Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes sikkert CPU som ikke er støttet i linux, men ikke nye x86 baserte CPU.

CPU som linux ikke kan kjøre på er nok ikke i bruk lenger...

 

På den annen siden.

Ikke alle nye CPUer er bra støttet av kjerne-baserte cpufreq løsninger.

Jeg bruker kun kjernas frekvensstyring og min core2duo på 3GHz har kun to tilgjengelige frekvenser, 600MHz og 900MHz.

 

 

EDIT:

Men som Blackslash sier, viktigere å sjekke HK.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Kunne noen forklare meg på "norsk" hva PackageKit egentlig er for noe? Har lest om den på diverse steder men forstår ikke hva det er. Fedora har det som pakkebehandler leser jeg mens det på wikien står at det ikke er ment som en erstatning for pakkebehandler....? Leste at kommende Ubuntu vil ha denne i pakkebrønn(opprinnelig planlagt at den skulle ligge ved defualt installasjon).

Lenke til kommentar

PackageKit vil ogsaa gi oss muligheten til aa skrive programmer som kan installere ting etter behov siden vi faar et felles system for alle pakkebehandlere.

 

Eksempler jeg har sett paa Planet GNOME er at Abiword installerer fonter automatisk og at systemet kan installere programmer (spör om lov först :p) hvis du pröver aa aapne en filtype som ingen av programmene du har installert stötter.

Lenke til kommentar

Takk for svar:-)

Altså, Synaptic er gui for apt, som igjen er frontend for dpkg -mens PackageKit er frontend for både dpgk og yum osv. Kan man legge til pakkebrønner for andre distroer, ev. At det kan opprettes pakker for flere ulike distroer som bruker PackageKit? Anses det som ustabilt ettersom Ubuntu ikke får det med i defualt oppsett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

eg las noko liknande, berre med OpenSUSE. At om du plugga inn til dømes eit webcam, så ville packagekit gjere det mogleg at det poppa opp ein boks og sagde at "du har plugga inn eit webcam du ikkje har driver til, vil du laste ned og installere driveren?"

Lenke til kommentar
eg las noko liknande, berre med OpenSUSE. At om du plugga inn til dømes eit webcam, så ville packagekit gjere det mogleg at det poppa opp ein boks og sagde at "du har plugga inn eit webcam du ikkje har driver til, vil du laste ned og installere driveren?"

Samme her, men da for Ubuntu og da nevnte de drivere til printere.

 

Dere har vel gjerne for lengst sett gjennom "Release Notes" for Gnome 2.24. Er spent på om GVFS fungerer bedre nå, det var vel helt nytt sist gang.

Lenke til kommentar
eg las noko liknande, berre med OpenSUSE. At om du plugga inn til dømes eit webcam, så ville packagekit gjere det mogleg at det poppa opp ein boks og sagde at "du har plugga inn eit webcam du ikkje har driver til, vil du laste ned og installere driveren?"
Jupp, masse kule ting vi kan vente oss naar PackageKit blir mer utbredt.

 

EDIT: Usj, hater statusikonene til Empathy. Hvorfor ikke bruke Pidgin sine? :confused:

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Dere har vel gjerne for lengst sett gjennom "Release Notes" for Gnome 2.24. Er spent på om GVFS fungerer bedre nå, det var vel helt nytt sist gang.

 

Jeg har store forhåpninger til 2.24. GVFS var bare en stor haug med bajs når 8.04 kom ut, og jeg sliter fremdeles med at ssh-mounts feiler. 8.10 ser ut til å bli langt mer stabil og "konservativ" enn 8.04 noensinne var. Kanskje vi nå kommer til å få en pulseaudio-deamon som ikke kræsjer et par ganger i døgnet? :)

Lenke til kommentar

Endelig fått installert OpenBox, og tatt tid til å konfigurere skikkelig. Digger det :'D

Men har et problem med høyre-klikk menyen ... Bruker gnome-settings-deamon til å ta seg av GTK-konfigurering, men etter en stund i openbox blir høyreklikkmenyen lik den menyen man har i gnome :S Veldig irriterende. Mulig å fikse?:p

 

EDIT: Fant løsningen. Dette skjedde etter at nautilus har blitt brukt en gang. End process på Nautilus ga gamle menyen tilbake. :D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Bruker gnome-settings-deamon til å ta seg av GTK-konfigurering

~/.gtkrc-2.0 ;)

 

men etter en stund i openbox blir høyreklikkmenyen lik den menyen man har i gnome :S Veldig irriterende. Mulig å fikse?:p

nautilus --no-desktop

 

Meny i *Box er bare irriterende, jeg bruker Alt+r keybinding mot fbrun (openbox har sikkert noe lignende).

Endret av olear
Lenke til kommentar
Meny i *Box er bare irriterende, jeg bruker Alt+r keybinding mot fbrun (openbox har sikkert noe lignende).

Meny i openbox er ganske bra, om man setter den opp på riktig måte. Sett opp en hurtigtast for rotmenyen og lag en fornuftig struktur på submenyer samt hurtigtaster til submenyene. Da kan menyen brukes på samme måte som andre keychains man definerer. Dermed kjører man hurtigtaster for kommandoene man statig bruker, men man får også opp menyen slik at man får et hint.

 

Eksempelvis: Jeg trykker S-m-e for editormenyen. Trykker jeg e en gang til åpnes emacs, trykker jeg g åpnes gedit. Og siden jeg ikke husker hvilke andre editorer jeg har så titter jeg bare på popupmenyen og ser hva det er jeg skal trykke for å åpne en annen editor.

 

Alt+r har jeg forøvrig bundet til gmrun.

Lenke til kommentar
Bruker gnome-settings-deamon til å ta seg av GTK-konfigurering

~/.gtkrc-2.0 ;)

 

men etter en stund i openbox blir høyreklikkmenyen lik den menyen man har i gnome :S Veldig irriterende. Mulig å fikse?:p

nautilus --no-desktop

 

Meny i *Box er bare irriterende, jeg bruker Alt+r keybinding mot fbrun (openbox har sikkert noe lignende).

 

Løste nautilusproblemet med å begynne med Thunar :'D

 

~/.gtkrc-2.0 var nifty ... ^^ Var tydeligvis ferdig konfigurert og greier fra før av.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Forumet klikket og hele teksten forsvant.

Reskriver en kortere utgave.

Får denne feilmeldingen etter en dag med ubuntu, skjer hver eneste gang.

Nå kan jeg ikke boote så hvordan formaterer jeg harddisken da?

Kan gå inn i setup og kun det, kan ikke skrive et eneste tegn.

post-64596-1222479405_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...