olefiver Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Mener å huske at noen postet en sammenlikning mellom sshfs, nfs og samba her i tråden/på forumet tidligere, som viste (med mindre jeg husker feil) minimal forskjell mellom sshfs og nfs, mens samba hang etter... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Kan godt hende sshfs henger bra med i svingene. Eneste er hvis man har noe gammel rask liggende, sånn som jeg har en eldgammel maskin jeg bruker som server. Der er krypteringen til ssh en flaskehals i filoverføringer på LAN, men ikke over internett (der er båndbredden fra ISPen flaskehalsen). Jeg prøvde også å tweake litt for å finne optimale innstillinger mtp. kryptoalgoritme men var vel ikke mye å vinne. De fleste programmer som openssh, openvpn osv bruker vel AES/blowfish som default, som er relativt kjapt sammenliknet med andre algoritmer. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Filtjeneren min er ikke av nyeste sort, det kan være derfor SSHFS er tregere her. Jeg får cirka 6 MB/s med SSHFS, men oppimot 15 MB/s med NFS. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Finnes det noe ala Norton Ghost til Linux? Gjerne som .deb eller i pakkebrønnen til apt ... Endret 13. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
shoop! Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 For å kopiere hele disker/partisjoner har man kommandoen dd. Om det er det som er formålet ditt, vel og merke Lenke til kommentar
haalo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 For bootdisc så har vi g4u. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Mener å huske at noen postet en sammenlikning mellom sshfs, nfs og samba her i tråden/på forumet tidligere, som viste (med mindre jeg husker feil) minimal forskjell mellom sshfs og nfs, mens samba hang etter... Hørtes bra ut. Så slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at jeg bare bruker sshfs Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Så over til noe helt annet. Noen her som har noe å si om MythBuntu 8.04 vs. Ubuntu 8.04 med MythTV etterinstallert? Hovedkortet på PVR-boksen min tok kvelden i forigårs, så nå blir de reinstallasjon. Noe som suger siden jeg måtte tweake noe helt fryktelig for å få alt til å fungere optimalt. Sitter og leker med tanken om å likegreit slenge inn MythBuntu denne gangen i stedet for Ubuntu. Noen tanker? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Så over til noe helt annet. Noen her som har noe å si om MythBuntu 8.04 vs. Ubuntu 8.04 med MythTV etterinstallert? Hovedkortet på PVR-boksen min tok kvelden i forigårs, så nå blir de reinstallasjon. Noe som suger siden jeg måtte tweake noe helt fryktelig for å få alt til å fungere optimalt. Sitter og leker med tanken om å likegreit slenge inn MythBuntu denne gangen i stedet for Ubuntu. Noen tanker? Mythbuntu er bare Ubuntu med XFCE (altså Xubuntu) og Myth-pakkene ferdig installert. Så om du foretrekker XFCE er det bare å kjøre på, men om du vil bruke GNOME kan du like gjerne legge inn Ubuntu og pakkene etterpå. Det er jo trossalt de samme pakkene Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Tja. Ikke helt. Den har jo bl. annet en live frontend på disken Uansett. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å kjøre gnome, og heller ikke XFCE, men OpenBox. Årsaken er rett og slett at man står langt friere til å konfigurere OB (keychains anyone), samt at maskinen skal uansett ikke ha noen menyer, ikoner eller annet tull. Systemet jeg har brukt (og som jeg nå skal gjenskape) er satt opp slik at maskinen autostarter MythTV frontend og styres via fjernkontrollen (så enkelt at samboeren fint kan bruke det). Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hvor er det folket henger på IRC? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Mener å huske at noen postet en sammenlikning mellom sshfs, nfs og samba her i tråden/på forumet tidligere, som viste (med mindre jeg husker feil) minimal forskjell mellom sshfs og nfs, mens samba hang etter... Jeg postet noe slikt en gang, ja. Kan forsåvidt poste det igjen, hadde resultatene liggende i en tekstfil her. 1 Gbit SSH: send: 29,49M/s recv: 33.40M/s NFS: send: 57,38M/s recv: 69.78M/s Samba: send: 23,33M/s recv: 35.82M/s FTP: send: 82.35M/s recv: 73.49M/s Mottak på FTP er begrenset av diskhastigheten min, testet det igjen mot en RAMdisk og oppnådde godt over 90MB/sec. SSH-ytelsen er ikke så bra, og den skal heller ikke være begrenset av CPU på maskinene jeg testet på. Alle tester er mellom en OpenSolaris server og en Linux-desktop (Fedora 8). Sambaversjon på serveren er 3.0.26a, på klienten noe nyere, tror jeg. Bør også legge til at litt av kablingen mellom maskinene går på CAT5 (dvs ikke beregnet på 1Gbit). Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Takk for oppklaring rundt NFS. @B-Real: #openmoko-no @ freenode Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 1 Gbit SSH: send: 29,49M/s recv: 33.40M/s NFS: send: 57,38M/s recv: 69.78M/s Samba: send: 23,33M/s recv: 35.82M/s FTP: send: 82.35M/s recv: 73.49M/s Heisann, jeg husket feil. Jaja, jeg gidder ikke bytte fra sshfs til nfs likevell Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 1 Gbit SSH: send: 29,49M/s recv: 33.40M/s NFS: send: 57,38M/s recv: 69.78M/s Samba: send: 23,33M/s recv: 35.82M/s FTP: send: 82.35M/s recv: 73.49M/s Heisann, jeg husket feil. Jaja, jeg gidder ikke bytte fra sshfs til nfs likevell Du husker riktig, det var flere poster på temaet i tråden til server howto'en. Blant annet jeg makset ut linjen med ssh, shhfs og nfs, men ikke med samba. Det var riktignok 100Mbit (og kjapp CPU), mens sokkalf har Gbit. Både nfs og sshfs er dekket i howto'en, spesielt sshfs som også er min favoritt. Skal man sette opp permanente nettverksmapper på LAN anbefaler jeg likevel nfs. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Takk Del, godt at jeg husker delvis korrekt i hvert fall Hmm, uansett burde vel FTP være best...? Noen som har testet CurlFtpFS i en hjemme-server setting? Jeg har brukt det litt mot ftp-konto på domenet mitt, men servern er lite responsiv så funker ikke helt bra... Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Profesjonelle miljøer bruker NFS, Jeg har problemer med å tro at tallene til sokkalf er representative når det gjelder nfs vs. ftp, kanskje noen føler seg kallet til å teste hos seg? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 På 100Mbit maxer jeg ut sshfs, nfs, ftp og samba. (Alle er ~10.5MB/s eller høyere) Vet ikke hva man kan forvente av NFS, men jeg er forsåvidt godt fornøyd med ~70MB/sec, blir som å bruke en lokal disk. Selv om FTP er noe raskere, er NFS klart å foretrekke som filsystem. Det blir f.eks ganske håpløst å spille av mediafiler etc fra et ftp-basert filsystem, da FTP ikke er beregnet på dette i det hele tatt. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Finnes det noe ala Norton Ghost til Linux? Gjerne som .deb eller i pakkebrønnen til apt ... Sjekk ut denne finne guiden for PartImage, og Clonezilla er et alternativ. Acronis for Windows skal også fungere med Linux. Lenke til kommentar
shoop! Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Har fått meg et nytt og mer "audiofilt" to-kanals lydkort (Audiotrak Prodigy HD2), der jeg kun får lyd fra et program samtidig. Leser at ALSA har dmix som skal kunne fikse dette, men at lydkvaliteten vil bli dårligere ved bruk av dmixer. Hva sitter dere på av erfaringer med dette, og finnes det andre løsninger (OSS?) som kan gjøre at kortet mitt støtter lyd fra flere programmer samtidig? (Burde vel kanskje opprettet en egen tråd til dette..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå