Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder matteprogrammer spiller dette ikke så stor rolle siden alle relevante programmer er pakket for alle de store, slik at oppsett og installasjon går like greit.

Først sier du at ubuntuanbefalingen ikke holder vann fordi det er snakk om matteprogrammer, så sier du at distro ikke spiller noen rolle når det gjelder matteprogrammer?

Nei, jeg sa først at alle de store vil være omtrent like greie. Så kom du og anbefalte Ubuntu, hvorpå jeg essensielt sa at CentOS faktisk er å foretrekke for matteprogrammer om man absolutt skal peke ut en distro. Generelt sett er Red Hat og Suse enerådende innen tungregning, så akademiske miljø er farget av dette. Forsåvidt er også de to enerådende hos industrien. M.a.o. er det ikke opplagt at en student med interesse for matte får lettere vei med Ubuntu enn en av de andre store. Det var i grunnen bare det jeg ville opplyse om. Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg postet akkurat om Flash på FreeBSD i BSD-delen av forumet, og jeg legger den også her da den også handler om 64bits Flash til linux.

 

---

 

Interessant forumpost jeg fant via osnews.com

 

Actually, there is a working flash player for FreeBSD ... And yes, it's from Adobe

 

i posten er det tre forskjellige linker hvor den første snakker om både 32 og 64 bits flash til FreeBSD

http://thebackbutton.com/blog/73/64-bit-li...-player-exists/

I just watched Tinic from the Flash Player team demo two 64bit versions of Flash Player 10 here at FlashForward. One on Unbunu Linux and the other running on FreeBSD. Tinic also showed a 32bit version of the FreeBSD player. At this point however, there if no solid plan for release.
Lenke til kommentar

Noen som har noen formeninger om hvordan en BDROM-leser (Blu-Ray) vil fungere i linux? Avspilling av film og sånt, vil det gå greit? (tenker mest på hva slags innvirkning kopibeskyttelse og DRM vil ha). Hadde jo vært gøy å kunne kjøpe BD-filmer istedenfor DVD-er (Ja, jeg er en av de som fortsatt kjøper film og musikk)

 

edit: Og om man først skal skryte av hastigheten på jobben.. ;)

post-166907-1219917646_thumb.png

Endret av shoop!
Lenke til kommentar
Noen som har noen formeninger om hvordan en BDROM-leser (Blu-Ray) vil fungere i linux? Avspilling av film og sånt, vil det gå greit? (tenker mest på hva slags innvirkning kopibeskyttelse og DRM vil ha). Hadde jo vært gøy å kunne kjøpe BD-filmer istedenfor DVD-er (Ja, jeg er en av de som fortsatt kjøper film og musikk)

 

edit: Og om man først skal skryte av hastigheten på jobben.. ;)

post-166907-1219917646_thumb.png

Info om emnet her.

Lenke til kommentar
Venter bare på at BKK graver opp gaten utenfor her, så blir det 15mbit både opp og ned her hjemme. :)

Bare pass på at du ikke får den trådløse routeren:

"Hei! For tilkobling til trådløs internett må du bruke nettverks-ID (SSID) og krypteringsnøkkel (WEP) oppgitt av BKK. Krypteringsnøkkelen er en 64-bits WEP-nøkkel. For mer informasjon se www.smartehjem.no. For ditt abonnement gjelder følgende:SSID: BKKxxxx WEP: xxxxxxxxxx Vennlig hilsen BKK"

Og ikke vil de la deg endre på det heller. Men mulig jeg bare har truffet feil kundebehandler.

:w00t:

Lenke til kommentar

Det høres i mine øyne litt absurd ut. Tipper at de har gjort dette i "sikkerhetens navn", noe som er vell og bra, men hva om man ønsker orntlig sikkerhet slik som WPA.

 

Send dem en mail og si at du ikke ønsker å bruke WEP fordi WEP er meget usikkert og lar seg knekke på svært kort tid. Si at du ikke kommer til å bruke noe trådløst som ikke minst er WPA beskyttet. Det burde sikkert ordne ting ;)

Lenke til kommentar

De fleste har nok fått det med seg, men gode nyhete:

Windows taper andeler i servermarkedet

Enorm vekst for Linux til databaser

 

-----

En helt annen ting. Jeg tenkte å bestille et Tux-kosedyr fra ThinkGeek. Med porto kommer dette over tollgrensen, men er ThinkGeek vennlige så jeg kan unngå dette? Jeg har handlet mye i utlandet, men erfart ulik praksis både fra butikker og postverket.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at det er varens verdi som skal være under tollgrensen? Frakt kommer utenom. Dvs at en vare til 199kr blir tollfri uansett om frakten er på 500kr. Dersom varen er over 200kr skal det derimot regnes moms på både vare og frakt. Godt mulig jeg tar feil...

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det er varens verdi som skal være under tollgrensen? Frakt kommer utenom. Dvs at en vare til 199kr blir tollfri uansett om frakten er på 500kr. Dersom varen er over 200kr skal det derimot regnes moms på både vare og frakt. Godt mulig jeg tar feil...
Postverket sier at om varen + porto er over 200 kr skal det beregnes avgift, men de er ikke konsekvente. Så jeg vil gjerne vite hva folk konkret har erfart med ThinkGeek. Ganske kjedelig når en vare koster f.eks. 30 kr over grensen, så blir det plutselig 25% + 95 kr i gebyr.
Lenke til kommentar
Venter bare på at BKK graver opp gaten utenfor her, så blir det 15mbit både opp og ned her hjemme. :)

Bare pass på at du ikke får den trådløse routeren:

"Hei! For tilkobling til trådløs internett må du bruke nettverks-ID (SSID) og krypteringsnøkkel (WEP) oppgitt av BKK. Krypteringsnøkkelen er en 64-bits WEP-nøkkel. For mer informasjon se www.smartehjem.no. For ditt abonnement gjelder følgende:SSID: BKKxxxx WEP: xxxxxxxxxx Vennlig hilsen BKK"

Og ikke vil de la deg endre på det heller. Men mulig jeg bare har truffet feil kundebehandler.

:w00t:

 

Svjv. har BKK en deal der du ikke har lov til å tøyse med router-utstyret deres, men til gjengjeld lar de brukere med know-how få én demilitarisert (DMZ)-port eller IP for dem som vil ha eget utstyr utenom selve routeren. Da kobler jeg bare min eksisterende router/switch inn i DMZ-porten og fortsetter som vanlig. :)

Lenke til kommentar
Postverket sier at om varen + porto er over 200 kr skal det beregnes avgift, men de er ikke konsekvente. Så jeg vil gjerne vite hva folk konkret har erfart med ThinkGeek. Ganske kjedelig når en vare koster f.eks. 30 kr over grensen, så blir det plutselig 25% + 95 kr i gebyr.

Det er feil. Det er vareverdien som er avgjørende, ikke vareverdi+porto som du her hevder:

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil kr 200,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil kr 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

Fra http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...rtollingPrivat/

 

Det du sikkert tenker på er tilfeller hvor avsender ikke har oppgitt vareverdien, bare totalverdien inkludert porto. Da må posten anta at verdien som er oppgitt er vareverdien. Det sier seg selv.

Spørsmål 3: Vareverdien på min sending er bare litt over 200 kroner inkludert porto. Posten må da forstå at porto ikke skal regnes med i grunnlaget når den avgiftsfrie grensen på 200 kroner vurderes. Hvorfor kan ikke Posten være litt mer serviceinnstilt og utlevere sendingen min avgiftsfritt?

 

Svar: Posten må forholde seg til Tollvesenet sitt regelverk og er ikke gitt mulighet for å utøve skjønn ved vurdering av den avgiftsfrie grensen på 200 kroner. Ved vurdering av om en sending kan utleveres avgiftsfritt, må portoen være tydelig spesifisert på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen. Er ikke portoen spesifisert, så har heller ikke Posten lov til å trekke denne fra ved verdifastsettelsen. For å få sendingen utlevert avgiftsfritt, må du snarest be avsender om å sende deg en faktura som spesifiserer portoen. Dersom du sender denne til Posten i tide, så kan status for sendingen endres og deretter utleveres avgiftsfritt. For at Posten skal yte den service du forventer, må du selv forsikre deg om at din avsender i utlandet spesifiserer portoen på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen.

Fra http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...mål+og+svar.htm

 

Alle seriøse firma oppgir vareverdi og porto som delsum av totalsummen i dokumentene.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...