Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Kan jo berre kjapt seie at /dev/sda og /dev/sdb seier kva for fysisk disk det er, og til dømes /dev/sdb2 seier at det er partisjon nr. 2 på disk nr. 2 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Ja (fant det i "Help"-menyen"), meen som du ser på bildet under så stemmer jo det ikke i mitt vedkommende. Jeg har ikke to partisjoner på 938GB, men derimot to disker på 938GB i raid0 som videre er partisjonert opp i 107GB, 97GB og 1,6TB. Håper det er greit jeg legger ved noen bilder fra installasjonen (tok de nettopp): Nr. 1: Informasjon som kommer opp når jeg kommer til disk-delen av installasjonen. Nr. 2: Husker ikke. Nr. 3: Her er hva som kommer opp når jeg velger "Egendefinert partisjonering (for avanserte brukere)". Endret 17. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Tror muligens jeg har funnet ut hvorfor installeringsprogrammet ikke finner 107GB-partisjonen. Som dere ser på bildet under, er den første partisjonen HELT frigitt fra resten, mens 107GB-partisjonen er inne i Lagrings-partisjonen. Med andre ord har ikke det partisjoneringsprogrammet fungert slik jeg håpet. Forslag til andre partisjoneringsprogram som dere vet fungerer? (PS: Har ingen brenne-CDer liggende, kun DVD isåfall). Edit: Beklager dobbelpost. Endret 17. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg får noen feilmeldinger når jeg starter opp Ubuntu på den stasjonære, det gikk veldig fort, så jeg fikk ikke med meg hva det var for noe spesifikt. Jeg kan prøve å fange opp noe hvis det er viktig. Dette skjedde etter at jeg smelte inn en gammel IDE-harddisk. Uansett, partisjonstabllen min er som følger: /dev/sdb1 * 1 6374 51196288+ 7 HPFS/NTFS Partition 1 does not end on cylinder boundary. /dev/sdb2 6375 7589 9759487+ 83 Linux /dev/sdb3 60483 60801 2562367+ 82 Linux swap / Solaris /dev/sdb4 7590 60482 424863022+ 83 Linux Det interessante, er at det som var /dev/sda1-4 er nå blitt /dev/sdb1-4, mens den andre harddisken min er blitt /dev/sda1. Det ser ut som /dev/sdb1, som jeg har Windows-installasjonen på, ikke er helt som det skal. Jeg har ellers kjørt en sjekk (e2fsck) på /dev/sdb2 og /dev/sdb4, som er henholdsvis / og /home. Jeg får da beskjed om at "filesystem is clean". Spørsmålet er da: Er da alt OK, iallefall med de to partisjonene? Windows-partisjonen bruker jeg bare til spill, så det er ikke veldig farlig med den. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Kanskje noe bøll med master/slave jumper på harddiskene som gjør at den byttet devicenavn? Det kan også skje mye rart om man har harddisker koblet til på forskjellige kontrollere, f.eks. har mange dyrere HK både en intern controller på southbridge + en tredjepartskontroller fra f.eks. Sil, Promise... Endret 17. august 2008 av Langbein Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Stemmer nok bra det. Jeg har SATA på hoveddisken og IDE på den gamle jeg smelte inn. Jeg satte jumperen på slik at den ble slave og sjekket at den stod som slave i BIOS. Men er dette noe jeg bør rydde opp i? Ting fungerer tilsynelatende helt bra. Lenke til kommentar
duckers Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 På begge mine hovedkort kommer IDE disken som /dev/sda mens sata disken begynner på /dev/sdb (Ubuntu). Tror det har noe med at hovedkortene sortere IDE før SATA i diskrekkefølge.. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Problemet med at HK er inkonsekvent med hva som er sda og sdb osv, kan løses via UDEV (all hail udev =) Hvis alt fungerer som det skal er det vil ingen annen grunn til å rydde opp enn hva du selv ønsker, RattleBattle. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Etter litt research og etter at jeg fant ut hvor logfilen lå, fant jeg ut at problemet hadde ingenting med partisjonstabellen å gjøre. Feilmeldingene ser ut til å dreie seg om en hardware-feil med den gamle disken (feilmelding relatert til ATA), enten kabel eller selve disken. Den har fungert helt fint, men jeg skal prøve å bytte ut IDE-kabel når jeg kommer hjem igjen etterpå. Det interessante er at Windows sier fint lite om dette. Jeg må begynne å bruke Windows igjen, hvor jeg kan leve lykkelig uvitende. Lenke til kommentar
huf Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Nokon som får til å skjule lokale mapper i gFTP som starter med punktum? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 FTP - Options - Fanen "General" og hak vekk "Show hidden files". Lenke til kommentar
huf Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det var akkurat den eg leita etter, og jammen var den der. Takker. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Når vi først er inne på ftp... Kan noen si noe om performence Samba vs FTP? Tenker da på lokal deling av filer mellom linux og windows. Samba gir meg 30-40 MB/sec, men mellom 2 windowsmaskiner får jeg nesten 60MB/sec... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 FTP vil stort sett alltid gi vesentlig bedre ytelse på ren filoverføring, men så er det også det eneste FTP "kan". Til streaming av filer, og alt som innebærer å bruke en remote share som et faktisk filsystem, taper det på alle punkter. Lenke til kommentar
huf Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Ergo blir det ikkje heilt "rettferdig" å setje dei to opp mot kvarandre når det er snakk om andre tjenester enn rein filoverføring. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det var kanskje det jeg fryktet Men er det noen andre alternativer? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Du har jo NFS. Jeg får rundt 70MB/sec med NFS.. er egentlig ikke så vanskelig å sette opp mellom *nix->*nix, men fra *nix->Windows er det litt verre, da Windows ikke har støtte for det ut av boksen. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Trenger et program for og sjekke harddisken min i Ubuntu 8.04, fint om det også kan sjekke for "smart data readout". Noen tips? Lenke til kommentar
huf Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Trenger et program for og sjekke harddisken min i Ubuntu 8.04, fint om det også kan sjekke for "smart data readout".Noen tips? Plaga med hd-klikking? Såg det i den andre tråden din. Les litt her: http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with..._drive_clicking Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Kjører en test med UltimateBootCD nå, så får jeg se hva resultatet blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå