Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har en maskin med SSD. Fikk tips tidligere i denne tråden om å flytte loggingen til rammen. Har gjort dette. Når jeg installerer programmer i terminal får jeg denne meldingen: "Directory /var/log/apt/ missing". Når jeg prøver å kjøre MPD får jeg meldingen "problem opening log file /var/log/mpd/mpd.log (config line 11) for writing". Hvorfor får jeg disse? Betyr de at jeg har gjort noe galt?

 

EDIT: Kjører Ubuntu.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kan ikke helt se hvorfor jeg skal gjøre det heller. Ting blir jo uansett slettet når jeg restarter? Jeg gjorde uansett dette:

 

Logfilene kan du unngå ved å skrive dem til ram:

 

Using the fstab file we can move temporary data and log files into RAM. This process mounts each location as a temporary file system.

sudo gedit /etc/fstab

 

Add the following lines to the bottom of your fstab file.

tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0

tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime,mode=1777 0 0

tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime,mode=0755 0 0

tmpfs /var/log/apt tmpfs defaults,noatime 0 0

 

Note: Your log files will vanish after each reboot. But other than that, there are no harmful side effects from this operation.

 

Noe mer jeg må gjøre? Hvorfor får jeg feilmeldingene? :)

Lenke til kommentar

Uff. Jeg har klart å gjøre store linux blundre to ganger på et døgn nå.

 

1) Kjøre dist-upgrade på serveren kl 23:00. Jeg måtte ha inn ny kjerne på serveren pga en bug i USB-UIRT driveren. Tenkte at jeg like greit skulle kjøre en dist-upgrade debian testing hadde gått opp 2 hakk siden installasjon. Vell. Det var lite smart. Selvsagt tryna systemet. OGsiden det var serveren var jeg uten nett. Måtte ta med laptopen ut på balkongen hvor jeg så vidt fikk bittelitt signal på et åpent nettverk for å google. 5 feil måtte jeg løse før systemet var oppe og kjørte igjen. Så da ble det 3 timer søvn før jeg måtte stå opp og gjøre meg klar tli forelesning. Hadde en halvtime å rote bort før jeg måtte dra, og da skjedde blunder nr 2.

 

2) Jeg skulle ordne noe i sudoer på htpc-en min. Siden VI(M) er roten til alt ondt ;) har jeg hatt (u)vanen med å endre rettigheter på sudoer, endre innhold, og kjøre rettighetene tilbake igjen. Det jeg ikke tenkte på var at htpc-en kjører ubuntu (mythbuntu) og ikke debian. Siden ubuntu ikke kjører root passord som standard fikk jeg pluteslig trøbbel. Så fort man endrer rettighetene så kan man jo ikke lenger bruke sudo. Blæh. Første tanke var at det er jo bare å boote en live-cd. Puttet i cd, rebootet og kom på at TV-en ikke var på. Den slås på via X10 fra en kontroller på, ja du gjettet det, htpc-en. Så da var det bare å trykke reset, ta ut cd-en, boote, skru på skjermen, boote på ny fra cd. Alt vell og bra bortsett fra at live-cd ikke ville vise noe på tv-skjermen (no som var underlig siden det fungerte sist). Så da måtte jeg koble fra alt sammen, bære pc-en bort til en skjerm og boote på ny. Endelig i mål.

Tenke seg til, alt det strevet bare for en liten chmod.

 

Jeg tror at Linux til tider prøver å overbevise meg om at Murphys law stemmer. Win tar jo bare for seg første del, "Alt som kan gå galt, går galt", mens Linux tar seg av siste del, "på det verst tenkelige tidspunkt".

Lenke til kommentar

Har nettopp lagt inn Arch. Kom meg inn i gnome for noen minutter siden. Opplevde noen små problemer:

 

- Når jeg skulle velge pakkekategorier fikk jeg bare opp en. Den het base-devel. La inn alt som var standard i den. Mener å huske at det var 4 forskjellige elns. sist jeg la inn Arch. Hvorfor bare en nå?

- Arch beginners guide sa jeg skulle kjøre "depmod -a" etter at jeg hadde satt opp xorg. Dette ga meg bare feilmelding. Det fungerte uansett. Hva er vitsen med "depmod -a"?

- Når jeg starter gnome har jeg ikke noe nett. Det er heller ikke noe nettprogram i tray slik det pleier å være. "dhcpcd -d eth0" gir meg nett, men det må gjøres etter hver oppstart. Kan ikke huske at det var slik sist jeg la inn Arch. Skal sies at jeg også la inn både gnome og gnome-extra. Edit: Er kablet nett.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
- Arch beginners guide sa jeg skulle kjøre "depmod -a" etter at jeg hadde satt opp xorg. Dette ga meg bare feilmelding. Det fungerte uansett. Hva er vitsen med "depmod -a"?

depmod -a sørger for at alle kjernemoduler blir registert, slik at de kan startes. Hvilke feilmeldinger er det du får?

- Når jeg starter gnome har jeg ikke noe nett. Det er heller ikke noe nettprogram i tray slik det pleier å være. "dhcpcd -d eth0" gir meg nett, men det må gjøres etter hver oppstart. Kan ikke huske at det var slik sist jeg la inn Arch. Skal sies at jeg også la inn både gnome og gnome-extra. Edit: Er kablet nett.

Nå kjenner ikke jeg til arch, men hva skjer om du umiddelbart etter pålogging starter nm-applet?

Lenke til kommentar

Husker ikke hvilken feilmelding jeg fikk sist. Prøvde nettopp inne i gnome og da fikk jeg ingen feilmelding. Er alt greit da?

 

nm-applet som vanlig bruker gir følgende:

 

** (nm-applet:3362): WARNING **: <WARN> nma_dbus_init(): could not acquire its service. dbus_bus_acquire_service() says: 'Connection ":1.16" is not allowed to own the service "org.freedesktop.NetworkManagerInfo" due to security policies in the configuration file'

 

Som su:

nm-applet:3358): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:

Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.

 

Edit: Har fått fikset nett nå, men har av en eller annen grunn fortsatt ikke den greia i tray. Anyone? :)

 

Vet forresten ikke helt hvordan jeg fikset nett, men tror kanskje jeg hadde gjort noe litt feil i en fil.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...