Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, tror eg har funne dei viktigste no faktisk :blush: Takker!

 

Er det Ubuntu med Gnome som er å anbefale til studenter som meg? (Tenker da først og fremst på kompatibilitet).

 

Litt dumt spørsmål kanskje, sidan mange av dere er godt innarbedd med ein annan distro, men sånn generelt.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Oi, tror eg har funne dei viktigste no faktisk :blush: Takker!

 

Er det Ubuntu med Gnome som er å anbefale til studenter som meg? (Tenker da først og fremst på kompatibilitet).

 

Litt dumt spørsmål kanskje, sidan mange av dere er godt innarbedd med ein annan distro, men sånn generelt.

Spiller ingen rolle så lenge det er en av de store. Alle de store har stort sett alt ferdig pakket. Selv kjører jeg hovedsaklig Ubuntu med KDE hjemme (dvs. Kubuntu), men det hender jeg bruker Gnome og Fluxbox også, forandring fryder.
Lenke til kommentar
Vet ikke om universitetet teller som "skolen", men jeg blir iallefall beundret med Arch og Wmii på informatikk. Haha.

Nå skal det vell ganske mye til for å bli kalt nerd fordi man bruker linux på et informasjonsteknologistudium :D I løpet av en bachelor tror jeg det skal godt gjøre å unngå *nix totalt i løpet av de tre årene det tar å ta en bachelor uansett hvilket universitet eller høyskole man går på.

Lenke til kommentar
Oi, tror eg har funne dei viktigste no faktisk :blush: Takker!

 

Er det Ubuntu med Gnome som er å anbefale til studenter som meg? (Tenker da først og fremst på kompatibilitet).

 

Litt dumt spørsmål kanskje, sidan mange av dere er godt innarbedd med ein annan distro, men sånn generelt.

Spiller ingen rolle så lenge det er en av de store. Alle de store har stort sett alt ferdig pakket. Selv kjører jeg hovedsaklig Ubuntu med KDE hjemme (dvs. Kubuntu), men det hender jeg bruker Gnome og Fluxbox også, forandring fryder.

Jeg er egentlig ikke helt enig. Jeg vil absolutt anbefale ubuntu til en nybegynner som er student fremfor andre store distroer. Årsaken er ganske enkelt at de aller fleste skoler/universiteter/høyskoler som er "linuxvennligne" bruker ubuntu i eksemplene og "howto-ene" sine. Derfor vil man ofte komme lettere ut om man velger Ubuntu, så kan man heller finne sin egen favorittdistro etterhvert som man har blitt så oppegående at man fint klarer å forstå hvordan man skal gjøre noe i en annen distro ved å følge ubuntu-guidene.

Lenke til kommentar

If you visit the US Democratic Party Convention site and try to use the streaming software using Linux you will be told you should pay for your operating system like every other good clean living American.

 

Og de ble selvsagt politisk korrekte når saken fikk oppmerksomhet:

 

We're sorry, but the Democratic Convention video web site isn't compatible with your operating system and/or browser. Please try again on a computer with the following:

 

bla bla bla

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Jeg er egentlig ikke helt enig. Jeg vil absolutt anbefale ubuntu til en nybegynner som er student fremfor andre store distroer. Årsaken er ganske enkelt at de aller fleste skoler/universiteter/høyskoler som er "linuxvennligne" bruker ubuntu i eksemplene og "howto-ene" sine. Derfor vil man ofte komme lettere ut om man velger Ubuntu, så kan man heller finne sin egen favorittdistro etterhvert som man har blitt så oppegående at man fint klarer å forstå hvordan man skal gjøre noe i en annen distro ved å følge ubuntu-guidene.
Spørsmålet var rettet til matteprogrammer. Med ditt argument ender man da opp med CentOS som anbefaling. Ubuntu har et stykke å gå i den kategorien ennå.
Lenke til kommentar
Jeg er egentlig ikke helt enig. Jeg vil absolutt anbefale ubuntu til en nybegynner som er student fremfor andre store distroer. Årsaken er ganske enkelt at de aller fleste skoler/universiteter/høyskoler som er "linuxvennligne" bruker ubuntu i eksemplene og "howto-ene" sine. Derfor vil man ofte komme lettere ut om man velger Ubuntu, så kan man heller finne sin egen favorittdistro etterhvert som man har blitt så oppegående at man fint klarer å forstå hvordan man skal gjøre noe i en annen distro ved å følge ubuntu-guidene.
Spørsmålet var rettet til matteprogrammer. Med ditt argument ender man da opp med CentOS som anbefaling. Ubuntu har et stykke å gå i den kategorien ennå.

Får jeg spørre om litt flere detaljer angående hvorfor CentOS er bedre egnet til dette?

Forøvrig har NTNU Ubuntu som eksempel i guidene sine. (som cyclo sier)

Lenke til kommentar
Tenkte eg skulle ta å installere Linux på skule-pcen slik at det kanskje blir litt meir fart på den samstundes som eg får utforska Linux litt :)

 

Reknar med at diverse matematikk-program ikkje vil verke i Linux, så det kan vel være greit å ha XP-versjonen liggande i tillegg. Eller fantes det noko Wein/Wine-greier som vil løyse det problemet?

 

Er mye bra matteprogramvare tilgjengelig for Linux. Selv har jeg brukt Maple en del (matlab-ish greie) her ved UiB, vi får gratis Maple-lisens her, avhengig av hvor du studerer har du muligens rett på gratis lisens på annen matteprogramvare, hør med it-avdelingen. :)

 

Vet ikke om universitetet teller som "skolen", men jeg blir iallefall beundret med Arch og Wmii på informatikk. Haha.

Nå skal det vell ganske mye til for å bli kalt nerd fordi man bruker linux på et informasjonsteknologistudium :D I løpet av en bachelor tror jeg det skal godt gjøre å unngå *nix totalt i løpet av de tre årene det tar å ta en bachelor uansett hvilket universitet eller høyskole man går på.

 

Akkurat dette er en ting jeg har lagt merke til. Første semester var andelen bærbare med Windows i forelesningssalen godt over 70%. Etter hvert som en er forbi med obligatoriske innføringsemner, folk stryker eller finner ut at informatikk ikke var så stas likevel osv. har nå andelen dalt ned til nesten 0. Jeg og et par andre sitter med OS X, noen sitter med EeePC med Eeebuntu, og andre kjører diverse linux-distroer. Har hittil i år sett én person i forelesningene med Vista på maskinen sin. :D

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig ikke helt enig. Jeg vil absolutt anbefale ubuntu til en nybegynner som er student fremfor andre store distroer. Årsaken er ganske enkelt at de aller fleste skoler/universiteter/høyskoler som er "linuxvennligne" bruker ubuntu i eksemplene og "howto-ene" sine. Derfor vil man ofte komme lettere ut om man velger Ubuntu, så kan man heller finne sin egen favorittdistro etterhvert som man har blitt så oppegående at man fint klarer å forstå hvordan man skal gjøre noe i en annen distro ved å følge ubuntu-guidene.
Spørsmålet var rettet til matteprogrammer. Med ditt argument ender man da opp med CentOS som anbefaling. Ubuntu har et stykke å gå i den kategorien ennå.

Får jeg spørre om litt flere detaljer angående hvorfor CentOS er bedre egnet til dette?

Forøvrig har NTNU Ubuntu som eksempel i guidene sine. (som cyclo sier)

Matematiske fag ved NTNU bruker Ubuntu som standard OS på desktop, hvis det er det du sikter til. Likevel er nok Red Hat baserte distribusjoner mer vanlig i universitetsmiljø (dvs. Red Hat, Fedora og CentOS). Fermi lab og Cern har t.o.m. gått sammen om å lage sin egen remake av CentOS. Når det gjelder matteprogrammer spiller dette ikke så stor rolle siden alle relevante programmer er pakket for alle de store, slik at oppsett og installasjon går like greit.
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg er egentlig ikke helt enig. Jeg vil absolutt anbefale ubuntu til en nybegynner som er student fremfor andre store distroer. Årsaken er ganske enkelt at de aller fleste skoler/universiteter/høyskoler som er "linuxvennligne" bruker ubuntu i eksemplene og "howto-ene" sine. Derfor vil man ofte komme lettere ut om man velger Ubuntu, så kan man heller finne sin egen favorittdistro etterhvert som man har blitt så oppegående at man fint klarer å forstå hvordan man skal gjøre noe i en annen distro ved å følge ubuntu-guidene.
Spørsmålet var rettet til matteprogrammer. Med ditt argument ender man da opp med CentOS som anbefaling. Ubuntu har et stykke å gå i den kategorien ennå.

Får jeg spørre om litt flere detaljer angående hvorfor CentOS er bedre egnet til dette?

Forøvrig har NTNU Ubuntu som eksempel i guidene sine. (som cyclo sier)

Matematiske fag ved NTNU bruker Ubuntu som standard OS på desktop, hvis det er det du sikter til. Likevel er nok Red Hat baserte distribusjoner mer vanlig i universitetsmiljø (dvs. Red Hat, Fedora og CentOS). Fermi lab og Cern har t.o.m. gått sammen om å lage sin egen remake av CentOS. Når det gjelder matteprogrammer spiller dette ikke så stor rolle siden alle relevante programmer er pakket for alle de store, slik at oppsett og installasjon går like greit.

Først sier du at ubuntuanbefalingen ikke holder vann fordi det er snakk om matteprogrammer, så sier du at distro ikke spiller noen rolle når det gjelder matteprogrammer?

 

Uansett. Det stemmer at RHEL ofte benyttes i universitetsmiljøer. Likevell er det Ubuntu som brukes som eksempel for de som kjører Linux på sine laptops/hjemmemaskiner. Slik er det for eksempel på UIO. (Forøvrig kan man få gratis lissens på RHEL når man er student der, men jeg tror ikke det er særlig mange som benytter seg av det).

 

Uansett. Han spurte hvilken distro som var anbefalt siden han ikke hadde særlig *nix erfaring, ikke hvilken distro som kjører matteprogrammer best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...