t_k Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Har ikke hatt noen audio problemer etter at jeg begynte å bruke KDE 4. Første gangen med Linux faktisk. Alltid hatt litt knot med opptatt audio driver og lignende før når jeg har spilt av lyd fra flere kilder samtidig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Stokkalf^, PA har funka fint hos meg. Prøvd det på to PC-ar, den bærbare(Compaq nx6325) og den stasjonære pc-en min som eg sitt på no. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Alltid hatt litt knot med opptatt audio driver og lignende før når jeg har spilt av lyd fra flere kilder samtidig. Såvidt jeg har forstått så er det dette PulseAudio skal fikse, det er bare det at jeg aldri har hatt slike problemer med ALSA (vel, ikke i nyere tid ihvertfall). Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Har plagdes endel med å spille av lyd fra flere forskjellige kilder etter hverandre før. Hvis jeg f.eks. hørte musikk, pauset musikken og hørte en låt på myspace, så var det ofte ikke mulig å få lyd lenger uten restart. Kan ikke huske om restart av X var nok. Dette problemet kan jeg vel egentlig kun huske å ha hatt i Ubuntu. Ubuntu bruker vel PulseAudio som standard? Tror ikke jeg har hatt dette problemet i min nåværende Arch-install som kjører ALSA i hvertfall. Hvis jeg har rett angående Ubuntu og PulseAudio, så har jeg også hatt problemer med det. Endret 1. august 2008 av qweac Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Eg har framleis store problemer med dette. Ein ting er å spele lyd frå forskjellige kjelder. Det fiksar eg f.eks. om eg har spelt av lyd i flash vha. firefox, og så skal sjå film i VLC, må eg drepe reven først, for å kunne få lyd i VLC. Om eg vil bruke HEADPHONES, må eg gjennom ein annan prosess. Då må eg først plugge i headphones, så restarte pc'n, og voila, så har eg lyd i høyretelefonane. Om eg vil ha lyd i høgtalarane igjen, må eg restarte att. Og ja, restarting av X er diverre ikkje nok =/ Edit: bruker Ubuntu Hardy Heron på Compaq nx6325 Endret 2. august 2008 av aspic Lenke til kommentar
t_k Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Rart at dette ikke er noe problem i KDE 4.1. Bruker ikke den PulseAudio? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 PulseAudio er vel uavhengig av DE/WM, men en "lydserver" som ligger oppå ALSA. Tydeligvis fungerer det for noen, men syns det virker som mange har problemer også, så jeg syns det er rart at nesten alle distroer har pushet det igjennom som standard. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Mitt problem med pulseaudio går på s/pdif. Får den ikke til å spille av mer enn en lydkilde om gangen. Og vil ikke gå tilbake til analog lyd etter å fått digital lyd. Så langt leser jeg mange steder at dette faktisk er en begrensning/bug i pulseaudio som er kjent. Denne buggen. Så jeg kjører Windows på Tv maskinen. Men har funnet en "How To" på Ubuntu forumet som gjelder for mitt hk. Nvidia nForce SoundStorm APU som skal prøves ut ved en passende anledning. atlef. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Alltid hatt litt knot med opptatt audio driver og lignende før når jeg har spilt av lyd fra flere kilder samtidig. Såvidt jeg har forstått så er det dette PulseAudio skal fikse, det er bare det at jeg aldri har hatt slike problemer med ALSA (vel, ikke i nyere tid ihvertfall). PulseAudio er en (dårlig) løsning på leting etter et problem. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Alltid hatt litt knot med opptatt audio driver og lignende før når jeg har spilt av lyd fra flere kilder samtidig. Såvidt jeg har forstått så er det dette PulseAudio skal fikse, det er bare det at jeg aldri har hatt slike problemer med ALSA (vel, ikke i nyere tid ihvertfall). PulseAudio er en (dårlig) løsning på leting etter et problem. Ja, det er akkurat det inntrykket jeg sitter med. Jeg klarer bare ikke å forstå at så mange syns dette er en god idé, for det er jo åpenbart mange som syns det, siden PA er default i Ubuntu, OpenSuse, Fedora m.fl. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Foxconn Releases Test BIOS Fixing Linux Crashers Ref. Foxconn Does Hate Linux Support Foxconn fikser endelig BIOS slik at den ikke aktivt saboterer for Linux. Nå kan alle løpe og kaste masse, masse, kjempemasse deilige penger på Foxconn fordi de er så snille. Det som likevel er litt synd er at skvipet sitter i stort sett alle maskiner fra OEM-distributører. Det er synd at det ikke bare er Foxconn sine utviklere som ikke klarer å følge ACPI-spesifikasjonene, men at hovedkortene er "Windows Vista Premium Certified" må jo bety at en slik merkelapp egentlig er et verdiløst kvalitetsstempel. Dette leder til en annen ting: Hvorfor er all (som følger med hovedkortet) BIOS lukket kildekode? Hva er så grusomt vakkert og forretningskritisk med litt arvesølv av assembler-kode på <= 1MiB? Endret 2. august 2008 av Manuel Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.org/sh...ad.php?t=869249 Foxconn lager vel alle hovedkort som det står XFX eller EVGA på. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Alltid hatt litt knot med opptatt audio driver og lignende før når jeg har spilt av lyd fra flere kilder samtidig. Såvidt jeg har forstått så er det dette PulseAudio skal fikse, det er bare det at jeg aldri har hatt slike problemer med ALSA (vel, ikke i nyere tid ihvertfall). PulseAudio er en (dårlig) løsning på leting etter et problem. Ja, det er akkurat det inntrykket jeg sitter med. Jeg klarer bare ikke å forstå at så mange syns dette er en god idé, for det er jo åpenbart mange som syns det, siden PA er default i Ubuntu, OpenSuse, Fedora m.fl. Mulig jeg er på jordet, men jeg mener PulseAudio utviklere mener ALSA er problemet de skal fikse... Men hvis ALSA er et problem, heter ikke løsningen OSS...? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Vel, er ALSA et problem? Selv har jeg ikke hatt noe å utsette på det, og hvis "løsningen" på "problemet" skal skape så mye hodebry som det faktisk har gjort, så må det jo være noe riv ruskende galt et sted. PulseAudio har kanskje potensiale, men for øyeblikket er det litt som KDE 4.0. Det skulle ikke vært pushet ut til så mange distroer enda. Fedora, ok. Men Ubuntu og openSuse burde gått for det minst smertefulle alternativet. Endret 3. august 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Vel, utviklerene påstår at dmix nå skal fungere automagisk. Mine erfaringer tilsier det motsatte. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Holder meg til ALSA jeg. PulseAudio er bare knot. :\ Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Har hatt langt færre problemer med PulseAudio enn med ALSA på min maskin. Har opplevd en eller to ganger siden april at PulseAudio-serveren har kræsjet, alle andre ganger jeg har hatt problemer har vært med programmer som ikke klarer å bruke ALSA (som da går videre til PA) skikkelig. Jeg synes PA har et ganske stort potensiale, spesielt gleder jeg meg til de får implementert glitch-fri playback. EDIT: Ser ut til at det er på plass allerede. Likte også svært godt denne fra changelog: * "Spatial" event sounds, i.e. sound events from UI elements are positioned in space, according to where they were triggered on the screen (click on a button on the left side of the screen and audio comes from the left speaksers, ...) To make use of these features clients need to use the libcanberra event sound library. Sikkert unødvendig, men veldig veldig fancy for det. Endret 3. august 2008 av jorgis Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) For å kort oppsummere problemene jeg har hatt : - Skipping i lyden (Sjelden på en Core2Quad, konstant på en Celeron 900MHz) - Kræsj av PA-server - Heng i PA-server, gir totalt frys i alle applikasjoner som prøver å sende lyd gjennom PA. - Enkeltprogrammer som ikke gir lyd i det hele tatt Jeg har testet på flere maskiner, 5 i tallet. Har i tillegg testet å bruke forskjellige lydkort (integrert/PCI), så tilsammen 8 lydkort er testet. Av distroer har jeg prøvd er Fedora 8, 9 og openSuse 11. Flere av punktene gjør seg gjeldende i alle kombinasjoner av maskinvare/distro. Det er kanskje på tide å se om samme problemer er å finne i Ubuntu.. Vel, basert på dette grunnlaget er jeg rimelig frustert, men jeg ser jo at andre ikke har tilsvarende problemer, så jeg begynner å lure på om jeg rett og slett kan være skrekkelig uheldig... Endret 3. august 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Alltid hatt litt knot med opptatt audio driver og lignende før når jeg har spilt av lyd fra flere kilder samtidig. Såvidt jeg har forstått så er det dette PulseAudio skal fikse, det er bare det at jeg aldri har hatt slike problemer med ALSA (vel, ikke i nyere tid ihvertfall). PulseAudio er en (dårlig) løsning på leting etter et problem. Ja, det er akkurat det inntrykket jeg sitter med. Jeg klarer bare ikke å forstå at så mange syns dette er en god idé, for det er jo åpenbart mange som syns det, siden PA er default i Ubuntu, OpenSuse, Fedora m.fl. Mulig jeg er på jordet, men jeg mener PulseAudio utviklere mener ALSA er problemet de skal fikse... Men hvis ALSA er et problem, heter ikke løsningen OSS...? OSS knuser ALSA+PA på alle punkter Vel, utviklerene påstår at dmix nå skal fungere automagisk. Mine erfaringer tilsier det motsatte. dmix har da fungert automatisk i ALSA i mange år, er bare distroene som ikke vet hvordan man setter det opp. Har hatt langt færre problemer med PulseAudio enn med ALSA på min maskin. Har opplevd en eller to ganger siden april at PulseAudio-serveren har kræsjet, alle andre ganger jeg har hatt problemer har vært med programmer som ikke klarer å bruke ALSA (som da går videre til PA) skikkelig. Jeg synes PA har et ganske stort potensiale, spesielt gleder jeg meg til de får implementert glitch-fri playback. Que? har de ikke glitch-fri playback Oh, ting går framover Lenke til kommentar
PT Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Eneste problemet jeg har med PA på laptopen er at jeg ikke får spilt av lyd fra to programmer samtidig uten at PA går nedenom og hjem. Funker fint når jeg kjører uten PA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå