Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitt problem med pulseaudio går på s/pdif. Får den ikke til å spille av mer enn en lydkilde om gangen. Og vil ikke gå tilbake til analog lyd etter å fått digital lyd.

Så langt leser jeg mange steder at dette faktisk er en begrensning/bug i pulseaudio som er kjent. Denne buggen.

Så jeg kjører Windows på Tv maskinen.

Men har funnet en "How To" på Ubuntu forumet som gjelder for mitt hk. Nvidia nForce SoundStorm APU som skal prøves ut ved en passende anledning.

atlef.

Ok. Det hørtes ikke nå bra ut da. Har ikke testet slike funksjoner da jeg bare bruker Linux på laptoppen.

Lydsiden på Linux trenger en cleanup.

Lenke til kommentar

Vel, på Linux har vi en standard for lyd, ALSA. Er ikke noe tull der, men det blir fort det nå div distroer tror de vet bedre. Istedenfor å fikse problemet (ikke konfigurert ALSA) legger de til et nytt problem (PA), i håp om at det skal fikse det første problemet, så finner de plutselig ut at PA er avhengig av ALSA for å brukes (så rart :p ). Og så er vi tilbake der vi startet.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så var OSS "closed source", og den versjonen som er fritt tilgjengelig kommer med en tidsbegrenset lisens med valg om å betale 50USD for ubegrenset bruk. Det er mulig at det er en like dårlig vits som den gangen Totem, i Fedora 9, ga meg muligheten til å betale for å laste ned MPEG-4- og MP3-kodekene, selv om programvarepatenter ikke gjelder i den friere delen av verden.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Vel, på Linux har vi en standard for lyd, ALSA. Er ikke noe tull der, men det blir fort det nå div distroer tror de vet bedre. Istedenfor å fikse problemet (ikke konfigurert ALSA) legger de til et nytt problem (PA), i håp om at det skal fikse det første problemet, så finner de plutselig ut at PA er avhengig av ALSA for å brukes (så rart :p ). Og så er vi tilbake der vi startet.

Vi har ALSA og OSS, velg den som fungerer best. Lydservere er noe som hører til fortiden.

Litt av poenget med PA er jo at ALSA er i kernel-space, og dermed hverken bør eller kan implementere særlig mye høynivå-funksjonalitet. En av PAs "killer features" er jo det at den kan drive strøm-basert miksing, der en i volumkontrollen får opp enkeltstrømmer (til og med flere strømmer per applikasjon). Det er veldig praktisk å kunne mute Flash, så du unngår å få opp en idiotisk bråkete flash-reklame på øret når du sitter og hører musikk fra Banshee. :) En annen fin ting er muligheten til å flytte rundt på lydstrømmer over nettverk, noe som er optimalt for dem av oss som har HTPCer; en kan ha HTPCen tilkoblet anlegget, og sende lydstrømmen fra den lille bærbare du surfer med over til HTPCen om du fant en youtube-video du ville se med skikkelig lyd. Kan også brukes til å "hotswappe" mellom headset og høyttalere ved behov. :) Dette er ting som ville vært veldig komplisert og unødvendig å implementere i kernelspace.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Lydmixing mellom de forskjellige kanaler er ikke nytt, men dog litt komplisert i ALSA (mulig ting har forandret seg siden jeg brukte ALSA?). I OSS har denne funksjonalitet eksistert lenge, den (vmix) har også nå blitt flyttet fra userspace til kernelspace. Hotswapping av forskjellig maskinvare fungerer også.

post-54893-1217798329_thumb.png

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hei!

Har et diger kildekodetre, som inneholder en haug med symbolske lenker. Mange av disse lenkene er til filer, men noen er til mapper.

Lenkene til filer fungerer fin-fint, men av en eller annen grunn blir mappe-lenkene gjort om til mapper, og innholdet kopiert (inkludert symlinker til filer inne i disse mappene, som dermed blir hengende og dingle).

Noen som vet hvordan man kan få tar til å bevare symlinker til mapper, ikke bare til filer?

--- Kyrre

Lenke til kommentar
10k for en toveismaskin, nice.

Litt over 10k, men 4-veis

De pc'ne koster ikke mer enn rundt 10k pr. boks. Dell. Bra skjermkort har de også...

Så "folk med gode avtaler med Dell har det beste leketøyet" (i dataverden) tror jeg vi sier :)

Snasen maskin du har fått på Blindern da, men er maskinen bare din? Ifølge siggen din går du bare 3.året - trodde man minst måtte vært på master-nivå for å få slike "leketøy" :wow:

Tja, man begynner nå på master etter 3'e året. På plassen på gruppa der jeg sitter har jeg "kun" 2-veis arbeidsstasjon (og ja, den er "bare min", i allefall så lenge jeg sitter på plassen min. Ikke at den er forbudt å bruke for andre, men... Hvordan ser skrivebordet ditt hjemme ut?), mens de på masterlesesalene på kjernefysikk stort sett har 4-veis maskiner - og jeg har sommerjobb her.

Mitt problem med pulseaudio går på s/pdif. Får den ikke til å spille av mer enn en lydkilde om gangen. Og vil ikke gå tilbake til analog lyd etter å fått digital lyd.

Så langt leser jeg mange steder at dette faktisk er en begrensning/bug i pulseaudio som er kjent. Denne buggen.

Så jeg kjører Windows på Tv maskinen.

Men har funnet en "How To" på Ubuntu forumet som gjelder for mitt hk. Nvidia nForce SoundStorm APU som skal prøves ut ved en passende anledning.

atlef.

Avinstallere pulseaudio?!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...