.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Ang. media. Alle wallpapers på *-look.org osv som er under GPL bryter sin egen lisens hvis de ikke distribuerer kildekoden, hvor mange gjør egentlig det? :)
"Kildekoden" til en PNG-fil kan vel være filen selv, ikke alle som lagrer i XCF, PSD eller SVG. (Men de fleste gjör det :p)

 

Jeg faar heldigvis ikke noe særlig "problematikk" med aa inkludere GPL-ikoner paa siden min siden koden til siden er GPL-lisensiert og alt er nedlastbart.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Ang. media. Alle wallpapers på *-look.org osv som er under GPL bryter sin egen lisens hvis de ikke distribuerer kildekoden, hvor mange gjør egentlig det? :)
Kildekoden til en PNG-fil kan vel være filen selv, ikke alle som lagrer i XCF, PSD eller SVG. (Men de fleste gjör det :p)

Finnes såklart unntak. Men siden det er under GPL kan jeg laste ned en wallpaper, forandre farge og kalle det mitt eget. Hvor skal egentlig copyright defineres på et bilde? Hva er kildekode og hva er binær? GPL fungerer fint til programvare, men til media fungerer det rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Bra lesestoff for alle som gjör noe med ting som GPL-lisensierte: http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html

Delen med GPL og fonter var spesielt interessant, har aldri tenkt paa det för, sikkert mange GPL-lisensierte fonter som mangler denne klausulen.

 

Hmm, mye man maa tenke paa med GPL og Web ja: http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#WMS

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...