Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen har forstått det omsider: Krever åpen kildekode i Pentagon

 

 

------

ITavisen bedriver jo ikke særlig til journalistikk i det hele tatt. De fleste "journalistene" der er heller middels oversettere, da de stort sett kopierer artikler fra andre (engelske) nyhetsmedier.
Ja det er riktig. Og ofte fører dette til at de misforstår og kommer med helt absurde påstander midt inne i en artikkel.
Lenke til kommentar

WTF er det med folk som hijacker tråden og gjør den om til RTS-spørretråd? :huh: Kom dere hjem til gamer-forumene deres!

 

Noen har forstått det omsider: Krever åpen kildekode i Pentagon

 

Ikke så sikker på om open source er helt velegnet på militært nivå. Flere øyne og sånt er i de fleste tilfeller en god ting, folk finner bugs som de mer enn gjerne vil rapportere eller fikse, men innen militæret vil disse ekstra øynene være fremmede regjeringer som gjerne heller sparer på infoen for å være klar til en evt. offensiv. Security by obscurity er feilslått, men det betyr ikke at en skal offentliggjøre hemmelige dokumenter eller kildekode for applikasjoner som kan gi tilgang til disse dokumentene. :)

Lenke til kommentar

Jeg er til en viss grad enig, men det er en stort skritt mellom å bruke open source programvare og å offentliggjøre hemmelige dokumenter.

btw, meg bekjent brukes en god del open souce prosjekter allerede i militære sammenheng i statene... hvis jeg nå bare kunne komme på den siden jeg leste om det... :hmm:

 

 

forresten:

quote fra digi.no

Payton viser videre til eksempler på hvordan åpen kildekode gir større sikkerhet, lavere kostnader, høyere grad av gjenbruk av kode og raskere utvikling og tilpasning. Eksemplene er hentet fra to programmer i den amerikanske hæren: Army Future Combat Systems og Land Warrior Program, som begge bygger på Linux.
Endret av olefiver
Lenke til kommentar
WTF er det med folk som hijacker tråden og gjør den om til RTS-spørretråd? :huh: Kom dere hjem til gamer-forumene deres!

 

Noen har forstått det omsider: Krever åpen kildekode i Pentagon

 

Ikke så sikker på om open source er helt velegnet på militært nivå. Flere øyne og sånt er i de fleste tilfeller en god ting, folk finner bugs som de mer enn gjerne vil rapportere eller fikse, men innen militæret vil disse ekstra øynene være fremmede regjeringer som gjerne heller sparer på infoen for å være klar til en evt. offensiv. Security by obscurity er feilslått, men det betyr ikke at en skal offentliggjøre hemmelige dokumenter eller kildekode for applikasjoner som kan gi tilgang til disse dokumentene. :)

Nå er det veldig stor sannsynlighet at egne folk vil oppdage store sårbarheter. Det har vist seg at åpen-kildekode-miljøer er de mest effektive til å finne feil, og at det ofte er enklere å finne sårbarheter i proprietær programvare.

 

Og det er vel ikke dokumenter som skal være tilgjengelige? Det er vel snakk om operativststem og andre grunnleggende systemer.

Lenke til kommentar
WTF er det med folk som hijacker tråden og gjør den om til RTS-spørretråd? :huh: Kom dere hjem til gamer-forumene deres!

 

Skjer med raseriutfall?

 

Jeg spurte her pga. dette faktisk er en spørretråd for unix/linux whatever... Og jeg var ute etter et spill til linux, som faktisk er designet til linux og gratis. Glemte bare å nevne det i posten min.

 

Og dersom det ikke finnes noen gratis linux spill så installerer jeg RA2 gjennom Wine.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
ITavisen bedriver jo ikke særlig til journalistikk i det hele tatt. De fleste "journalistene" der er heller middels oversettere, da de stort sett kopierer artikler fra andre (engelske) nyhetsmedier.

 

"Kopiering" frå andre sider/medier er det då utruleg mange nettstader som driv med. Forskjellen er, som du seier, kvaliteten på sjølve oversetjinga.

 

Dei er generelt sett utruleg ukritiske til kva dei inkluderar på sida, og det eg hadde på brødskiva i dag kan lett bli førstesidestoff. Ikkje nok med det, så er dei særs treige i tillegg.

Lenke til kommentar
Finnast det eit program der eg kan få oversikt over trådlause nettverk rundt i nærleiken og kva for kanal dei er på? Må velje ein kanal få/ingen andre nyttar.

 

iwlist scann

 

må kjøre den en del ganger her

 

marius@marius-laptop:~$ iwlist scann

lo Interface doesn't support scanning.

 

eth0 Interface doesn't support scanning.

 

wmaster0 Interface doesn't support scanning.

 

wlan0 Scan completed :

Cell 01 - Address: 00:01:38:B9:BD:C8

ESSID:"401 Penthouse"

Mode:Master

Channel:3

Frequency:2.422 GHz (Channel 3)

Quality=68/100 Signal level=-48 dBm Noise level=-70 dBm

Encryption key:on

Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 18 Mb/s

24 Mb/s; 36 Mb/s; 54 Mb/s; 6 Mb/s; 9 Mb/s

12 Mb/s; 48 Mb/s

Extra:tsf=00000010099f9bcc

Cell 02 - Address: 00:14:7F:77:69:9B

ESSID:"hallo"

Mode:Master

Channel:6

Frequency:2.437 GHz (Channel 6)

Quality=43/100 Signal level=-73 dBm Noise level=-70 dBm

Encryption key:on

Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 18 Mb/s

24 Mb/s; 36 Mb/s; 54 Mb/s; 6 Mb/s; 9 Mb/s

12 Mb/s; 48 Mb/s

Extra:tsf=00000062fd1e368f

Cell 03 - Address: 00:90:4B:A0:26:90

ESSID:"Leeds"

Mode:Master

Channel:6

Frequency:2.437 GHz (Channel 6)

Quality=46/100 Signal level=-70 dBm Noise level=-70 dBm

Encryption key:off

Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s

Extra:tsf=0000050a2e675753

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...