Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan styre vol individuelt pr.app i ALSA også.
Hvorfor er det ingen som har gjort det da? :O

At det er bare du som vet dette virker merkelig, maa være noe obskurt og hemmeligholdt. : P

 

Hver gang jeg ser noe bli sammenlignet med ALSA (om det er OSS4 eller PulseAudio) legger de alltid fram volumkontroll per applikasjon som eksempel.

 

EDIT: Har naa Googlet dette, men finner jo ingenting om emnet. Finner hundrevis av OSS4/PulseAudio-sider though.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Endelig noen som gjør noe med den dårlige decodingen av video i Linux :)
Kjempebra, dette har jeg ventet lenge på. Jeg vil vel samtidig påstå at vi kan takke AMD/ATI for dette, endelig ser det ut til at det er litt konkurranse om oss linuxbrukere. AMD/ATI har latt det bli kjent for et halvår siden at de planla videoakselerasjon i sin driver, og det er delvis på plass nå. De siste tre Catalyst driverne har jeg også gode erfaringer med, og vil vel gjerne utfordre kritikere til å fortelle hva de mener er bedre med nvidia-driveren.
Lenke til kommentar
To kjappe;

Hva mangler man dersom æ, ø og å dukker opp som svarte firkanter med spørsmålstegn.

 

Så et ding dong spørsmål; Hva er forskjellen på (s)ftp og andre måter og dele filer på? Andre kan jo også være anonyme, støtte ssh, kreve brukernavn/passord? Og hva er best av vsftpd proftpd:-)

1 - det benyttes en font uten norske nasjonale karakterer

2 - sftp er bare et filsystem som blir tunellet over ssh (på en måte), veldig lite ekstra "fluff" slik andre protokoller nok vil ha.

 

EDIT: forøvrig bruker jeg en tiling wm (xmonad) for første gang, og jeg tror jeg kan digge det ordentlig hardt etterhvert. Farlig fort man blir ordenlig linux-nerd :D

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

@Del:

Alle tre* har lenge hatt planer om å fikse videoakselerasjon i Linux, men de har alle tatt forskjellige veier, og ting tar tid på grunn av det.

 

Bra at en av dem har noe å vise til :) (selv om jeg venter på at Intel skal bli ferdig)

 

*Nvidia/AMD/Intel

 

har et "gammelt" 7-serie nvidia liggende en plass, fristende å prøve (hvis kortet er støttet såklart).

Endret av olear
Lenke til kommentar

For håpe at det blir laget en form for wrapper bibliotek eller noe sånt også, slik at det blir lett for programmer å implementere videoakselerasjon uavhengig av underliggende hardware. Selv satset jeg på Intel grafikk (g45)nå når jeg kjøpte ny hardware (har ikke behov for noe kraftig 3d støtte og åpen kildekode driverene er knall) så jeg gleder meg også til de driverene blir klare, selv om det forsåvidt er mer enn nok guff i denna amskina.

 

olear: men vil Atom platformen få gpu akselerert video? Den har kanskje ikke riktig hardware?

Lenke til kommentar

Et av de største problemene med AMD-driveren er at den bruker kjernen sin DRM. Dette er et stort problem i dag, siden en "compositing" vindushåndter utfører diverse operasjoner på vinduene i et annet buffer enn framebufferet på grafikkortet. Nå, når et annet program ønsker direkte tilgang til grafikkortet, så kan ikke det vite at vindushåndtereren også blitter dritt inn i framebufferet. Resultatet er at man får flimring idet vindushåndterer og et "OpenGL-program" kjører samtidig. Per i dag er ikke AMD-driveren/DRM-driveren i stand til å omdirigere bufferskrivingen til det bufferet som vinduhåndtereren holder. Denne funksjonen har eksistert *lenge* i Nvidia-driveren!

 

Et annet problem som har samme årsak og konsekvens (men ikke har noe med OpenGL å gjøre), er kombinasjonen "compositing" vindushåndterer og klient som bruker XVideo. Bruker man noe annet enn Nvidia-driveren så er det ikke mulig å bruke XVideo-utvidelsen uten at vindushåndteren konsekvent vil tegne over vinduet.

 

Det ser også ut som om AMD-driveren sliter med XRender. På den bærbare maskinen bruker jeg compositing i Metacity. Metacity gjør dette gjennom XRender. Dette gir en stor gevinst i batterilevetid når sammenlignet med Compiz. Desverre så gjør noen grafikkfeil seg synlige en gang iblant. Noen ganger går effektene greit og plutselig oppstår det en "grafikkorrupsjon" i den delen hvor vinduet oppdateres.

 

Det verste er at Compiz er standard på Live-CD'en til Ubuntu. Hva vil en som aldri har brukt GNU/Linux tro, når han/hun ser at det ikke engang er mulig å spille av en lusen liten promofilm for Ubuntu?

Lenke til kommentar
@Del:

Alle tre* har lenge hatt planer om å fikse videoakselerasjon i Linux, men de har alle tatt forskjellige veier, og ting tar tid på grunn av det.

 

Bra at en av dem har noe å vise til :) (selv om jeg venter på at Intel skal bli ferdig)

 

*Nvidia/AMD/Intel

 

har et "gammelt" 7-serie nvidia liggende en plass, fristende å prøve (hvis kortet er støttet såklart).

Dessverre er det kun 8-serien og oppover. Jeg har både 7900 og 6800 kort her, så jeg deler din situasjon.

 

ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...vdpau&num=1

A GeForce 8 series GPU or newer is needed for VDPAU support.

 

Kjenner du til status i Intel leiren, når vi kan vente noe derfra?

 

Takk for informasjonen Manuel, det er fortsatt en del som gjenstår, og det mest problematiske er vel nettopp Compiz+video. Personlig har jeg sett nok trøbbel med nvidia og desktop effekter også, så helt rosenrødt er det ikke i den leiren heller. Jeg bruker derfor ikke disse effektene på noen av kortene.

Lenke til kommentar

GPU akselerering av video krever, såvidt jeg har forstått, nesten alltid en generisk ("unified") shaderstruktur. For intel sine IGP'er så kom dette med X3xxx serien og nyere. Jeg tror derfor ikke at vi vil få gpu akselerasjon av video med feks GMA950/900 som de fleste netbookene bruker. Merk at jeg ikke har satt meg så veldig inn i det, så det kan jo være jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Et lite windows/linux-spørsmål; Jeg har tilgang til windows server 2008 x86_64 edition gjennom skolen. 64bit-versjonen har mulighet for å intallere en rolle som heter Hyper-V. Dette er en virtualiseringsteknikk der det er ingen host-maskin, alle maskinene kjører som virtuelle maskiner, under en smal hyper-v windows kjerne, produert av Microsoft. Løsninga er hovedsakelig en konkurrent til VMWare in ESX-server.

 

 

 

Noen som har prøvd å installere ubuntu i hyper-v og kan gå god for løsninga? Jeg er uikker på om jeg tør prøve.

Lenke til kommentar
GPU akselerering av video krever, såvidt jeg har forstått, nesten alltid en generisk ("unified") shaderstruktur. For intel sine IGP'er så kom dette med X3xxx serien og nyere. Jeg tror derfor ikke at vi vil få gpu akselerasjon av video med feks GMA950/900 som de fleste netbookene bruker. Merk at jeg ikke har satt meg så veldig inn i det, så det kan jo være jeg tar feil.

Skal sjekke litt rundt :)

 

Har et (av flere) "multimediahovedkort" liggende, den støtter HD osv, har HDMI og hele pakka, den har GMA950..

Lenke til kommentar

Hadde Brenna vært en god journalist, eller digi.no vært mer særiøst (digi er se&hør av IT spørrumeg), så hadde en kanskje spurt om hvilke typer sikkerhetsfeil som det refereres til i den grafen.

I tillegg så publiseres det vel flere feil av GNU/Linux distroer enn hva MS gjør, da bug-rapporter til MS for Windows blir MS sin eiendom når du har levert en, og MS kan selv velge å offentliggjøre de eller ikke...

 

 

På en annen side, dette var vel bare en presentasjon, altså mer reklame for Windows enn en skikkelig reportasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...