Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nå kjører jeg Ubuntu. Hurra!
Grattis!
Men jeg trenger å få igang det trådløse nettet. Har en Acer 5720zg med Atheros AR5007EG. Forstår så godt som ingenting av Linux-språk osv, og har prøvd å følge noen slags guider, men alt er helt gresk for meg. Kan noen hjelpe meg?
Burde ikke by på store problemer, det er vel samme chippen som står i eeepc. Du kan installere madwifi-driveren, eller bruke windows-driveren med ndiswrapper, eller installere 8.10 alpha5 som støtter kortet ut-av-boksen med den nye ath5k driveren:

https://help.ubuntu.com/community/EeePC/Fixes

 

Har styra i flere timer med de greiene nå, men fatter veldig lite av de guidene man skal følge. De skriver jo som om personen som skal innstallere og holde på er reine mestern i dette. Noe jeg ikke er.

 

MAdWifi er noe som kan virke forståelig, men jeg skjønner ikke. SKal jeg innstallere det som en driver eller et program eller? Alt er så fremmed og nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har styra i flere timer med de greiene nå, men fatter veldig lite av de guidene man skal følge. De skriver jo som om personen som skal innstallere og holde på er reine mestern i dette. Noe jeg ikke er.
Jeg tror du tar det som vanskeligere enn det er. Eksempelvis for madwifi så må du åpne terminal, og så klippe og lime disse linjene inn i terminalen:

sudo update-rc.d -f linux-restricted-modules-common remove
sudo apt-get update
sudo apt-get install build-essential checkinstall
wget http://snapshots.madwifi.org/special/madwifi-hal-0.10.5.6-r3698-20080604.tar.gz
tar zxvf madwifi-hal-0.10.5.6-r3698-20080604.tar.gz
cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3698-20080604
make clean
make
sudo checkinstall #results in a proper debianized package
sudo reboot

Alternativt kan du teste ut neste versjon av Ubuntu (8.10 alpha 5) som skal støtte kortet ditt ut-av-boksen, og den finner du her:

http://www.ubuntu.com/testing/intrepid/alpha5

Lenke til kommentar
Ja, sjølvsagt, men litt rart at det skal stå på den måten. Burde vel heller stått fra 1991 til 2008 elns... Who cares. :)

Sannsynligvis har de som lagde bildet ikke modifiert kildekoden, men brukt den som den er.

Jeg tviler på at Torvalds eller andre går gjennom alle tidligere versjoner og endrer årstallet ved hvert årsskifte

Lenke til kommentar

Jeg sliter noe helt vilt meg å få mountet truecrypt siden det tydeligvis hever seg over fine ting som chown og chmod, for noe dritt. Jeg søkte rundt, og det virker som om alle har dette problemet. Jeg fant en tråd her, men det fungerer ikke.

 

truecrypt --mount-options "rw,sync,utf8,uid=1000,umask=0000" /dev/sdb1 /storage

 

Det spytter ut:

Option 'mount-options' requires a value, '=' expected.

Error: Incorrect command line specified.

 

Greit, jeg putter inn et "=" etter mount-options.

Da får jeg:

Error: Unknown option: rw

 

Hvordan kan dette gjøres? Og hvordan har det seg slik at truecrypt kan overstyre chmod og chown?

 

Løsningen ble, uten at jeg forstår den;

truecrypt /dev/sdb1 --filesystem=ntfs-3g

Også følge interaktiv greiene, når kan jeg lese og skrive til mappen mountet på serveren fra klientene.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...