Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger kjøpt varer til 230-250 kr inkl. porto, og postverket har vært kranglete på dette. Jeg har hatt papirer fra postverket der det stod at porto var med i grunnlaget, dumt jeg ikke har papirene i hybelen min. Og jeg vet at avsender har oppgitt vareverdi og porto for seg (på grønn seddel på pakker). Jeg vet at folk har opplevd veldig mye forskjellig med slikt, men jeg var interessert konkret i hva folk har opplevd fra ThinkGeek.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har flere ganger kjøpt varer til 230-250 kr inkl. porto, og postverket har vært kranglete på dette. Jeg har hatt papirer fra postverket der det stod at porto var med i grunnlaget, dumt jeg ikke har papirene i hybelen min. Og jeg vet at avsender har oppgitt vareverdi og porto for seg (på grønn seddel på pakker). Jeg vet at folk har opplevd veldig mye forskjellig med slikt, men jeg var interessert konkret i hva folk har opplevd fra ThinkGeek.

Utgangspunktet er at du skal betale toll for både varens verdi samt frakt. Det er gjort et unntak fra dette for ting med en verdi på 200kr eller mindre(her ser man altså bort fra fraktkostnaden i vurdering av "varens verdi"). Avsender plikter å oppgi både vareverdi og fraktkostnad.

 

Hva posten måtte mene endrer ikke på regelverket, og er såldes irrelevant.

 

Du kan løse det hele ved å fortolle varen selv og ikke benytte deg av postvesenet(som jo bare er en alternativ løsning). Da slipper du også eventuelle avgifter posten selv tar for jobben(jeg vet ikke hva den er på i dag, men den var urimelig høy for noen år tilbake).

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Sikkert et tåpelig spørsmål men; hvis du setter opp to tynnklienter hvor den ene har nvidia gpu og den andre AMD/ATI - hvordan fikser man da driverene for serveren? Etter det jeg forstår er det serveren som sender bildet som tynnklienten bruker gpu til å vise på skjermen.

Ellers så ser jeg at prisen på tynnklienter er overraskende høy, er det ikke like greit for en løsning hjemme og gå for masseproduserte billige Eeboxer eller denne?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

 

Har oppgradert til FF 3.x på en av maskinene mine, men jeg liker ikke den nye zoomfunksjonen. Er det mulig å ikke huske zoomlevel?

+

Når jeg er på en side som er zoomet inn, trykker jeg på en link til ekstern side (men åpner i samme tab) blir zoom'en satt til default (hvis det ikke er lagret en default zoom tidligere for siden), mulig å fikse?

Endret av olear
Lenke til kommentar
On Windows, a fairly complete filesystem driver for HFS+ exists as a commercial software package called MacDrive. This package allows Windows users to read and write HFS+ formatted drives, and read Mac format optical disks.

 

Dessuten brukes vel HFS+ på iPod, som vel kan monterer på Windows maskiner via iTunes...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hvis du kobler en WinPod (FAT32) til en Mac, eller en MacPod (HFS+) til Windows vil du få muligheten til å reformatere den. Mac takler både FAT32/HFS+ (og den reformaterer den bare hvis du velger det), mens i Windows må du formatere den til HFS+ for å kunne lese/skrive. Du kan derimot ikke lage en WinPod på Mac, så hvis du først har reformatert den må du over til en Windows for å få den "tilbake" til FAT32...

Lenke til kommentar
Hva gjør man dersom man blir "plaget" på skolen pga. man bruker linux?

 

Noen gode motargumenter mot windows-geeks, som får meg til å framstå som... ikke geek?

 

Hvaslags ting er det det er snakk om, egentlig? Hva med å bare gi f.? Eneste grunnen jeg kan tenke meg til at noen bryr seg, er egentlig at du hele tiden prøver å "konvertere" folk...

 

Ååå?? Det visste eg ikkje. Kanskje matteprogramma er støtta i Linux likevel då.

 

Edit: GeoGebra er i alle fall støtta. Er det ei slags samleside for Linux-program ein stad?

 

Den har jeg aldri hørt om, men "all" proff annvedelse av matematikk/fysikk/etc. (utenom enkelte ferdigpakker i ingeniørfagene) kjører i hovedsak på Linux/Unix... Kan være annerledes med "lekeprogrammer" beregna på VGS/u-skole/etc.

 

Jeg er egentlig ikke helt enig. Jeg vil absolutt anbefale ubuntu til en nybegynner som er student fremfor andre store distroer. Årsaken er ganske enkelt at de aller fleste skoler/universiteter/høyskoler som er "linuxvennligne" bruker ubuntu i eksemplene og "howto-ene" sine. Derfor vil man ofte komme lettere ut om man velger Ubuntu, så kan man heller finne sin egen favorittdistro etterhvert som man har blitt så oppegående at man fint klarer å forstå hvordan man skal gjøre noe i en annen distro ved å følge ubuntu-guidene.
Spørsmålet var rettet til matteprogrammer. Med ditt argument ender man da opp med CentOS som anbefaling. Ubuntu har et stykke å gå i den kategorien ennå.

Får jeg spørre om litt flere detaljer angående hvorfor CentOS er bedre egnet til dette?

Forøvrig har NTNU Ubuntu som eksempel i guidene sine. (som cyclo sier)

Matematiske fag ved NTNU bruker Ubuntu som standard OS på desktop, hvis det er det du sikter til. Likevel er nok Red Hat baserte distribusjoner mer vanlig i universitetsmiljø (dvs. Red Hat, Fedora og CentOS). Fermi lab og Cern har t.o.m. gått sammen om å lage sin egen remake av CentOS. Når det gjelder matteprogrammer spiller dette ikke så stor rolle siden alle relevante programmer er pakket for alle de store, slik at oppsett og installasjon går like greit.

 

Doh. Ikke snakk om den greia der. Jeg sitter på en sammenhacka RHEL4-desktop for at det skal gå å bruke ROOT (ROOT vil ikke kompilere skikkelig på RHEL5 - Cern utgaven...). Argh. Mesa wantses RHEL5! (ROOT er et analyseverktøy mm. som brukes mye i partikkelfysikk.).

 

Skulle bare ønske CERN kunne få trukket teh shit sammen og mekka RHEL5-pakker med ROOT (inkl. testing etc.) - men det blir vel ikke før sein høst eller vinter...

Lenke til kommentar
Doh. Ikke snakk om den greia der. Jeg sitter på en sammenhacka RHEL4-desktop for at det skal gå å bruke ROOT (ROOT vil ikke kompilere skikkelig på RHEL5 - Cern utgaven...). Argh. Mesa wantses RHEL5! (ROOT er et analyseverktøy mm. som brukes mye i partikkelfysikk.).

 

Skulle bare ønske CERN kunne få trukket teh shit sammen og mekka RHEL5-pakker med ROOT (inkl. testing etc.) - men det blir vel ikke før sein høst eller vinter...

Heh, sitter på RHEL4 til daglig selv, skulle gjerne hatt blodfersk Fedora istedet, men det hadde neppe arbeidsgiver satt pris på. Kjører desto mer blodfersk programvare hjemme. Laptopen er stort sett permanent i KDE4 nå, og Amarok2-beta funker fett. Når det gjelder ditt ROOT problem ser det ut til at du er bønnhørt:

http://root.cern.ch/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...