del_diablo Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Begynner å miste tålmodigheten med Ubuntu 8.10 nå. Jeg klarer fortsatt ikke åpne enkelte flash-sider. Deriblant Fronter. Jeg har heller ikke lyd i Firefox dersom jeg har brukt lyd i et annet program i forkant. Noe som fører til at jeg må restarte X hver gang jeg skal se en liten filmsnutt på nettet. Dette er vanvittig irriterende. Ting fungerer bedre på min bærbare med Ubuntu 8.04. Det fungerte også mye bedre da jeg kjørte Arch på samme PC. Hmmmm, på min lille tid med Ubuntu var det flash som kjørte i taket og sto minimum på 50% CPU Og at Ubuntu hadde en bugga mesa installasion for korte mitt. Sitter nå med Debian(lenny) og bruker den 64-bit flashen, fikk latterlig mange krash tideligere i dag med java også tror jeg. Skrudde så av plugin-mappa til Mozilla som aktiv og kjørte med bare 64-bit flash, ble plutselig stabil og jeg kunne se film på youtube! Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Det første jeg legger inn etter Flash er Flashblock.. Hvis jeg prøver å åpne dagbladet.no uten Flashblock blir jeg jo sittende i flere timer å vente, nyttesløst. Med Flashblock fungerer det jo greit, jeg slipper jo å se alle de blinkende flashene jeg ikke har behov for å se. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Kjører også flashblock, men det hjelper lite hvis jeg føler for å se en filmsnutt på nettet. Har forøvrig oppdaget at nå får jeg ikke lyd i Firefox uansett om jeg restarter X aldri så mye. Skal sies at jeg la inn Ubuntu 8.10 mens det enda var i beta-fasen, men det er selvsagt oppdatert. Noen som tror en komplett reinstall kan løse problemet? Alternativt tror jeg at jeg må bytte distro, for dette orker jeg ikke lenger. Endret 18. november 2008 av qweac Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Skal sies at jeg la inn Ubuntu 8.10 mens det enda var i beta-fasen, men det er selvsagt oppdatert. Noen som tror en komplett reinstall kan løse problemet? Alternativt tror jeg at jeg må bytte distro, for dette orker jeg ikke lenger. Jeg ville tatt en reinstallasjon - jeg har ingen problemer med Firefox, Flash og lyd. Pulseaudio fungerer flott, så det er jo liten grunn til at det ikke skal fungere hos deg - med mindre det er noe hardware-spesifikt. Høres rart ut det og men.. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Ok, får prøve det før jeg gjør noe mer drastisk. Skal lese til eksamen framover nå, så kan hende det tar en stund før jeg får prøvd. Skal uansett rapportere tilbake. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Begynner å miste tålmodigheten med Ubuntu 8.10 nå. Jeg klarer fortsatt ikke åpne enkelte flash-sider. Deriblant Fronter. Jeg har heller ikke lyd i Firefox dersom jeg har brukt lyd i et annet program i forkant. Noe som fører til at jeg må restarte X hver gang jeg skal se en liten filmsnutt på nettet. Dette er vanvittig irriterende. Ting fungerer bedre på min bærbare med Ubuntu 8.04. Det fungerte også mye bedre da jeg kjørte Arch på samme PC. Bruker Fronter helt uten problemer på mine 2 Ubuntu 8.10 installasjoner og ene Xubuntu 8.10-installasjon. Sun Java, Opera som nettleser. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Fronter funker fint her også, både med Icedtea og Sun. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hmmm, er vel bare hos meg da. Jaja, får krysse fingrene for at det blir bedre etter en liten reinstall! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Testet Icedtea nå, synes alt går mye mer smooth enn med Sun Java.... Hvorfor er ikke den installert i Ubuntu som standard? Dritt at Java Sun følger med Ubuntu-restricted-extras... Føler ikke at jeg trenger den nå lenger. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Slengte også inn Icedtea nettopp. Da fungerte sannelig Fronter også! Tydeligvis ikke Flash som var årsaken til det problemet likevel. Fortsatt problem med lyd. Sikker Pulseaudio som tuller. Tips? Edit: Lyden kom sannelig også nå! Håper bare det varer. Hvis det gjør det var det Sun Java som ødela alt for meg. Endret 18. november 2008 av qweac Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ligger en guide paa Ubuntu-forumet til hvordan du faar et skikkelig godt PulseAudio-oppsett, har ikke faatt et eneste problem etter jeg fulgte den. Skal se om jeg finner den, endrer denne posten om jeg gjör det. Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvordan velge icedtea som standard? Sliter her med fronter, og det tar lang tid. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Bare åpen synaptic og fjern Sun Java. Deretter søker du etter Icedtea og legger inn det. Du må nok restarte nettleseren din også. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 osnews.com linket til en artikkel om SWAP og dens størrelse i forhold til RAM på linux maskiner, som jeg syns var litt interessant. Det er vel ingen fasit, men gode ideer om hvor stor SWAP må/bør være. Linux: Should You Use Twice the Amount of Ram as Swap Space? Here is my rule for normal server (Web / Mail etc):Swap space == Equal RAM size (if RAM < 2GB) Swap space == 2GB size (if RAM > 2GB) My friend who is a true Oracle GURU recommends something as follows for heavy duty Oracle server with fast storage such as RAID 10: Swap space == Equal RAM size (if RAM < 8GB) Swap space == 0.50 times the size of RAM (if RAM > 8GB) (...) A note about Desktop and Laptop If you are going to suspend to disk, then you need swap space more than actual RAM. For example, my laptop has 1GB RAM and swap is setup to 2GB. This only applies to Laptop or desktop but not to servers. I kommentarfeltet til osnews.com så har en leser postet en litt interessant formel for swap også: So a real simple formula would be: S = C(M - (R/C)) Where: S is swap M is max memory required R is the actual RAM installed. C is the extra comfort room you would prefer, such 25%, which would be 1.25 So, if you need 3GB of RAM total, have 2GB of ram, and want to have room for at least another 512MB of load while still allowing the same amount of added comfort( 25%) then you can do the following: 1.25 * (3 - (2/1.25)) 1.25 * ( 3 - 1.6 ) 1.25 * 1.4 1.75 So you get a 1.75 GB partition with 2 GB of RAM to satisfy your needs, plus some comfort, giving you 3.75GB of RAM+Swap. Remember that comfort means to have some left over, even if you have gone right to the max extant of your comfort level. Naturally, not many people want to calculate their work loads to this precision, but it is the "right" way. And, I would personally use a comfort level of 50% or maybe even 75%. Sometimes you just plumb forget about closing those programs on another workspace. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Bruker 6GB swap her (4GB RAM), men swap er stort sett alltid nesten helt tom. Akkurat nå er 40MB brukt av swap, så det brukes vel bare som et kriselager om en app skulle gå helt amok med minneforespørsler under et heng. Endret 20. november 2008 av jorgis Lenke til kommentar
dabear Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Bare et lite spørsmål: Bruker dere forskjellige harddisker til OS og swap? Ellers ser jeg liksom ikke helt poenget med en egen partisjon for swap. http://www.cyberciti.biz/faq/linux-add-a-swap-file-howto/ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Sitter med 2gb swap, og omtrent 4gb minne. Ser ikke mye poeng med swap selv da, men sikkert kjekt å ha Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Anbefaler ikke å kjøre uten swap, men man trenger ikke å overdrive (igjen, alt til sitt bruk) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 dabear: det vil kunne føre til fragmentering på den partisjonen du har swap-filen, noe som ikke alltid er ønskelig. Men jeg tror de fleste kjører swap-partisjon fordi alle installerene legger opp til det, og det ikke er noe spesiell gevinst ved å bruke fil istedet. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Mellom hva folk flest trenger av swap og hvilken størrelse det generelt er på harddisker nå, så ser jeg ikke helt nytten av å ha swap på en egen HD. Og swap fil vil vel som NorthWave sier potensielt føre til større fragmentering på disk, så min mening er at swap-fil kun er for tilfeller hvor en trenger med swap og ikke kan utvide swap-part, legge til en disk for en ekstra swap-part, eller benytter LVM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå