Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Begynner å miste tålmodigheten med Ubuntu 8.10 nå. Jeg klarer fortsatt ikke åpne enkelte flash-sider. Deriblant Fronter. Jeg har heller ikke lyd i Firefox dersom jeg har brukt lyd i et annet program i forkant. Noe som fører til at jeg må restarte X hver gang jeg skal se en liten filmsnutt på nettet. Dette er vanvittig irriterende. Ting fungerer bedre på min bærbare med Ubuntu 8.04. Det fungerte også mye bedre da jeg kjørte Arch på samme PC.

Hmmmm, på min lille tid med Ubuntu var det flash som kjørte i taket og sto minimum på 50% CPU :p Og at Ubuntu hadde en bugga mesa installasion for korte mitt.

Sitter nå med Debian(lenny) og bruker den 64-bit flashen, fikk latterlig mange krash tideligere i dag med java også tror jeg. Skrudde så av plugin-mappa til Mozilla som aktiv og kjørte med bare 64-bit flash, ble plutselig stabil og jeg kunne se film på youtube!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører også flashblock, men det hjelper lite hvis jeg føler for å se en filmsnutt på nettet. Har forøvrig oppdaget at nå får jeg ikke lyd i Firefox uansett om jeg restarter X aldri så mye.

Skal sies at jeg la inn Ubuntu 8.10 mens det enda var i beta-fasen, men det er selvsagt oppdatert. Noen som tror en komplett reinstall kan løse problemet? Alternativt tror jeg at jeg må bytte distro, for dette orker jeg ikke lenger.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Skal sies at jeg la inn Ubuntu 8.10 mens det enda var i beta-fasen, men det er selvsagt oppdatert. Noen som tror en komplett reinstall kan løse problemet? Alternativt tror jeg at jeg må bytte distro, for dette orker jeg ikke lenger.

Jeg ville tatt en reinstallasjon - jeg har ingen problemer med Firefox, Flash og lyd. Pulseaudio fungerer flott, så det er jo liten grunn til at det ikke skal fungere hos deg - med mindre det er noe hardware-spesifikt. Høres rart ut det og men..

Lenke til kommentar
Begynner å miste tålmodigheten med Ubuntu 8.10 nå. Jeg klarer fortsatt ikke åpne enkelte flash-sider. Deriblant Fronter. Jeg har heller ikke lyd i Firefox dersom jeg har brukt lyd i et annet program i forkant. Noe som fører til at jeg må restarte X hver gang jeg skal se en liten filmsnutt på nettet. Dette er vanvittig irriterende. Ting fungerer bedre på min bærbare med Ubuntu 8.04. Det fungerte også mye bedre da jeg kjørte Arch på samme PC.

Bruker Fronter helt uten problemer på mine 2 Ubuntu 8.10 installasjoner og ene Xubuntu 8.10-installasjon. Sun Java, Opera som nettleser.

Lenke til kommentar

Slengte også inn Icedtea nettopp. Da fungerte sannelig Fronter også! :) Tydeligvis ikke Flash som var årsaken til det problemet likevel. :)

Fortsatt problem med lyd. Sikker Pulseaudio som tuller. Tips?

Edit: Lyden kom sannelig også nå! :D Håper bare det varer. Hvis det gjør det var det Sun Java som ødela alt for meg.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

osnews.com linket til en artikkel om SWAP og dens størrelse i forhold til RAM på linux maskiner, som jeg syns var litt interessant.

Det er vel ingen fasit, men gode ideer om hvor stor SWAP må/bør være.

Linux: Should You Use Twice the Amount of Ram as Swap Space?

Here is my rule for normal server (Web / Mail etc):

Swap space == Equal RAM size (if RAM < 2GB)

Swap space == 2GB size (if RAM > 2GB)

My friend who is a true Oracle GURU recommends something as follows for heavy duty Oracle server with fast storage such as RAID 10:

Swap space == Equal RAM size (if RAM < 8GB)

Swap space == 0.50 times the size of RAM (if RAM > 8GB)

(...)

A note about Desktop and Laptop

If you are going to suspend to disk, then you need swap space more than actual RAM. For example, my laptop has 1GB RAM and swap is setup to 2GB. This only applies to Laptop or desktop but not to servers.

I kommentarfeltet til osnews.com så har en leser postet en litt interessant formel for swap også:

So a real simple formula would be:

S = C(M - (R/C))

Where:

S is swap

M is max memory required

R is the actual RAM installed.

C is the extra comfort room you would prefer,

such 25%, which would be 1.25

So, if you need 3GB of RAM total, have 2GB of ram, and want to have room for at least another 512MB of load while still allowing the same amount of added comfort( 25%) then you can do the following:

1.25 * (3 - (2/1.25))

1.25 * ( 3 - 1.6 )

1.25 * 1.4

1.75

So you get a 1.75 GB partition with 2 GB of RAM to satisfy your needs, plus some comfort, giving you 3.75GB of RAM+Swap. Remember that comfort means to have some left over, even if you have gone right to the max extant of your comfort level.

Naturally, not many people want to calculate their work loads to this precision, but it is the "right" way. And, I would personally use a comfort level of 50% or maybe even 75%. Sometimes you just plumb forget about closing those programs on another workspace.

Lenke til kommentar

dabear: det vil kunne føre til fragmentering på den partisjonen du har swap-filen, noe som ikke alltid er ønskelig. Men jeg tror de fleste kjører swap-partisjon fordi alle installerene legger opp til det, og det ikke er noe spesiell gevinst ved å bruke fil istedet.

Lenke til kommentar

Mellom hva folk flest trenger av swap og hvilken størrelse det generelt er på harddisker nå, så ser jeg ikke helt nytten av å ha swap på en egen HD.

Og swap fil vil vel som NorthWave sier potensielt føre til større fragmentering på disk, så min mening er at swap-fil kun er for tilfeller hvor en trenger med swap og ikke kan utvide swap-part, legge til en disk for en ekstra swap-part, eller benytter LVM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...