Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg til de kommende ukene. Skal være vikar i en IKT-klasse på VGS og fortelle litt om linux, samt at de skal forsøke seg med å kjøre dualboot linux/windows. har 12 timer til rådighet, burde klare å gjøre mye morsomt på den tiden.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Skal resize noen filmer, og lurer på hvilke kommando som er best.

 

Er så enkelt i Windows, sjø :p

 

Fant mencoder, og denne linjen.

 

mencoder input.mpg -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:mbd=2:trell \ -vf scale=320:240 -o output.avi

 

Fikk en advarsel på at jeg hadde glemt lyd, så la til -oac copy.

 

Det jeg vil, er at videoene er 320x240 store, og ikke bruker for mye CPU og ikke er for kornete. Altså jeg trenger ikke HD-lyd feks.

Lenke til kommentar

Dersom du synes kommandoer er knot, og heller vil ha pek-klikk-og-lek så finnes det da massevis av gui frontends for det du etterspør. Et søk i pakkebehandleren din bør gi flere resultater.

EDIT: forøvrig virker det som en helt ok løsning det der. Jeg hadde prøvd meg litt frem med opsjoner og hivd det inn i et script når du har funnet konfigurasjonen du liker. Husk, manpages og annen offisiell dokumentasjon er gull ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Har lastet ned ubuntu-8.10-desktop-i386.iso nå. I mangel på brenner/programvare vil jeg helst innstallere fra minnepenn.

 

Er det bare å slette alt på minnepennen og pakke det ut til den?

 

Vil installasjonen gi meg partisjonsalternativer, så jeg kan benytte linux helt problemfritt ved siden av min Vista?

 

Takker for hjelp og svar :)

Lenke til kommentar
Skal resize noen filmer, og lurer på hvilke kommando som er best.

 

Er så enkelt i Windows, sjø :p

 

Fant mencoder, og denne linjen.

 

mencoder input.mpg -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:mbd=2:trell \ -vf scale=320:240 -o output.avi

 

Fikk en advarsel på at jeg hadde glemt lyd, så la til -oac copy.

 

Det jeg vil, er at videoene er 320x240 store, og ikke bruker for mye CPU og ikke er for kornete. Altså jeg trenger ikke HD-lyd feks.

Hanbrake kan vel brukes; http://handbrake.fr/?article=download

Lenke til kommentar

hehe, for dem som ikke har fått det med seg:

 

uf012123.gif

Federal district judge Dale A. Kimball has handed down the final judgment in the SCO case. The decision dismisses SCO's latest claims, grants declaratory relief to Novell, and sustains the court's previous judgment that SCO owes Novell over $2.54 million (plus interest) for unjust enrichment.

(...)

Despite all the legal decisions to the contrary, SCO's number one man, Darl McBride, has continued to espouse his belief that Linux was built by stealing from UNIX. Regardless of his opinion, SCO's long battle is finally reaching a very undignified end.

Lenke til kommentar

Arh, nå begynner jeg å mislike ubuntu. Før måtte jeg "bare" restarte maskinen 3 ganger før jeg kom innpå, nå har jeg prøvd 5 og ikke kommet innpå. Det er VELDIG irriterende at man skal måtte slå av og på dataen utallige ganger før operativsystemet til syvende og sist virker.

Lenke til kommentar
Her må det være noe galt, er IKKE vanlig at ubuntu gjør dette. Får du noen feilmeldinger eller annen info som hjelper oss med å hjelpe?

 

Nope, jeg starter Ubuntu, så kommer loadingen, og etter loadingen kommer enten log in, eller som oftest ingenting. Når det kommer ingenting har jeg nødt til å restarte maskinen for det skjer absolut ingenting da, ingen taster som hjelper heller, iallefall ikke de jeg har brukt.

 

EDIT: Kom meg innpå på 6 forsøk... men likevel.

Endret av Mufcy93
Lenke til kommentar
Har du prøvd ctrl + alt + backspace eller ctrl + alt + f1? Høres ut som X krasjer/ikke laster, noe som mest sannsynligvis skyldes dårlige eller feilkonfigurerte drivere.

EDIT: Har du problemer når du logger ut også?

 

Ja, jeg har prøvd de kombiene der. Når jeg logger ut så skjer det samme som når ubuntu ikke vil starte, så jeg bare slår av istedet for å logge ut.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å oppgradere fra 7.04 til 8.10 (eller vet hvordan det kommer til å gå)? Jeg har en server som er avhengig kun av MySQL, og ønsker å oppgradere til 8.10 ved dist-upgrade. Håper å måtte slippe å gå til serverrommet, men det er vel gjerne ikke mulig.

 

Ubuntu.

 

Er det noen her som bruker Wolfram Mathematica?

Jeg har installert det, men når jeg skal starte det, fryser maskinen helt. Av hva jeg har funnet om det på nettet, skal -defaultvisual eller -noSplashScreen fikse det, men det hjelper ingenting her...

 

Kjører Ubuntu 8.04

De skryter jo selv av at det skal være støttet av basically alle GNU/Linux-distroer, så hvis det ikke funker hos deg, kan det jo hende du kan bug-reporte det. Kan du starte det fra shell og se om det kommer feilmeldinger?

 

Dersom du bare trenger noe mattegreier snarest mulig, finnes det jo alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...