Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en skriver til studiene. Laserskriver til rundt 1000-lappen... Denne skal da blant annet brukes på to maskiner med linux. Er det noen merker jeg bør skygge unna da? Noen jeg bør se etter? Vet at det er en egen skriverkategori her på forumet, men regner med folk her sikkert vet noe om linux og skrivere.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill. Da skal jeg se nærmere på HP og ignorere Canon og Lexmark. :)

 

Edit:Hmmm, synes HP LaserJet P1006 ser grei ut i forhold til prisen. Søker litt på den nå, men finner ikke noe konkret. Har lite erfaring med søk etter denslags. Er det noen database elns. man kan søke i for slikt? Hva som er støttet i kjernen osv.?

Edit2: http://hplip.sourceforge.net/models/laserj...rjet_p1006.html Så da greit ut dette? :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Etter det jeg har fått med meg er Canon dårlig og HP bra på linuxstøtte. Ville likevel googlet og researchet aktuelle modeller ganske grundig først.

Kan, generelt sett, legge til Lexmark som dårlig også.

 

Jeg kjøpte meg en Lexmark e120n, rask og liten svarthvittlaser med nettverksstøtte til under tusenlappen. Funker uten noe driverstress i Ubuntu, så innen det segmentet Sokkalf ser i, kan jeg ikke annet enn å anbefale Lexmark. Er raskere og billigere enn HPen, og den har ikke engang nettverksstøtte. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

I dag 25 august har Linuxkjernen 25 år's jubileum. Det er altså 25 år siden Linus Torvalds postet et innlegg på comp.os.minix med spørsmået "What would you like to see most in minix?" der han skriver følgende melding:

 

"Hello everybody out there using minix -I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and

professional like gnu) for 386(486) AT clones. This has been brewing

since april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on

things people like/dislike in minix, as my OS resembles it somewhat

(same physical layout of the file-system (due to practical reasons)

among other things).I've currently ported bash(1.08) and gcc(1.40), and things seem to work.

This implies that I'll get something practical within a few months, and

I'd like to know what features most people would want. Any suggestions

are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)

 

Linus ([email protected])

 

PS. Yes - it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs.

It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never

will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-(."

 

Jeg vil gratulere så mye med dagen og takke Linus Torvalds og alle andre som har støttet prosjektet som da er blitt favorittoperativsystemet mitt.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en skriver til studiene. Laserskriver til rundt 1000-lappen... Denne skal da blant annet brukes på to maskiner med linux. Er det noen merker jeg bør skygge unna da? Noen jeg bør se etter? Vet at det er en egen skriverkategori her på forumet, men regner med folk her sikkert vet noe om linux og skrivere.

Du kan jo sjekke ut listen til OpenPrinting, og så bruke prisguiden til å finne en som passer prisen du ønsker. I neste utgave av Ubuntu (hvis jeg har forstått det rett) vil alle printere som er listet hos OpenPrinting bli støttet ut av boksen(forutsatt nettilgang), les mer her.. Det jeg så etter når jeg kjøpte laserprinter for samme formål som ditt, var den printeren som gav meg lavest kostnad pr. ark(i praksis den som har billigst "sottrommel" eller hva det heter). Etter endt studie er jo prisen for selve printeren ikke den største utgiften av de to.

Lenke til kommentar

Angående HP: Selv har jeg en HP 2600n fargelaser koblet til via LAN. Linux-driveren til den stinker. Fargene blir veldig blasse sammenlignet med samme dokument printet fra windows og slike ting som printing på begge sider av ark, etc. fungerer ikke i Linux (selv om det er valg for det i driveren). Det er en av grunnene til at jeg fortsatt har en virtualisert XP, printer alt via XP.

Lenke til kommentar
"Hello everybody out there using minix -I'm doing a (free) operating system (just a hobby, won't be big and

professional like gnu) for 386(486) AT clones. This has been brewing

since april, and is starting to get ready. I'd like any feedback on

things people like/dislike in minix, as my OS resembles it somewhat

(same physical layout of the file-system (due to practical reasons)

among other things).I've currently ported bash(1.08) and gcc(1.40), and things seem to work.

This implies that I'll get something practical within a few months, and

I'd like to know what features most people would want. Any suggestions

are welcome, but I won't promise I'll implement them :-)

 

Linus ([email protected])

 

PS. Yes - it's free of any minix code, and it has a multi-threaded fs.

It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never

will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-(."

 

Haha, så feil kan man ta! :wee: Grattis! :D

Lenke til kommentar
I dag 25 august har Linuxkjernen 25 år's jubileum. Det er altså 25 år siden Linus Torvalds postet et innlegg på comp.os.minix med spørsmået "What would you like to see most in minix?" der han skriver følgende melding:

 

snip..

 

Jeg vil gratulere så mye med dagen og takke Linus Torvalds og alle andre som har støttet prosjektet som da er blitt favorittoperativsystemet mitt.

 

25. august kan godt være.. men 25 år??

 

Det var da i 1991, altså 17 år?

 

Edit: Kan også legge til at for 25 år siden, var Linus Torvalds 13 år. :p

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Angående printere og linux så er det bare HP som fungerer ordentlig, lexmark kan fungere, men jeg har opplevd problem med de. F.eks med 64 bit men også å få til riktig utskriftsformat på 32 bit. (jeg har dog ikke testet forferdelig mange Lexmark printere). Canon har jeg personlig bare dårlige erfaringer med så det anbefaler jeg absolutt ikke å kjøpe.

 

På jobben administrerer vi ca 450 printere, av alle mulige typer og varianter og vår erfaring er at HP er best til nettverksprinting. (men ikke bruk en HP TCP/IP port, bruk standard TCP/IP port, HP porten gir deg bare sinnsyke og sære feilmeldinger) ;)

 

Og selv om de kanskje er kule så eksisterer det ingen skikkelige multifunksjonsprintere til under 1000 kr, før eller siden klikker ting på de.

Jeg anbefaler heller ikke å kjøre nettverksprinteren din trådløst. Da dette også kan være meget ustabilt.

 

Bluetooth derimot, det har jeg helt ok erfaringer med.

 

Go hplip - http://hplip.sourceforge.net/ !

 

 

edit: Jeg har dog hatt problemer med å printe ut PDF dokumenter som er < 40MB med hplip, vet ikke helt hvorfor, ofte så stoppe de midt i utskriften.

Men det er vel ikke noe problem for vanlig bruk

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
I dag 25 august har Linuxkjernen 25 år's jubileum. Det er altså 25 år siden Linus Torvalds postet et innlegg på comp.os.minix med spørsmået "What would you like to see most in minix?" der han skriver følgende melding:

 

snip..

 

Jeg vil gratulere så mye med dagen og takke Linus Torvalds og alle andre som har støttet prosjektet som da er blitt favorittoperativsystemet mitt.

 

25. august kan godt være.. men 25 år??

 

Det var da i 1991, altså 17 år?

 

Edit: Kan også legge til at for 25 år siden, var Linus Torvalds 13 år. :p

 

Wtf? Ive been scammed. Må hvist lære meg å tenke logisk. :p Var noe jeg leste på en blogg men finner ikke igjen linken. :/

 

Men nå ser jeg jo over hele nettet at det er 17 år.

 

Da er det jo egentlig ikke noe spesielt å fortelle hjem om.

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...