Sokkalf™ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Linux booter på 5 sekunder .. på noe av markedets tregeste maskinvare (Asus EEE). Dagens raskeste maskinvare er rundt 5 ganger raskere så jeg vil anslå at full boot på magiske 1 sekund vil være mulig i nær framtid. Vista bruker trolig over 30 ganger så lang tid på tipp topp maskinvare. Tja.. Eee'en er treg, men i forhold til min Core2Quad @ 3GHz og 6GB RAM, POSTer den mye fortere. Det går under ett sekund fra jeg slår den på til POST er ferdig, den stasjonære bruker over 30 sekunder (mye pga. AHCI og disk-initialisering). Men får man fjernet den tradisjonelle BIOSen er det nok fort mye å hente.. Endret 9. oktober 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Når vi snakker om eee, noen som vet hvorfor filbrowseren i Xandros(kde) insisterer på å kopiere filer til tmp-folderen før den spiller av? (Kjører jeg mplayer og "fil" fra terminal fungerer det) Det er en smb-mount. Jeg har sett på innstillingene og jeg finner ingen option som nevner overføring av filer til tmp hvis det er en networkmount. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Linux booter på 5 sekunder .. på noe av markedets tregeste maskinvare (Asus EEE). Dagens raskeste maskinvare er rundt 5 ganger raskere så jeg vil anslå at full boot på magiske 1 sekund vil være mulig i nær framtid. Vista bruker trolig over 30 ganger så lang tid på tipp topp maskinvare. Så vidt eg skjønte ville det ta 7 sekund på maskin utan SSD-disk fordi SSD er raskare å lese data under pangstart. Har ikkje sete meg heilt inn i SSD vs HDD Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 @Torswin http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_d...ard_disk_drives grei oversikt over de større forskjellene mellom SSD og HDD Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kanskje, men UI forandringene er etter min mening ikke en forbedring, hva er det de vil fram til? The toolbox menubar has been removed and merged with the image window menubar. To be able to do this a window called the empty image window has been introduced. It hosts the menubar and keeps the application instance alive when no images are opened. It also acts as a drag and drop target. When opening the first image the empty image window is transformed into a normal image window, and when closing the last image, that window becomes the empty image window. Kildehe he av en eller annen grunn er jeg ikke så overrasket over olear sin "super positive" reaksjon:-D Men jeg er enig - det burde vel være mulig å legge inn valg for dette under innstillinger i Gimp? De har forsøkt å gjøre ting mindre rotete men ender opp med det motsatte emm. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Linux booter på 5 sekunder .. på noe av markedets tregeste maskinvare (Asus EEE). Dagens raskeste maskinvare er rundt 5 ganger raskere så jeg vil anslå at full boot på magiske 1 sekund vil være mulig i nær framtid. Vista bruker trolig over 30 ganger så lang tid på tipp topp maskinvare. Tja.. Eee'en er treg, men i forhold til min Core2Quad @ 3GHz og 6GB RAM, POSTer den mye fortere. Det går under ett sekund fra jeg slår den på til POST er ferdig, den stasjonære bruker over 30 sekunder (mye pga. AHCI og disk-initialisering). Men får man fjernet den tradisjonelle BIOSen er det nok fort mye å hente.. Hvilke distro bruker du på den? Noen som vet om en slik minipc som benytter noen av de nettverkskort som er støttet ut av boksen i kommende Ubuntu? Tenker da på de som er nevnt her og her. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg brukte Fedora 9, nå bruker jeg Ubuntu 8.04. Trådløst "funker" i begge disse med madwifi, men ytelsen er ikke god. Bruker nå ndiswrapper (som gir kernel panic i Fedora 9), derfor gikk jeg over til Ubuntu. Med ndiswrapper er ytelsen god, og har egentlig ikke noe å utsette (annet enn at jeg svært gjerne skulle hatt frie drivere med like god funksjonalitet). Jeg har fortsatt til gode å se en minibærbar med intel-nettverkskort, og det er litt synd. Atheros kan bli et godt valg i relativt nær fremtid, men foreløpig er de ikke helt der enda. Utfra den linken du viser til ang. broadcom, kan det se ut som de er på samme sted som Atheros var for et år siden, dvs, ikke bra nok enda. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg brukte Fedora 9, nå bruker jeg Ubuntu 8.04. Trådløst "funker" i begge disse med madwifi, men ytelsen er ikke god. Bruker nå ndiswrapper (som gir kernel panic i Fedora 9), derfor gikk jeg over til Ubuntu. Med ndiswrapper er ytelsen god, og har egentlig ikke noe å utsette (annet enn at jeg svært gjerne skulle hatt frie drivere med like god funksjonalitet). Vil det ikke være en god ide og bruke Ubuntu med LXDE. Har bare forsøkt det selv i virtalbox men det virket ganske så lovende. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg brukte Fedora 9, nå bruker jeg Ubuntu 8.04. Trådløst "funker" i begge disse med madwifi, men ytelsen er ikke god. Bruker nå ndiswrapper (som gir kernel panic i Fedora 9), derfor gikk jeg over til Ubuntu. Med ndiswrapper er ytelsen god, og har egentlig ikke noe å utsette (annet enn at jeg svært gjerne skulle hatt frie drivere med like god funksjonalitet). Vil det ikke være en god ide og bruke Ubuntu med LXDE. Har bare forsøkt det selv i virtalbox men det virket ganske så lovende. Det så da fryktelig Windows ut? Har egentlig ikke noe problemer med Gnome eller KDE, Eee'en har mer enn nok power til å kjøre et fullt desktop environment. Har i tillegg oppgradert maskinen til 2GB RAM, så har rimelig mye å gå på. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det så da fryktelig Windows ut? Har egentlig ikke noe problemer med Gnome eller KDE, Eee'en har mer enn nok power til å kjøre et fullt desktop environment. Har i tillegg oppgradert maskinen til 2GB RAM, så har rimelig mye å gå på. he he det tenkte jeg faktisk ikke på, du får kjøre på med INX du da:-D Så den er rask nok for gnome - må ha meg en slik pc snart, hadde bare ønsket de kom med nettverkskort som fungerte uten videre når de nå en gang finnes. Men over til noe annet, har bestilt ny musikkavspiller/mp3 spiller som også kan brukes med MTP, ser at man kan installere MPTS som skal gi støtte for det - fungerer det da med alle program i Ubuntu for musikk? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 De fleste populære musikkprogram paa Linux har vel stötte for MTP naa? Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kanskje, men UI forandringene er etter min mening ikke en forbedring, hva er det de vil fram til? The toolbox menubar has been removed and merged with the image window menubar. To be able to do this a window called the empty image window has been introduced. It hosts the menubar and keeps the application instance alive when no images are opened. It also acts as a drag and drop target. When opening the first image the empty image window is transformed into a normal image window, and when closing the last image, that window becomes the empty image window. Kildehe he av en eller annen grunn er jeg ikke så overrasket over olear sin "super positive" reaksjon:-D Men jeg er enig - det burde vel være mulig å legge inn valg for dette under innstillinger i Gimp? De har forsøkt å gjøre ting mindre rotete men ender opp med det motsatte emm. Jeg er positiv når det er noe å være positivt over It hosts the menubar and keeps the application instance alive when no images are opened. It also acts as a drag and drop target. WHY? Dette er jobben til globalvinduet, det man har åpent hele tiden (hint, hint). Vel, nok et bevis på at GIMP ikke vet hva den vil. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) WHY? Dette er jobben til globalvinduet, det man har åpent hele tiden (hint, hint). Vel, nok et bevis på at GIMP ikke vet hva den vil. Selv syns jeg gimp var helt grei før,men den har jo fått mye pepper for å ha vanskelig GUI, og ikke nok "photoshop-like". Ikke at Photoshop er det letteste programmet å lære heller Men jeg antar at det du kaller globalvinduet ikke skal være et vanlig vindu lenger, men reduseres til en toolbox (eller hva det kalles), som er en annen vinduklasse. Avhengig av windowmanager og hvordan de behandler slike hints, så skal det ha visse fordeler, som at disse toolbox/paletter alltid holdes på toppen, og at de ikke vises på panelet/taskbaren. Det siste er litt kjekt da GIMP fort kan oppta hele taskbaren hvis man har en del paletter oppe. Endret 9. oktober 2008 av Langbein Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Virkelig spennende å se at de får til så rask oppstart. Og for så vidt er dette et område det er store potensialer for forbedringer. Maskinvaren har blitt mye kraftigere de siste årene, men oppstartstiden har ikke vært veldig forandret. Nyinnstallert XP er fin og rask i oppstart, men det skal ikke legges inn mange programmer før oppstarten blir sirup. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Eg har ein server med musikk på, og eg ønsker å få tilgang til å spele av musikken uansett kor eg er(på lokalt nett eller via internett). Kva er då den beste løysninga for dette? Kan eg bruke mpd til dette, eller vil det kun spele av musikk lokalt på serveren? Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 http://en.jinzora.com/ Alt du trenger på klienten er en mediaplayer som støtter streaming, eller Flash. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ser ut som OpenOffice 3 er ferdig (ikke annonsert paa nettsidene deres, men: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=942645) Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ser ut som OpenOffice 3 er ferdig (ikke annonsert paa nettsidene deres, men: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=942645) Og så ser vi at kommende Ubuntu også får siste versjon av Gimp, blir spennende å se hvordan dette går. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Blir vel litt kort tid da, OpenOffice er et ganske stort og sentralt program i Ubuntu saa den bör ikke svikte. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Men så er ikke 8.10 en LTS heller. Litt av poenget er at litt risky og cutting-edge ting skal få være med i lanseringene mellom LTS-slipp, i håp om å hjelpe til å modne dem før LTS kommer. Vil du ha en så stabil som mulig maskin, velger du en LTS og holder deg der, vil du ha up-to-date programmer velger du en vanlig release, men betaler ved muligens litt mer ustabile programmer. Håper OO.org 3.0 kommer med i 8.10, har testet det litt på Macbooken og det ser ganske bra ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå