Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått meg statisk ip fra nextgentel, og trodde at alt skulle være bra. Men når jeg pinger min ip får jeg bare "is alive", Jeg kan bruke ssh og skriver jeg ip-en inn i firefox ser jeg web-siden min som ligger på serveren, så jeg har forwardet rett. Når jeg så forandrer på DNSinfoen jeg har hos UniWeb om hvor domenet nedrebo.org skal peke virker ikke det med nedrebo.org i firefox. Og ping nedrebo.org gir også "is alive" så DNS virker jo, eller. Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikkje alltid ting fungerar skikkeleg om du bruker din eksterne IP lokalt veit du, du bør nesten site utanfor ditt nettverk for å teste ting.

Anyway:

www.nedrebo.org has address 80.203.120.59

Får ikkje kontakt med noko på port 80 på den.

Såg at nedrebo.org peika til noko anna enn www.nedrebo.org btw.

Lenke til kommentar
Ja det er den gamle IPen, kan det ta lang tid før ting oppdateres? Tester utenfra mitt eget nett.

Edit Hvordan finner du IPen foresten, provde med whois?

man host

Host kan finne det meste:

host www.nedrebo.org
host -t mx nedrebo.org
host -t ns nedrebo.org

Osv.

Ja, kjem an på TTL'en (Time To Live) til nedrebo.org før alle DNS-servarar vert oppdaterte.

Lenke til kommentar

Om du tek:

host -t ns nedrebo.org

Ser du at DNS-servarane til nedrebo.org er ns1.uniweb.no og ns3.uniweb.no.

Så tok eg:

host www.nedrebo.org ns1.uniweb.no

Som spør ns1.uniweb.no (som skal vere oppdatert) om IPen til www.nedrebo.org, og den gir:

80.203.232.181

På den IPen kjem eg inn på web-serveren din. Berre å vente på DNS.

Lenke til kommentar
Jeg satte TTL på 10800 på den forrige, det var default. Er det tid i sek. eller hva er det egentlig. Kan jeg gjøre noe med det? Jeg er litt ute på viddene her, kan ingenting om dette. Og det står ikke mye info på UniWeb sine sider heller!

Då har du satt ein TTL på 3 timar, dvs at det kan gå 3 timar før alle DNS-servarar i verden vil gi rett svar.

Eg ville satt TTL til 3600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...