Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Finnes det noe enkelt GUI for mounting og "scandisk"?
System settings i KDE og Kcontrol.

 

Selv de har en del svakheter, men det som mangler mer eller mindre helt er Raid og LVM. Lag til en utvidelse til System Settings i KDE som enkelt setter opp Raid og LVM, så er det fantastisk.

 

Stand-alone GUI til OpenLDAP skulle jeg gjerne likt å se.

 

Få Samba og NFS funksjonaliteten i System settings/Kcontrol bug-fri.

 

Lag en GUI for konfigurering av ssh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har endelig fått kvittet meg med windows på selveste hovedmaskinen. har sett fram til dette stuntet lenge nå. valget falt på Ubntu 8.04 64 bit. Så langt er jeg meget fornøyd . det er visse ting som jeg har hatt problemer med som fks ati drivere , compiz + filmavspilling , filmavspilling generelt , avspilling av dvd ( selv om libdvdcss er lagt inn )

 

etter oppdatering til catalyst 8.9 ble kvaliteten på filmavspillingen bedre . men fortsatt ikke helt fornøyd . noe tearing av bildet

 

Java fungerer ikke i Firefox 3 men funker godt i Epiphany ( helt til browseren begynte å henge hele maskinen )

 

Flash fungerer etter at jeg installerte det via synaptic

 

Nå mangler jeg bare et program for å formatere den eksterne hardisken til noe annet en NTFS. Så er drømmen snart komplett :)

 

Hva er best å velge ? fat32 ? eller skal jeg gå for linux sitt filsystem ?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er problemet med tearing av bildet med catalyst/ATi drivere kjent, selv om det har blitt bedre etter siste oppdatering.

 

Ang formatering av ekstern disk.

Hvilket filsystem å benytte bør avgjøres utifra hva/hvordan du skal benytte disken.

 

- Hvis du skal kunne bruke disken mot både linux og windows maskiner, vil jeg anbefalle FAT32.

Du har muligheten for å bruke ext2/3 i windows via en driver, men jeg vil nå si at det er mye enklere og vel så bra å bruke FAT32 (med mindre du skal ha ille store filer på den eksterne disken da)

(ext3 er ext2 med journalføring. ext3 kan monteres som ext2 uten datatap)

 

- Skal du kun bruke den eksterne disken mot linux maskiner, bruk ext3.

Linux har mange gode filsystem, men jeg ser ikke helt poenget med å kjøre noe annet enn ext3 på en ekstern disk.

Jeg bruker JFS, XFS og ext3 på mine maskiner. ext3 passer bra til en ekstern disk.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Lag en GUI for konfigurering av ssh.

 

Fins ikkje dette? ( :dontgetit: )

Har ikke sett noen løsning for server (untatt webmin, men det er en web-interface). På klientsiden har vi kssh og sshmenu, men disse er rimelig ribbet.
Jeg har endelig fått kvittet meg med windows på selveste hovedmaskinen. har sett fram til dette stuntet lenge nå. valget falt på Ubntu 8.04 64 bit. Så langt er jeg meget fornøyd . det er visse ting som jeg har hatt problemer med som fks ati drivere , compiz + filmavspilling , filmavspilling generelt , avspilling a
Legg inn Catalyst 8.9 med en gang, ingen vits i å streve med eldre drivere. Du finner gode direksjoner her:

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Ha...tallation_Guide

Lenke til kommentar
olefiver: Bare av ren nysgjerrighet: Hva er det som gjør akkurat ext3 mer egnet for en ekstern disk enn f.eks. XFS eller JFS?
Nei, jeg vet ikke om ext3 er bedre egnet enn XFS eller JFS (eller ReiserFS for den del), jeg ser bare ikke behovet å kjøre noe annet enn ext3 på en ekstern disk.

Uten at jeg har testet dette, så vil jeg anta at hastighetsgevisten XFS og JFS kan gi i forhold til ext2/3 forsvinner i USB-grensesnittet...

 

Jeg vet at XFS i hvertfall har hatt problemer med recovery av journal etter strømbrudd og strømbrudd er en reell problemstilling med eksterne disker. "Obs, nappet ut USB-kabelen gett"

ReiserFS (v3) syns jeg ikke er relevant lenger, fordi reiserfs ikke utvikles lenger. Det var et godt filsystem, men etter Namesys startet for fullt på Reiser4 så retta de kun bugs relatert til sikkerhet på ReiserFSv3. Og nå er Namesys nede for telling AFAIK

JFA har kanskje noe for seg, da de tester jeg har lest generelt viser at JFS bruker minst CPU av linux filsystemene, derfor liker jeg å bruke JFS på laptopen.

 

Dessuten kan en jo montere en ext2/3 disk i windows, noe en ikke kan med XFS/JFS. Så selv om en stor sett kobler disken til linuxmaskiner, er det greit å ha muligheten til å ha tilgang til filene fra en win-boks.

En kan jo også ha en liten FAT partisjon med ext2 driveren for windows liggene...

 

Så vidt jeg vet så er problemet med tearing av bildet med catalyst/ATi drivere kjent, selv om det har blitt bedre etter siste oppdatering.

Nevn en driver som ikke har det problemet, skuffet over utvilklingen til X.org og relaterte drivere.

Hvorfor skal jeg det?

Jeg bare bemerket at det er et kjent problem med selv de siste catalyst driverne AFAIK

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så er problemet med tearing av bildet med catalyst/ATi drivere kjent, selv om det har blitt bedre etter siste oppdatering.

Nevn en driver som ikke har det problemet, skuffet over utvilklingen til X.org og relaterte drivere.

Hvorfor skal jeg det?

Jeg bare bemerket at det er et kjent problem med selv de siste catalyst driverne AFAIK

Mente at problemet er relatert til mer eller mindre alle drivere, kom kanskje ut feil :)

Lenke til kommentar
er det gratis kaffe hær? finner ikke noe..
*olefiver gives tamw free coffee UP HIS FACE*

:p

 

 

 

Så vidt jeg vet så er problemet med tearing av bildet med catalyst/ATi drivere kjent, selv om det har blitt bedre etter siste oppdatering.

Nevn en driver som ikke har det problemet, skuffet over utvilklingen til X.org og relaterte drivere.

Hvorfor skal jeg det?

Jeg bare bemerket at det er et kjent problem med selv de siste catalyst driverne AFAIK

Mente at problemet er relatert til mer eller mindre alle drivere, kom kanskje ut feil :)

AHA.

 

Jaja, det er også en mulighet for at jeg missforstod deg :)

 

---

 

BTW, jeg tror jeg er i samme situasjon som TheMaister; i.e. aldri opplevd tearing og har et nVidia 8800GT kort inni maskina.

Men siden jeg egentlig ikke vet hva som menes med "tearing" så bør jeg kanskje ikke uttale meg :blush:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hei , beklager den dobbelposten ovenfor. ikke meningen

 

Når det gjelder catalyst driveren har jeg nå lest meg fram til at tearing desverre er umulig å fikse på fram til det kommer en ny driver. litt nedtur men jeg kan akseptere det. men blir ikke dette fikset på i neste versjon så må jeg ty til å kjøpe nytt Geforce skjermkort som er støttet . skal ikke tilbake til windows , slik jeg ser mange andre gjør når de støter på et problem i linux ;)

 

Jeg går for ext3 på den eksterne .

Endret av =Iko=
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...