olefiver Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Noen som har en idé på mitt merkelige problem: Har laget suspend til disk og til ram løsninger på min stasjonære hoved PC (se profil for HW). Til RAM fungerer som den skal Men til disk fungerer på følgende måte: Jeg starter suspendering, maskinen lagrer til swap og booter ned. Men så 2 sek etter maskina har slått seg av, starter den igjen. Maskinen forblir altså ikke av når jeg bruker suspend til disk. Den starter av seg selv, automagisk. Som om det skulle vært en kommando for å starte maksina igjen etter kommando for suspend. Noe det ikke er. Noen tanker hva som er feil? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hva kjører du på maskinen? Har suspend-to-disk fungert på maskinvaren før? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Jeg kjører slackware 12.1/current (installert 12.1, men følger current) 2.6.24.5 kjerne Jeg kan ikke si om det har fungert tidligere faktisk, da jeg ikke husker om jeg testet suspend-to-disk sist på den maskina eller den tidligere... script echo Suspend to disk... sync echo disk > /sys/power/state Endret 12. august 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Yo! Noen her som er god med iptables? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Xecuter. Jeg holdt på rimelig mye med iptables for noen år siden. Mulig jeg klarer å lirke frem noe fra hukommelsen. Hva er det du prøver på? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Denne guiden til iptables gir en god innføring etter min mening Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg kjører slackware 12.1/current (installert 12.1, men følger current)2.6.24.5 kjerne Jeg kan ikke si om det har fungert tidligere faktisk, da jeg ikke husker om jeg testet suspend-to-disk sist på den maskina eller den tidligere... script echo Suspend to disk... sync echo disk > /sys/power/state http://beranger.org/index.php?page=diary&a...does-have-a-bug http://www.linuxquestions.org/questions/li...ks-swap-625113/ Siste jeg brukte en stock kernel fra Slackware (11) så var suspend veldig dårlig støttet, men ting har kanskje forandret seg. Du kan kanskje modde denne til å fungere: http://code.google.com/p/dracolinux/source...23-SUSPEND.func Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) http://beranger.org/index.php?page=diary&a...does-have-a-bughttp://www.linuxquestions.org/questions/li...ks-swap-625113/ Ingen av de to linkene har samme problemstilling som min. Min swap forblir OK, og når maskinen starter, starter den opp med lagret suspend image. Problemet utarter seg som om jeg umiddelbart etter jeg har suspender maskina, så starter jeg den igjen. Selve suspenderingen til disk fungerer som den skal, maskina forblir bare ikke av. Greit, det ser ut til å være litt problemer med suspend løsninger og slack(12.1), men jeg starter å lure på om ikke mitt problem ikke har noe med slackware, linux, eller måten jeg suspenderer på. Du kan kanskje modde denne til å fungere:http://code.google.com/p/dracolinux/source...23-SUSPEND.func Du har moddet Zenwalk sitt script har du ikke? Jeg opplevde noe rart med det Zenwalk scriptet (ikke prøvd ditt), når maskina starter etter suspend så vil UI og WM oppsett være standard inntil jeg åpner f.eks. settings-manager i Xfce (jeg bruker Xfce =), da går oppsett tilbake til det jeg har satt det. Derfor bruker jeg bare echo mem/disk > /sys/power/state (nå har jeg lagt til sync først da) Jeg ser ikke et behov for å unloade moduler osv da alt ser likt ut etter suspend som etter en clean reboot. Endret 13. august 2008 av olefiver Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Scriptet er knabbet fra Zenwalk (forumet) ja, men det er en stund siden. Jeg har kjørt dette scriptet på bærbare i manger måneder, ingen problem enda. Men suspend er en variabel ting i Linux. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Xecuter. Jeg holdt på rimelig mye med iptables for noen år siden. Mulig jeg klarer å lirke frem noe fra hukommelsen. Hva er det du prøver på? Har en kompis som bruker dataen som router for Xboxen. Jeg har klart å sette opp iptables slik at xboxen forwardes til nett, og han kan spille på nett. Problemet er at NAT er Strict, noe som vil si at han ikke kan joine alle, eller høre alle prate. Har søkt litt rundt, og det virker som om det er port udt/tcp 3074 og udp 88 som må åpnes for å få NAT Open. Har også et merkelig problem med at xboxen ikke finner uShare. Jeg mistenker at iptables ikke tillater de forskjellige portene som uShare bruker for streaming (uPnP). Vet ikke de eksakte portene, men det burde vel være fort å finne ut. Denne guiden til iptables gir en god innføring etter min mening Takker, skal lese. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hm, er det mulig å montere flere NFS-shares (read only) i ei mappe? Jeg finner lite i manualen og på onkel Google, med mindre det er noe jeg ikke har forstått. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Fant denne: http://www.ubuntugeek.com/nfs-server-and-c...-in-ubuntu.html Sitter å prøve å finne ut hvordan man deler igjennom NFS mellom to ubuntu maskiner Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hva er egentlig fordelen med NFS (om det er noen?). Jeg har tittet på det mange ganger, men egenlig aldri sett noen fordel. Selv har jeg gått over til å omtrent utelukkende bruke sshfs. Er særdeles praktisk på maskiner som av og til taes med ut av hjemmet. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hva er egentlig fordelen med NFS (om det er noen?). Jeg har tittet på det mange ganger, men egenlig aldri sett noen fordel. Selv har jeg gått over til å omtrent utelukkende bruke sshfs. Er særdeles praktisk på maskiner som av og til taes med ut av hjemmet. SSHFS er topp der man er nødt til å ha sikkerhet. Forøvrig må man bruke passord eller nøkler, om man skal montere noe automagisk. Jeg bruker kun NFS her hjemme, mellom filserver og mediacenter/laptop osv. NFS er jo veldig enkelt å sette opp (enda enklere enn samba), og min erfaring på lokalnettet er at NFS er kjappere enn Samba. SSHFS krypterer jo innholdet, og det taper man unødvendig hastighet der man ikke behøver kryptering. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Du har et poeng der. Dog tror jeg egentlig ikke man taper særlig mye på det. For å si det slik, så lenge jeg kan "streame" DVD så er jeg fornøyd. Det hadde faktisk vært litt gøy å se noen tall på sammenligning av NFS og SSHFS. Nøkler er ikke noe problem siden alle maskinene som automounter er uansett satt opp med nøkler (jeg er lat og gidder ikke skrive passord hver jeg jeg SSHer mellom maskiner). Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Når vi er inne på tema, hvordan setter man opp deling av filer mellom 2 Ubuntu-maskiner med NFS? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Marsan. Den så da enkel og grei ut den guiden du linket til i din forrige post? Hva er det evt. du har problemer med? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Mulig jeg bare er vant til windows/samba type deling over nettverk. Det jeg mener at jeg hadde den oppfatning at jeg kunne få tilgang til min samboers maskin like lett som om den hadde smb innstallert. Men ser ut som jeg må mounte delte filer.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Mounte delte mapper... Og ja, du må nok det. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Mulig jeg bare er vant til windows/samba type deling over nettverk. Det jeg mener at jeg hadde den oppfatning at jeg kunne få tilgang til min samboers maskin like lett som om den hadde smb innstallert. Men ser ut som jeg må mounte delte filer.. Mounting gjøres jo temmelig likt enten det er smb eller nfs. Du skal også kunne aksessere nfs mer "ad hoc" i f.eks. Konqueror ved å gå inn på nfs://servernavn akkurat som smb://servernavn Når det gjelder NFS vil jeg si: Fordeler - Rask filoverføring - Veldig enkelt å sette opp (kun én linje i /etc/exports for hver share) - Mer Unix/Linux-native enn samba Ulemper - Autentiserer brukere ved UID, så må være samsvar mellom brukernavn og UID på alle maskiner i nettverket. - Sikkerheten er ikek noe å juble over, og baserer seg på klientmaskiners IP-adresse og brukers UID. Derfor egner NFS seg bare til å bruke på et "sikkert" LAN, siden IP-adresser (og evt. MAC-adresser) lett kan fakes. Forøvrig fins det måter å sikre NFS på også, men da blir det trolig enklere å benytte sshfs isteden siden man slipper å kombinere flere teknologier. Men jeg har med suksess benyttet NFS også over internett ved å route det gjennom OpenVPN En annen mulighet jeg ikke har testet kan være å bruke IPSEC... Endret 13. august 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå