jonnor Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Default på i Kubuntu også (ikke veldig overraskende når Debian har det). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Noen som kjører full pakke med kryptering av rotpartisjon og greier? Har ingen erfaring med kryptering av annet enn enkeltfiler eller virtuelle partisjoner ala truecrypt. Men tenkte det kunne være en idé som ekstra sikkerhet på en laptop som kan inneholde litt konfidensielle data. Som jeg ser det er det veldig opp og ned mellom distroer hvor enkelt det er å sette opp. Jeg vil nemlig helst kunne gjøre det under install. Altså full kryptering av alt (bortsett fra en liten /boot som sikkert må være ukryptert) Endret 11. august 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg har ikke så sinnsykt my peiling da Langbein men av det jeg har sett av Puppy Linux så kan filsystemet krypteres. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Noen som kjører full pakke med kryptering av rotpartisjon og greier? Har ingen erfaring med kryptering av annet enn enkeltfiler eller virtuelle partisjoner ala truecrypt. Men tenkte det kunne være en idé som ekstra sikkerhet på en laptop som kan inneholde litt konfidensielle data. Som jeg ser det er det veldig opp og ned mellom distroer hvor enkelt det er å sette opp. Jeg vil nemlig helst kunne gjøre det under install. Altså full kryptering av alt (bortsett fra en liten /boot som sikkert må være ukryptert) Arch Linux har en fin og fyldig guide for LUKS-kryptering Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 LUKS er irreversibel ikke sant? Jeg gjorde tabben for en stund tilbake at jeg bruke det for å kryptere en minnepinne. Fikk bare brukt minnepinnen i den maskinen jeg faktisk utførte krypteringen på (av en eller annen mystisk grunn), dermed kan jeg egentlig likegreit bare kaste hele minnepinnen. Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Noen som kjører full pakke med kryptering av rotpartisjon og greier? Har ingen erfaring med kryptering av annet enn enkeltfiler eller virtuelle partisjoner ala truecrypt. Men tenkte det kunne være en idé som ekstra sikkerhet på en laptop som kan inneholde litt konfidensielle data. Som jeg ser det er det veldig opp og ned mellom distroer hvor enkelt det er å sette opp. Jeg vil nemlig helst kunne gjøre det under install. Altså full kryptering av alt (bortsett fra en liten /boot som sikkert må være ukryptert) Kjører root og home kryptert, har planer () og å kryptere swap også, men har ikke kommet så langt enda... Kjører arch, se linken Magnus Holm postet. /boot må naturlig nok være ukryptert LUKS er irreversibel ikke sant? Jeg gjorde tabben for en stund tilbake at jeg bruke det for å kryptere en minnepinne. Fikk bare brukt minnepinnen i den maskinen jeg faktisk utførte krypteringen på (av en eller annen mystisk grunn), dermed kan jeg egentlig likegreit bare kaste hele minnepinnen. LUKS ligger bare på en partisjon, så det er bare å formatere partisjonen Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg kjører Arch med full pakke på laptopen min, det fungerer fint i kombinasjon med HP drivelock. Virker kanskje litt småparanoid men men. Storage partisjonen er igjen kryptert med truecrypt via eksterne nøkkelfiler, man kan faktisk bruke eksterne nøkkelfiler med luksen også slik at den ikke booter uten en usbpenn + passordet ditt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hva i granskauen var kommandoen for å se listen over prosesser som boksen kjører? pid -9 something? Er det eneste jeg husker ifra mine IRC-shell dager Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Flashplayer 10 RC er ute. Fortsatt ingen 64-bit-støtte, men ser ut til å være en del forbedringer. Hvite flekker i videoplayback skal være fikset ihvertfall.. ett skritt nærmere brukbar flash på linux. Hva i granskauen var kommandoen for å se listen over prosesser som boksen kjører? pid -9 something? Er det eneste jeg husker ifra mine IRC-shell dager ps Se "man ps" for manualen. ps -ef gir en ganske god oversikt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 ps -ef gir en ganske god oversikt.Takker, du er en knupp Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du kan også bruke kommandoen "top", som gir en litt mer "interaktiv" oversikt, som kan sorteres på minne, CPU-bruk osv. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Du kan også bruke kommandoen "top", som gir en litt mer "interaktiv" oversikt, som kan sorteres på minne, CPU-bruk osv. Eller htop - top på steroider - nå også i farger. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Flashplayer 10 RC er ute. Husker jeg prøvde Flash 10 tidligere, synes den fungerte litt bedre. Problemet for meg var at det var mange sider som insisterte på Flash 9. Er det slik enda? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Har brukt Flash 10 en stund, og ikke hatt slike problemer. Bruker dog flash sjeldent (kun til noen få utvalgte spill samt youtube). Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Er ute etter ny laptop og var i dag på Dell sine hjemmesider. Der spurte en konsulent om de solgte laptoper uten OS på: Ja, du kan vaelge Latitude och Precision uden OS, men kun på telefon. De blir da 500 kr billigare. Du når vores saelgere på 23 16 26 26 Gode nyheter for meg da jeg ikke var klar over dette! Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Flash 10 beta hadde mye bedre ytelse, men en god del mer ustabil. Den nye RC ser ut til å være den beste flash til nå i hvertfall. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Bedre ytelse, men mer ustabil? Nei takk. Flash 9 begynner endelig å bli stabilt her Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Bedre ytelse, men mer ustabil? Nei takk. Flash 9 begynner endelig å bli stabilt her Han snakket nok om beta-versjonen og deretter RC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå