olefiver Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Tviler på det, gratis kaffe på jobben gjør at jeg i snitt sannsynligvis ligger over anbefalt daglig kaffedose. Men kanskje en eller annen har bytta til koffeinfri i dag... Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Vet noen når det kommer en ordentlig java som funker i FF3? I Ubuntu 7.10 (med FF2) funket det meste greit, men har aldri fått det til å fungere ordentlig i FF3. Får f.eks. ikke til å bruke web-interface på HP-switcher, noe som fungerte greit før. Også java-appleter på andre sider har en lei tendens til å henge. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 "ordentlig java"? Hvis java ikke funker, så er det sannsynligvis heller noe galt med browseren enn med java, om du har java installert. Kanskje det kan være en løsning å installere java fra Sun. (Er ikke helt sikker på hvilken javaversjon som følger med i pakkebrønnene til Ubuntu). Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg kjører FF3 med Java og confer HP-switcher, HP-bladehyller og mye annet HP crap både i Windows XP, Vista, OpenSuse 11 (og 10.3 funket), (X)Ubuntu 8.04 og Fedora Core 8-9 Jeg liker å teste forskjellige OS mens jeg er på jobb Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hmm. Har to PCer her med Ubuntu 8.04 med FF3, og ingen funker. Skal prøve Sun sin versjon. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Det er jo vel Sun sin versjon som er den ordentlige Javaen? Endret 8. august 2008 av Equerm Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Det er jo vel Sun sin versjon som er den ordentlige Javaen? Joda, men han mente vel direkte fra Sun og ikke via pakkebrønnen eller noe. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jepp, men ikke alle distroer bruker Sun sin versjon. Fedora f.eks bruker vel OpenJDK, under navnet IcedTea. Denne var ikke 100% kompatibel med den "originale" Javaen fra Sun før nylig, og enda er det enkelte applets som ikke virker pga. at de sjekker for versjonsnavn eller sånt tull. (OpenJDK er forsåvidt også fra Sun, men GPL-lisensiert uten alle de proprietære tilleggene i Java. Bl.a RedHat har jobbet med å lage åpne erstatninger for disse, og har altså nylig lykkes med å gjøre OpenJDK helt kompatibel). Regner med at som følge av dette, vil vi se mye enklere integrasjon av Java i de fleste linuxdistroer fremover. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Alt dette snakket om Java fikk meg til å lese litt på wikipedia. Fant et litt arti bilde der; et diagram over Java platfom fra Sun Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Noen som vet om noen pokersider med linux klient? Tenkte jeg skulle svi bort litt av lønninga jeg akkurat fikk. Heller det enn å lese til konte-eksamen Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Installer playonlinux, så er det enkelt å installere pokerklienter gjennom wine Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 To spørsmål ad LVM:-) Å legge til eller fjerne en harddisk fra LVM går fint, men tenk hvis en disk begynner å feile – er det da noen mulighet til å finne ut av hvilke disk jeg faktisk må bytte ut? Husker det var en kommando man kunne kjøre for å øke tilgjengelig plass på ext3 filsystemet, men finner den ikke igjen - noen som vet hvilke? Og kan jeg bruke den for partisjoner/LV som har ext3? Ellers digger jeg LVM - langt mindre vanskelig enn hva jeg trodde, og det er herlig å kunne endre størrelser og partisjoner som jeg måtte ønske:-D Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hva mener du med øke tilgjengelig plass på ext3? Snakker du om å justere hvor mye som er reservert root? Isåfall er det kommandoen: # tune2fs -m 5 /dev/sda... (5% er default da, bytt ut med hva du ønsker) Men det er vel uansett en grunn til at denne reservasjonen er der, for det er aldri noen god idé å fylle et filsystem helt til randen, bl.a. på grunn av fragmentering. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 5% er jo litt mye om man f.eks har et filsystem på 2TB. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Takk for svar Langbein - det var det jeg tenkte på ja. Mener å ha lest at så fremt ikke selve systemet lå på den aktuelle partisjonen så kunne man godt redusere det som er reservert root. Tror Sokkalf^ gjør det. Men tar poenget ditt, får heller skaffe meg en ny disk og øke det slik:-) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jo, det er sant nok. De 5% er vel først og fremst ment for root-filsystemet, for der er det litt kritisk om man går tom for diskplass. Til rene datapartisjoner, og særlig store partisjoner som Sokkalf^ nevner, så går det kanskje greit å sette den til mindre enn 5% Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Lite spørsmål; ser på "man tune2fs" hvor der står for "dir_index": Use hashed b-trees to speed up lookups in large directories. Hva betyr det? En guide jeg kom over anbefalte å kjøre: tune2fs -O dir_index /dev/sda1 hvis /dev/sda1 inneholder store mengder filer - da ville den bli indeksert slik at systemet raskere får oversikt neste gang man skal bruke mappen. Har selv en partisjon med store mengder musikkfiler, det tar litt tid å åpne den første gang(men ikke andre) etter at maskinen er startet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Ser at alle mine ext3-filsystemer har dir_index enabled som default, uten at jeg har gjort noe spesielt. (På denne PCen ihvertfall, Fedora 8). Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ser at alle mine ext3-filsystemer har dir_index enabled som default, uten at jeg har gjort noe spesielt. (På denne PCen ihvertfall, Fedora 8). Takk for svar - hvordan ser du det? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ser at alle mine ext3-filsystemer har dir_index enabled som default, uten at jeg har gjort noe spesielt. (På denne PCen ihvertfall, Fedora 8). Takk for svar - hvordan ser du det? # tune2fs -l /dev/hda1 |grep dir_index Filesystem features: has_journal resize_inode dir_index filetype needs_recovery sparse_super large_file (Denne gangen sjekket jeg det forøvrig på Debian, som du ser, default enabled der også.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå