Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Video/webcam er kke mi greie, men låner et Logitech pro 9000 og ville prøve det på en stasjonær med Arch, kernel 2.27. Iflg lsusb oppdages en ukjent device fra Logitech, - lsmod sier at uvcvideo er lastet. Fulgte linken i innlegget her og trodde det da var ok?

 

Logitech på vei ut av skapet?

Leste om siste utgave av Linux og støtten for webcamera som følger uvc. Tenkte jeg skulle se om feks Logitech opplyser hvilke webcamera de har som er UVC sertifisert, og da merket jeg meg den miniatyr skriften på bunnen av et, se her.Merkelig nok angir de under spesifikasjoner bare xp og vista som alternativer.

 

Kan ikke akkurat anklage Logitech for å skrike høyt om støtte for Linux, men det er et skritt i riktig retning:-D

[tinker@archbox ~]$ dmesg | grep video
pci 0000:01:00.0: Boot video device
Linux video capture interface: v2.00
uvcvideo: Found UVC 1.00 device <unnamed> (046d:0990)
usbcore: registered new interface driver uvcvideo
saa7134[0]: registered device video1 [v4l2]

Lenke til kommentar

@Tinker: Kan ikke dette her, så ta det med en klype salt;

 

Kameraet må støtte UVC. Etter det jeg har lest kan samme modell, men med litt forskjellig nummer, være slik at den ene støtter UVC mens den andre ikke.

 

Jeg klarer ikke å se om modellen du forsøker(Logitech pro 9000) støtter UVC, men jeg kan se at den jeg linker til(Logitech pro 9000 for Business) gjør det. Bruk søkemotoren på Logitech.no sin side og søk etter UVC for å se flere modeller som har denne støtten.

Lenke til kommentar
Var jo helt håpløst å legge inn program man har lastet ned som ikke ligger i pre-listene.
Har du noengang prøvd å kompilere et program fra kildekode under Windows?

Tror programmet han snakker om alt ligger inne, bare ikke haket av for visning. Alt F2 og programnavn vil vel starte det. Det ligger ellers i pakkebrønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Finnes det noen programmer til Linux som kan organisere musikken min på lik linje med MediaMonkey? Jeg trenger å få organisert de nye albumene mine, og jeg orker ikke gjøre det manuelt :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Banshee/amaroK er vel standardsvar for slike spörsmaal. :p

amaroK låser seg bare på grunn av all musikken min når jeg skal skanne den og Banshee nekter å laste inn fra den eksterne harddisken. Noe mer? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Banshee fra getdeb.net :)
Hvorfor ikke pakkekildene? :p

Fordi jeg var inne på getdeb.net og fant den og tenkte "Hey, musikkavspiller" og lasta ned :p

 

Men skal jeg laste ned banshee eller banshee-1 fra pakkebrønnen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og nå har jeg sett meg lei av n00bishe Ubuntu og går for Arch :D

 

Men jeg har et spørsmål, jeg har prøvd ut XFCE i dag ettersom at jeg har hørt at det krever mindre enn GNOME og er generelt sett raskere, og jeg liker det utrolig godt, eneste minuset er at Compiz ikke funker i det (sikkert noe jeg har gjort) og at det ser forferdelig ut (kan fikses lett).

 

Uansett, jeg kom over Openbox (som jeg forsto kjører via GNOME) og lurer på hvorvidt det er like raskt/effektivt som XFCE? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...