Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så at det ble diskutert GPU-hardwareakselerasjon noen siden tilbake. Vil ting som dette kunne ha noen innvirkning på avspilling av flashvideo også, eller er det helt andre løsninger som må til, og andre ting som gjør at det er så tungkjørt i Linux?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jeg så at det ble diskutert GPU-hardwareakselerasjon noen siden tilbake. Vil ting som dette kunne ha noen innvirkning på avspilling av flashvideo også, eller er det helt andre løsninger som må til, og andre ting som gjør at det er så tungkjørt i Linux?

 

Avspilling av flashvideo var svjv. noe som ble fikset rundt flash 9. Siden flash 9 har jeg kunne kjøre f.eks. youtube-filmer i fullskjerm uten problemer (med 8 hakket det grusomt). :)

Lenke til kommentar
In other news: Flash 10 64-bit er nå sluppet i en alfa-versjon. :) Skal bli greit å få fikset alle de irriterende feil i Flash som gjør at surfing her i Ubuntu av og til blir en kjip opplevelse (random segfaults som kræsjer firefox, fullskjerm-youtube kræsjer X, flash kræsjer om en har mer enn én instans i gang samtidig osv.)... :)

Artig, da er det bare Java som mangler før jeg kan gå over til 64bit :) Noen som vet status for Java (browser plugin) på 64bit?

Lenke til kommentar

Iste er bare navnet på videreføringen av Sun Java som Red Hat leder, og de ser ut til å være i mål:

On June 2008, it was announced that IcedTea6 (as the packaged version of OpenJDK on Fedora 9) has passed the Technology Compatibility Kit tests and can claim to be a fully compatible Java 6 implementation
så jeg skjønner ikke helt hva vi skal med gamle Java 6 fra Sun, blir den i det hele tatt vedlikeholdt lenger? At noen banker ikke fikk med seg at Sun kastet inn håndkledet er uheldig, men forhåpentligvis forbigående.
Lenke til kommentar

Icedtea er vel standard i Fedora? Den har vært standard i Ubuntu x86_64 siden 7.10, den var standard i x86 8.04 men det ble endret etter at noen opplevde problemer. Hvordan det er nå i 8.10 har jeg ikke sjekket. Jeg bruker den.

 

Kan du gi noen eksempler på applikasjoner som Icedtea ikke tar?

Lenke til kommentar

Fedora inkluderer bare 100% fri programvare, så det er ikke noe bombe. Ubuntu har det vel også, iallefall sist jeg prøvde den. Flere online apps jeg bruker som krever Sun Java, det inkluderer også nettbank.

 

Kan godt bruke Icedtea, men ikke før det er standard.

 

EDIT: Glem det, http://icedtea.classpath.org/wiki/BuildRequirements (må jo ødelegge distroen bare for å kompilere møkka, ser også at den er linux-only, fint tiltak for de som kjører BSD/Unix :p )

Endret av olear
Lenke til kommentar

Begynner å miste tålmodigheten med Ubuntu 8.10 nå. Jeg klarer fortsatt ikke åpne enkelte flash-sider. Deriblant Fronter. Jeg har heller ikke lyd i Firefox dersom jeg har brukt lyd i et annet program i forkant. Noe som fører til at jeg må restarte X hver gang jeg skal se en liten filmsnutt på nettet. Dette er vanvittig irriterende. Ting fungerer bedre på min bærbare med Ubuntu 8.04. Det fungerte også mye bedre da jeg kjørte Arch på samme PC.

Lenke til kommentar
Omvendt til meg, Flash7 er den siste versjonen der video fungerte akseptabel hos meg.

Hmm, så svaret er med andre ord varierende, men flash 8 var dårlig da.

Det var først og fremst Youtube som Jorgis nevnte jeg har hatt litt problemer med, og som var grunnen til spørsmålet. Er usikker på hvilke versjoner jeg har prøvd eller ikke, så får kanskje gi det et forsøk til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...