Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hm, har en case med maskinen her. Tilfeldige applikasjoner "forsvinner" (tipper segfaulter) på tilfeldige tidspunkt. F.eks. kan Azureus helt fint kjøre i bakgrunnen uten noe trøbbel i flere døgn, men plutselig kan det stenge seg ned av seg selv. Samme med omtrent samtlige applikasjoner i systemet, har opplevd det med dcopserver, firefox, amarok, azureus og pidgin foreløpig. Kan det være noe ved selve (operativ)systemet som kan forårsake noe sånt, eller bør jeg se på f.eks. minnespenningen* osv? Kjører Ubuntu 8.04 64-bit, men har gjort endringer og småmodifikasjoner i massevis. Kan legge til at syslog ikke alltid viser hvorfor noe kræsjer. Når pidgin segfaulter dukker det opp i syslog, så jeg tipper det er segfaults som tar ned applikasjonene mine.

 

 

* Har tidligere måttet justere opp spenningen på minnet for å få det stabilt (gamer-brikker, krever 2.0V, mot standard 1.8V), men skal være rett stilt nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pgdx: Oppgraderinger direkte fra 7.04 til 8.10 vet jeg ikke om går bra, men skal gå "greit" å ta det via 7.10/8.04. Det er i hvert fall det Canonical anbefaler på Ubuntu-wikien. Har tidligere oppgradert trinnvis, og jeg ville ikke stolt 100% på at dette vil kunne gå smertefritt. Har du gjort nevneverdige modifikasjoner (lagt til drivere/system-applikasjoner utenfor pakkesystemet f.eks) vil du kunne få trøbbel..

 

arehel: Så vidt jeg vet er det kun forskjell på hvor mange pakker som er lagt ved på selve mediumet. Så installasjon fra DVD gjør at du kan installere flere applikasjoner enten i eller etter installasjon uten å måtte hente ned fra en pakkebrønn. Veldig greit i situasjoner der du har begrenset båndbredde mot internett. :)

Lenke til kommentar

Da kjører jeg i gang med CDen jeg har fått brent ut.

 

Bare et siste spørsmål før jeg setter igang;

Det er selvfølgelig _helt sikkert_ at install-programmet kan lage en partisjon ut ifra den ledige plassen på min C-disk, uten å ødelegge noe som er der fra før, Vista osv..? :)

 

Takker igjen. Blir morsomt å endelig prøve linux :)

Lenke til kommentar
Er det noen her som bruker Wolfram Mathematica?

Jeg har installert det, men når jeg skal starte det, fryser maskinen helt. Av hva jeg har funnet om det på nettet, skal -defaultvisual eller -noSplashScreen fikse det, men det hjelper ingenting her...

 

Kjører Ubuntu 8.04

De skryter jo selv av at det skal være støttet av basically alle GNU/Linux-distroer, så hvis det ikke funker hos deg, kan det jo hende du kan bug-reporte det. Kan du starte det fra shell og se om det kommer feilmeldinger?

 

Dersom du bare trenger noe mattegreier snarest mulig, finnes det jo alternativer.

Den låser seg med en gang jeg starter fra terminal, så jeg får ikke sett noe feilmeldinger. Finner ikke loggfiler heller...

Lenke til kommentar
Tilfeldige applikasjoner "forsvinner" (tipper segfaulter) på tilfeldige tidspunkt
Har du prøvd å kjøre en memtest? La den stå noen timer og teste minnet?

 

Du har plass på disken, sant?

 

Den låser seg med en gang jeg starter fra terminal, så jeg får ikke sett noe feilmeldinger. Finner ikke loggfiler heller...
Hvor mye låser seg? X? Ubuntu? Mathematica?
Lenke til kommentar
Tilfeldige applikasjoner "forsvinner" (tipper segfaulter) på tilfeldige tidspunkt
Har du prøvd å kjøre en memtest? La den stå noen timer og teste minnet?

 

Du har plass på disken, sant?

 

Kjørte memtest i fire-fem timer etter jeg økte spenningen sist gang, og det gikk fint. Så om ikke BIOS har nullstilt seg og redusert spenningen igjen (mulig, skal sjekke NÅ), skal memtest kjøre helt ok. Disken har fremdeles "noen hundre" GB ledig, så det skal ikke være noe gale der. Filsystemene mine er også nylig defragmentert (dog etter problemet oppstod).

Lenke til kommentar
Den låser seg med en gang jeg starter fra terminal, så jeg får ikke sett noe feilmeldinger. Finner ikke loggfiler heller...
Hvor mye låser seg? X? Ubuntu? Mathematica?

Alt :p

Ctrl - Alt - Backspace eller Ctrl - Alt - F1 virker ikke. Svenskeknappen er det eneste som funker.

Huff, da. Du kan jo alltids bruke R-E-I-S-U-B hvis det henger seg så voldsomt.

 

Da er det vel ikke mye å gjøre annet enn å bug-reporte til Wolfram og installere noen andre programmer i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Den låser seg med en gang jeg starter fra terminal, så jeg får ikke sett noe feilmeldinger. Finner ikke loggfiler heller...
Hvor mye låser seg? X? Ubuntu? Mathematica?

Alt :p

Ctrl - Alt - Backspace eller Ctrl - Alt - F1 virker ikke. Svenskeknappen er det eneste som funker.

Du kan bruke strace eller gdb for å få ut informasjon om hva som krasjer.
Lenke til kommentar
Huff, da. Du kan jo alltids bruke R-E-I-S-U-B hvis det henger seg så voldsomt.

 

Da er det vel ikke mye å gjøre annet enn å bug-reporte til Wolfram og installere noen andre programmer i mellomtiden.

 

Men husk: for å få magic sysrq til å fungere i Ubuntu, må du slå det på (heldigvvis, ellers kan hvem som helst knuse maskinen din), ved å sette flagget "kernel.sysrq = 1" i /etc/sysctl.conf :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste Ubuntu 8.10 umpc på min AAO (stock default). Hadde mine håp, men de ble kjapt knust.

 

Treeeeeeeeeeeig oppstart, dette er helt uakseptabel (prøvde fra både usb og ssd). Jeg hadde heller ingen form for nett, det trådløse blir ikke funnet. Lyd var det også dårlig med (fikk bare systemlyder).

 

Så over til UI'en. Hva driver de med? Jeg har 1024x600 og det føles ut som jeg sitter på 640x480, de sløser bort så mye plass til paneler at det går ikke ann å gjøre så mye annet. Feilplasserte ikoner i hovedpanelet øker heller ikke inntrykket av UI'en. Nevnte jeg at Firefox er totalt ødelagt? Kan også nevne at alle vinduer blir automatisk maksimert, man har heller ingen måter til å kontrolere vinduene.

 

Score: -10

 

Noen screenshots (merk at jeg har faktisk kuttet ned over 20px på panelet til venstre)

 

GIMP fungerte veldig bra :p

post-54893-1227768357_thumb.png

 

Firefox (WTF)

post-54893-1227768367_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...