Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjører Internet Exploder som administrator?

Fullstendig korrekt!

 

XP så langt har lagt opp til at brukere per default er administrator. Det har også vert slik at det er vanskelig å gjøre administrative oppgaver uten å være pålogget som administrator. Konsekvensen av dette er at mange sitter og bruker IE (og andre program) unødig som administrator. Finnes det en utnyttbar feil i IE (eller annet program), så har viruset tilgang til hele maskina. Dette er etter min mening en stygg designfeil i Windows.

 

En virkelig forbedring i Longhorn, ville vært om man kunne brukt kontrollpanelet som administrator, samtidig som man brukte IE som en vanlig bruker. Tilsvarende hva man kan gjøre på Linux.

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt vil kjøre et program som en annen bruker er dette fullt mulig også i xp. Høyreklikk exe-fila og velg "kjør som".

Har du forsøkt det trikset i kontrollpanelet?

Hehe, du sa akkurat det jeg skulle til å si. Å gjøre administrative oppgaver i windows uten å være innlogget som administrator går....nesten...

Lenke til kommentar
@ olear: Grunnen til at jeg trodde jeg måtte mounte kortleseren, var fordi jeg leste om en annen som hadde problemer med kortleseren. Når jeg tenker meg om, var kanskje det en ekstern. Gjorde som du sa, men fant ikke noe sdaX.

 

@drange_net: Det er minnekortet jeg skal finne, ikke usb-key. Etter å restartet maskinen, funker de som normalt.

 

sudo mount/media/memorycard ? :blink:

Både usb-minner, minnekort og andre enheter bruker usb-masselagringsenhet-standarden, og virker derfor på samme måte.

Hos meg havner de under /media/usbdisk.

 

Som olear sier må du ha kortet i for at enheten skal finnes.

For å feilsøke så kan du prøve lsusb for å liste opp tilkoblede usb-enheter. Vises den ikke der så kan du kontrollere om kortleseren er fysisk innkoblet.

Videre kan du prøve å skrive dmesg, for å se meldinger fra kjerna.

Når jeg plugget inn det digitale kameraet mitt (som også bruker usb-masselagring) så kom dette opp i dmesg hos meg:

ohci_hcd 0000:00:02.1: wakeup
usb 3-3: new full speed USB device using ohci_hcd and address 3
scsi3 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 3
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
 Vendor: NIKON     Model: NIKON DSC E5600   Rev: 1.00
 Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
SCSI device sdc: 245504 512-byte hdwr sectors (126 MB)
sdc: Write Protect is off
sdc: Mode Sense: 18 00 00 08
sdc: assuming drive cache: write through
SCSI device sdc: 245504 512-byte hdwr sectors (126 MB)
sdc: Write Protect is off
sdc: Mode Sense: 18 00 00 08
sdc: assuming drive cache: write through
sdc: sdc1
Attached scsi removable disk sdc at scsi3, channel 0, id 0, lun 0
Attached scsi generic sg1 at scsi3, channel 0, id 0, lun 0,  type 0
usb-storage: device scan complete

Her ser jeg at kameraet mitt fikk tildelt enheten sdc. Nå bruker jeg hal/ivman som monterer dette automatisk for meg, men om jeg ville montert det manuelt ville jeg ha skrevet mount /dev/sdc1 /media/usbdisk.

 

En annen måte å sjekke om kortet står i på er å skrive fdisk -l.

Det lister opp alle partisjonene på både harddisken(e) og eventuelle masselagringsenheter.

Hos meg fikk jeg i tillegg til harddiskene opp denne seksjonen for kameraet:

Disk /dev/sdc: 125 MB, 125698048 bytes
8 heads, 32 sectors/track, 959 cylinders
Units = cylinders of 256 * 512 = 131072 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdc1               1         959      122702+   6  FAT16

 

Merk at kommandoene jeg har nevnt må kjøres med root-privileger, dvs. enten fra et root-skall eller ved å sette sudo foran.

 

Om noen skulle lure; ja, både minnekort og usb-minner kan ha partisjoner, men det er bare vanlig å ha en stor som dekker hele. /dev/hdc er minnekortet og /dev/hdc1 er første partisjon. På usb-pennen min derimot har jeg to partisjoner; en fat-partisjon og en ext2-partisjon (ikke at det har noe praktisk hensikt, mest bare for å teste). Har vurdert å lage et kryptert filsystem på den ene partisjonen så jeg kan ha private filer der. Fordelen fremfor å bare ha en kryptert fil er at den kan ikke slettes uten videre (ved uhell f.eks).

Nå har jeg en integrert kortleser. Da jeg setter i kortet, dmesg og fdisk blir kjørt, kommer ikke minnekortet opp. En skulle nesten tro at kortleseren ikke hadde kontakt med resten av maskinen?

 

Edit: Når jeg prøver å mounte tlf-en, sier den at den ikke finnes. Med lusb finner jeg den som device 004. Det at jeg har Bus 001, 002, 003, og 004, har det noe å si?

 

Edit: mount: Medium ikke funnet ? :dontgetit:

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Som sagt, "kjør som" funker kun på exe-filer. Følg med.

Vi følger med, og siden temaet var sikkerhet, antok vi at ditt innlegg var ment i den konteksten. Men når det kun funker på exe-filer, så er vi akkurat like kort sikkerhetsmessig, og innlegget ditt ble litt meningsløst..... skjønneru! :yes:

Lenke til kommentar

"For bare 350 kommer bredbåndspatruljen hjem til deg, og vi går ikke før du er på nett."

 

Hvordan skaffe seg sin egen Telenor-ansatt:

Kjør GNU/Linux med et ikke-kompatibelt nettverkskort, og be dem fikse det. Hadde jeg ikke hatt ADSL allerede, og hadde jeg vært interesert i Telenor som ISP, hadde jeg prøvd dette.

Lenke til kommentar
"For bare 350 kommer bredbåndspatruljen hjem til deg, og vi går ikke før du er på nett."

 

Hvordan skaffe seg sin egen Telenor-ansatt:

Kjør GNU/Linux med et ikke-kompatibelt nettverkskort, og be dem fikse det. Hadde jeg ikke hatt ADSL allerede, og hadde jeg vært interesert i Telenor som ISP, hadde jeg prøvd dette.

hehe, hadde blitt eindel overtidsbetling på den karen:)

Lenke til kommentar

Glimrende, så imotsetning til å logge på som en upriviligert bruker og su'e / sudo for å gjøre administrative ting, så må man, om man ønsker å kunne administrere i kontrollpanelet i wondiws uten å logge av og på, være pålogget som 'root' og passe på at applikasjoner går som uprivilgert bruker. Glimrende...

 

M.

 

(Kjører XP på jobben hvor alle brukere er administratorer, men det er ikke mn jobb å rydde opp om noe går galt...)

Lenke til kommentar
"For bare 350 kommer bredbåndspatruljen hjem til deg, og vi går ikke før du er på nett."

 

Hvordan skaffe seg sin egen Telenor-ansatt:

Kjør GNU/Linux med et ikke-kompatibelt nettverkskort, og be dem fikse det. Hadde jeg ikke hatt ADSL allerede, og hadde jeg vært interesert i Telenor som ISP, hadde jeg prøvd dette.

Var det ikke bar 150,- da?

 

Tenkte på det istad, iom slagordet "når vi går, er du på nett", "vi går ikke før du er på nett" eller noe liknende. :)

 

Og hva hadde de gjort om de ikke fikk det til? Linux-kompetansen dems er sikkert ikke på topp. :wee:

Lenke til kommentar
Glimrende, så imotsetning til å logge på som en upriviligert bruker og su'e / sudo for å gjøre administrative ting, så må man, om man ønsker å kunne administrere i kontrollpanelet i wondiws uten å logge av og på, være pålogget som 'root' og passe på at applikasjoner går som uprivilgert bruker. Glimrende...

Riktig. Også lurer man på hvorfor Windows er mer utsatt for virus...

 

(Det finnes forøvrig andre årsaker også, men jeg synes den ovenfor er stygg.)

Lenke til kommentar

Fikk svar fra VG idag, vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Hei Mats ,

 

Takk for tilbakemelding. Beklager at jeg ikke har fått svart før nå.

Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har for å hevde at datavirus ikke kan arte seg på den måten som er beskrevet i saken. Fakta i saken er basert på opplysninger fra kvinnen, hennes internettleverandør Telenor og ekspertuttalelser fra blant annet IKT Norge.

 

Telenor, som forsøkte å hjelpe kvinnen med maskinen etter at den hadde "tatt kvelden" hevder at det dreide seg om et datavirus. Du har helt rett i at det som regel går an å gjenfinne mistet data, og jeg burde nok ha informert bedre om det i saken selv om det kan være en svært kostbar affære for privatpersone. Samtidig kan flere dataeksperter, deriblant IKT Norge, fortelle at "worst case-virus" faktisk kan ødelegge maskinen ganske kraftig. Jeg går derfor ikke med på at det er usannheter i saken. Og jeg mener at det er det mest interessante elementet i saken - derfor den vinkelen.

 

Og for ordens skyld: Saken er selvsagt heller ikke betalt av antivirus-selskaper, men basert på en rekke uavhengige kilder i databransjen. 

 

Vennlig hilsen

Vegard Kvaale

Journalist i VG

 

Edit: *Sende mail til Symantec*

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
[..] Telenor, som forsøkte å hjelpe kvinnen med maskinen etter at den hadde "tatt kvelden" hevder at det dreide seg om et datavirus. [..]

Edit: *Sende mail til Symantec*

Bra, jeg òg tviler sterkt på at det finnes et virus som kan ødelegge PC-ens maskinvare. Telenor er vel heller ikke helt den rette kilden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...