Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Whine :

 

Internet Explorer kommer med feilmelding : html er ikke aktivert"

 

Får ikke kjørt Steam. Feilmelding : steam.dll finnes ikke ( selv om filen finnes i riktig mappe )

 

Ingen av disse er da linuxprogrammer. Hvorfor i all verden vil du kjøre Internet Explorer i linux?

 

Jeg bare MÅ ha Steam. steam krever java, installerte som anvist på en nettside for å kjøre steam i wine. ikke at jeg bruker IE ;)

 

Nå har jeg fått installert steam via wine. gjenstår bare litt finpuss før det starter

Lenke til kommentar

Hmm.. Eg oppgraderte til .10 og nesten alt er gode greier. Med unntak av Rythmbox som tydlegvis har slutta å samarbeide. For det første "finn" han ikkje filene mine (som ligg på eigen partisjon, partisjonen er mounta). Eg har valgt rett library inne i sjølve Rythm, likvel får eg sånne stygge "stopp-skilt"-tegn på sangane mine :( Rythm vil heller ikkje spele av radio, då får eg berre "couldn't start playback"-blablabla. I VLC får eg til å spele av musikk, men det er utruleg kjedeleg med eit vlc-vindauge for kvar sang :( Forslag?

Lenke til kommentar
Hmm.. Eg oppgraderte til .10 og nesten alt er gode greier. Med unntak av Rythmbox som tydlegvis har slutta å samarbeide. For det første "finn" han ikkje filene mine (som ligg på eigen partisjon, partisjonen er mounta). Eg har valgt rett library inne i sjølve Rythm, likvel får eg sånne stygge "stopp-skilt"-tegn på sangane mine :( Rythm vil heller ikkje spele av radio, då får eg berre "couldn't start playback"-blablabla. I VLC får eg til å spele av musikk, men det er utruleg kjedeleg med eit vlc-vindauge for kvar sang :( Forslag?

 

Har du lagt inn de rette codecene? Har kjørt .10 noen uker her, og Rhythmbox fungerer glimrende..

Lenke til kommentar

Kanskje, men UI forandringene er etter min mening ikke en forbedring, hva er det de vil fram til?

post-54893-1223509068_thumb.png

 

1) De har fjernet hovedmenyen, dette ser jeg på som et dårlig valg, globale menyer bør være på det globale vinduet. Å legge til menyer i toppen på arbeidsvinduer er helt greit, dette ble gjort i 2.4, men å flytte allle menyer er unødvendig, pluss at det blir duplisert i hvert vindu, utenom globalvinduet, som nå har bare et tomt område, de kunne iallefall gjennomføre flyttingen.

 

2) Grunnet flyttingen av menyene er GIMP nå alltid nødt til å ha et arbeidsvindu åpent, dette er unødvendig og helt imot tidligere UI. Det er også tomt som standard, hva med å åpne et tomt dokument?

 

UI'en til GIMP er nå en dårlig kryssing mellom GIMP 2.4 og PS.

 

(ja, bildet er tatt in Windows, har ingen maskin for tiden)

Lenke til kommentar
32bits Ubuntu kan bruke 3.5 gig med ram, mens mer dersom man velger 64bits. Stemmer det at ram på GPU inkluderes i denne totalmengden? Leste det på et forum, noe jeg ikke har hørt før. Mao. vil jeg med 500mb på GPU samt 4Gig ram ikke ta i bruk hele 1gig med ram.

 

32-bits operativsystemer (med unntak av de som bruker PAE) kan adressere 4GB (2^32). I tillegg til RAM er det en del hardware som mappes opp med sitt eget minneområde, disse må altså også få plass innenfor de 4GB for at CPUen skal "se" dem. Om alt av grafikkkortets minne mappes opp på denne måten er jeg usikker på, men det er ikke utenkelig.

 

Når alle hardwareadressene er trukket fra, ender man som regel opp med rundt 3.5GB.

 

64-bit kan i teorien adressere 2^64 bytes, men dagens prosessorer er begrenset til 2^48, og med begrensninger i hovedkort kommer man et godt stykke under dette også.

Lenke til kommentar
Linux booter på 5 sekunder .. på noe av markedets tregeste maskinvare (Asus EEE).

 

Dagens raskeste maskinvare er rundt 5 ganger raskere så jeg vil anslå at full boot på magiske 1 sekund vil være mulig i nær framtid. Vista bruker trolig over 30 ganger så lang tid på tipp topp maskinvare.

Haha, fantastisk bra.

Men har ikke Vista en del drit å fjerne så denne tiden kan begrenses ganske kraftig ned selv om det vil ta en evighet i forhold?

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Det stemmer. MS vil selv foreta en kraftig optimalisering til neste Windows, (aka 7, Vista Reloaded, Milennium 3 osv. Kjært barn mange navn :wee: ). Målet til MS er at det skal bli halvparten så tregt (boot på 15 sekunder)

 

De som er litt forut for MS sin tid klarer nok å tyne Vista ned i 15 sekunder. Dette potensialet krymper nok kraftig eller forsvinner helt nok når MS gjør optimaliseringen selv.

 

XP kan sikkert tynes ned i ~10 sekunder på tipp topp maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...