Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Boken er spennende fordi den tar for seg "hacking" på linux, eksemplene er skrevet i C. Videre leker man litt med objdump og gdb. Det første kapittelet handler nettopp om programmering i C samtidig som man analyserer samme eksempelprogram i assembly. For å se konsekvenser av koden man skriver, og hvordan sikkerhetshull kan oppstå. Kapittel to handler om "Explotation", her blir det vist eksempler på dårlig kode som gir en mulighet til å fremskaffe buffer overflows. Det er bare begynnelsen, nettverkskapittelet ser veldig bra ut det også. Det går sånn skikkelig i dybden, bra forklart og det handler om LINUX. De siste kapitlene i boken omhandler, "countermeasures", "Cryptologi". Du bør ha litt erfaring, jeg har fra før av lest en bok spesifikt om reversing. Ja, jeg vil anbefale den. Du vil bli fascinert, og du vil ha problemer med å ligge den fra deg. Eksemplene bør du gjennomgå på dataen, få det inn i fingrene.

Blackslash: Du blir fornøyd. ;)

 

Edit: Et lite sitat:

"True appreciation of programming elegance is left for the hackers: computer hobbyists whose end goal isn't to make a profit but to squeeze every possible bit of functionality out of their old Commandore 64s, exploit writers who need to write tiny and amazing pieces of code to slip trough security cracks, and anyone else who appreciates the pursuit and the challenge of finding the best possible solution. These are the people who get excited about programming and really appreciate the beauty of an elegant piece of code or the ingenuity of a clever hack."

 

"Hopefully, this book will stimulate the curious hacker nature in you and prompt you to contribute to the art of hacking in some way, regardless of which side of the fence you choose to be on."

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Kryptert root filsystem, custom latterlig tøff bootsplash, wmii(det er nerd, kan du ikke det så vil du ikke klare å bruke dataen). Vim skal brukes aktivt, og det fåtall av linjer jeg skriver for windows kompileres selvsagt under linux med mingw32. Skal også påpekes at mobilen min er Neo freerunner. Ta på meg nå, ble e-penisen min større nå? Greit nok, det skal litt til for å øke størrelsen på noe som helst i denne tråden <3

 

Bootspash brukes ikke av Wmii-brukere. Det er kun "kult" blant fjortisser, og de bruker Ubuntu med Gnome, ikke Wmii. Dwm er bedre enn Wmii. Wmii er bloatware. Vim er bloatware; bytt til Nvi snarest! Bedre lisens har den også.

 

Hvorfor krypterer du root?

Lenke til kommentar

Har kommet rundt alle oppstartsproblemer i ubuntu med støter bare på nye.

 

Etter 3 min inn i oppdateringene fryser pcen og kun musen fungerer. til slutt må jeg restarte og da kommer det brukernavn og passord og deretter er skjermen hvit i det uendelige.

Fryser også random for eks her hvor jeg øver på kopiering av filer med shift og ctrl

post-64596-1223047671_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut det, den er forgammel til vista og har ikke xp lengre.

Det har vært xp på den før som jeg slettet da ubuntu skulle inn.

Kjøpe xp legge inn og kjøre tester , kommer til å ligge uker etter på skolen zzz

Fungerte helt fint i mange år med xp.

 

 

Kan evt offre en av diskene i hovedpcen bare det ikke gir Grub 15 error igjen så jeg mp legge inn vista på nytt som forrige gang.

 

bootmgr mangler får jeg .må jeg virkelig reparere vista hver gang jeg har brukt ubuntu på samme pc med ege harddisk?

Endret av War
Lenke til kommentar

Opplever frys i ubuntu 8.04 64 bit . rythmbox spesielt. når jeg skal fks legge til eller fjerne mp3 i arkivet eller etter ca 30 minutter med avspilling av mp3

 

Får ikke slettet filer i Trash . Root rettigheter?

 

Whine :

 

Internet Explorer kommer med feilmelding : html er ikke aktivert"

 

Får ikke kjørt Steam. Feilmelding : steam.dll finnes ikke ( selv om filen finnes i riktig mappe )

 

Desktop :

 

snarveier fungerer ikke etter restart

 

får ikke mountet visse harddisker før jeg manuelt trykker på ikonet i filutforsker. bakgrunner til panel osv laster ikke etter restart / av/på

 

Rester etter feil install på ene harddisken. rettigheter får jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hva? Ubuntu skummelt? Brukes ikke Linux i undervisningen? I løpet av siste måneden har jeg hørt 3 ulike forelesere på UIO si at "og til de av dere som ikke bruker Linux, kan like greit sette i gang og lære det straks, for man kommer ikke langt på ifi uten å kunne linux" eller lignende.

 

IFI? "Matnat unntatt biologifagene" er vel heller ståa. Ellers så er det jo et par gamle fossiler som bruker Windows, ærlig talt ikke mange av dem heller - mange av "fossilene" har "vokst opp" med *nix eller VMS og FORTRAN 70...

 

Ja, ubuntu er linux. Det skal sies at jeg går første året, jeg har ikke samhold med de jeg tar INF100 med overhodet. Det er uansett, under halvparten som stiller på forelesningene og 5/20 som stiller på gruppeøvningene. De resterende tipper jeg er ganske leet. :wee:

 

Tja, vi hadde det koselig på inf1000-gruppene. Tror de fleste stilte - noen kanskje mest for å treffe nye venner etc. da...

 

Forøvrig: Takk høyere makter for Langtangen og INF1100 ! Heldige ferskingene som slipper å lage database med java i hytt og gevær, og bruke halvparten av tiden sin på å progge seg rundt bugs i easyIO...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...