Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med distrovalg nå.

Skal bruke det på en laptop. Ønsker noe litt mer avangsert enn Ubuntu, men litt mindre avangsert enn Arch. Noen tips?

Hvorfor vil du ha noe "mer avansert" enn Ubuntu? For å si det på den måten ... Ubuntu er stort sett like avansert som alle andre hvis du ønsker det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja Arch er i grunnen ganske likt også, Fedora er running release (mer bleeding edge enn ubuntu), og bruker annet pakkesystem.

Du kan jo teste Debian, OpenSuse, Gentoo.

Jeg får teste litt i en virtuel maskin før jeg setter til verks. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å nekte lisensavtalen på Dell-laptoppen min, fikk beskjed om at "joda, det går greit det, bare pakk hele maskina inn i esken den kom i, og send den tilbake, så får du igjen pengene minus frakt og administrasjon..."
Jeg fikk bestilt en Dell-laptop med FreeDOS. Det var dog en bedriftsmodell, aner ikek hvordan det er med forbrukermodeller.

Da har nok ting endret seg, jeg bestillte også bedriftsmodell. Mulig at det var tilgjengelig for store bedrifter, men for meg som privatperson (bestillte som "små og mellomstore bedrifter"), gikk det ikke an.

Æsj. Jeg satte inn 4GB med RAM i går, Fedora 64-bit har jeg hatt et par uker nå. Men neida, MINNEKONTROLLEREN var 32-bits!!! Så jeg får bare brukt ~3.2 GB... Æsj og æsj og æsjogmeg æsj!! De måtte bare spare de 50 kronene på å bruke en kjip northbridge?!?!?

Lenke til kommentar
Jeg sliter litt med distrovalg nå.

Skal bruke det på en laptop. Ønsker noe litt mer avangsert enn Ubuntu, men litt mindre avangsert enn Arch. Noen tips?

Debian med Gnome desktop fungerer ganske så bra for min del. Der har man pakkesystemet apt, men en god del mer frihet enn f.eks. Ubuntu. Trenger du ikke nyeste kernel kan du bruke Debian Etch, men hvis du trenger ny funksjonalitet kan du bruke Debian Testing (Lenny for øyeblikket). Debian Lenny har gått over til 2.6.25 kjernen, mens Etch fortsatt er på 2.6.18. Og Debian Lenny blir release-utgave senere i år.

Lenke til kommentar
Da har nok ting endret seg, jeg bestillte også bedriftsmodell. Mulig at det var tilgjengelig for store bedrifter, men for meg som privatperson (bestillte som "små og mellomstore bedrifter"), gikk det ikke an.

Ingen oppegående personer bestiller en Dell-maskin over nettet. Det lønner seg å ringe Dell, så kan man bestille en bedriftsmodell som privatperson, det er ikke noe problem, også uten OS. Og man kan prute seg til en bedre pris. Lettere å prute over telefon enn over nettet. Å bestille en forbrukermodell uten OS er nok ganske vanskelig. Dessuten ser jeg på de fleste forbrukermodeller som skrap, de er ikke beregnet for så mye bruk som bedriftsmodeller. I tillegg er standard garantiordningene på f.eks. en Latitude en god del bedre enn på både Inspiron/Vostro.

Lenke til kommentar

Ingen oppegående personer bestiller en Dell-maskin over nettet. Det lønner seg å ringe Dell, så kan man bestille en bedriftsmodell som privatperson, det er ikke noe problem, også uten OS. Og man kan prute seg til en bedre pris. Lettere å prute over telefon enn over nettet. Å bestille en forbrukermodell uten OS er nok ganske vanskelig. Dessuten ser jeg på de fleste forbrukermodeller som skrap, de er ikke beregnet for så mye bruk som bedriftsmodeller. I tillegg er standard garantiordningene på f.eks. en Latitude en god del bedre enn på både Inspiron/Vostro.

1. Jeg bestilte en bedriftsmodell, med alt-for-mye garanti, fordi Inspiron med venner er skrap

2. Jeg plukket ut pc'n på nettet (i bunn og grunn), og kjøpte den så over telefon. Prutet også en del på den, det hjalp også at ordren var på to identiske maskiner. Men uten windows var ikke mulig.

Lenke til kommentar

Jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor du trenger noe "mer avansert" enn Ubuntu, Håvard. Hva er det Ubuntu ikke lar deg gjøre?

Det er ikke det at jeg prøver å forsvare Ubuntu, eller overtale deg til å fortsette å bruke det, men det kan hende du har misforstått noe hvis det er noe du tror du ikke kan gjøre der. Du er jo ikke tvunget til å bruke apt, gnome eller noe som helst. Du kan installere alle programmene dine fra kildekode av, inkl. kjernen. Stort mer avansert får du strengt tatt ikke noen distroer (med et mulig unntak fra LFS som er litt mer irriterende i installasjonen, been there, done that).

Lenke til kommentar

Har litt problemer med Linpus Lite akkurat nå:

1) OpenOffice starter ikke ordentlig feilmelding /home/user/%U does not exist, men hvis jeg skriver ooffice -writer i terminal så starter den opp uten problemer.

2) Norsk tastatur, hvordan kan jeg få det til å bli permanent, hvis jeg skriver "setxkbmap no" får jeg jo norsk tastatur, men hvordan kan jeg gjøre det permanent?

3) Får ikke oppdatert systemet, fordi det er to dependencies som ikke blir løst:

notification-deamon-xfce conflicts notify deamon

Missing Dependency: gecko-libs=1.8.1.16 is needed by package yelp

4) Hvordan får jeg Norsk språk i hele systemet, alt er bare engelsk(ikke at det er så ille, men jeg skulle gjærne hatt norsk)

Linpus tror jeg er basert på Fedora, den bruker i værtfall yum. Og den bruker XFCE som vindubehandler.

Lenke til kommentar

Norskt keyboard i X:

Dette må gjøres i xorg.conf

Section "InputDevice"

Identifier "Keyboard0" # Kan være forskjellig hos deg

Driver "kbd" # Samme

Option "XkbLayout" "no" # <-- legg til

Option "XkbVariant" "nodeadkeys" # <-- legg til

EndSection

Så restarter du PCen eller X.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å nekte lisensavtalen på Dell-laptoppen min, fikk beskjed om at "joda, det går greit det, bare pakk hele maskina inn i esken den kom i, og send den tilbake, så får du igjen pengene minus frakt og administrasjon..."
Jeg fikk bestilt en Dell-laptop med FreeDOS. Det var dog en bedriftsmodell, aner ikek hvordan det er med forbrukermodeller.

Æsj. Jeg satte inn 4GB med RAM i går, Fedora 64-bit har jeg hatt et par uker nå. Men neida, MINNEKONTROLLEREN var 32-bits!!! Så jeg får bare brukt ~3.2 GB... Æsj og æsj og æsjogmeg æsj!! De måtte bare spare de 50 kronene på å bruke en kjip northbridge?!?!?

Sikker på at det ikke går å sette på "full" minnestøtte eller noe sånn i BIOS? Noen mobo-er krever det for å bruke 4GB+.

Lenke til kommentar
Noen som vet åssen man får divX og wmv til å streame gjennom Firefox og Opera i Ubuntu?

Hadde rett plugin før men får det ikke til nå

gecko-mediaplayer bruker jeg, og den fungerer *ypperlig*. Basert på mplayer.

Sikker på at det ikke går å sette på "full" minnestøtte eller noe sånn i BIOS? Noen mobo-er krever det for å bruke 4GB+.

Tror ikke det. For å gjøre ting ennå bedre, så ser det ut som om jeg har samme chipset'et på stasjonær-maskinen min også.... Intel 945 Express... Menmen. Får kose meg med at maskinen på pulten min på skolen har 8GB RAM og 4-veis Xenon CPU, og er *fullstendig* lydløs ved moderat last, og bare såvidt hørbar om jeg dumper et troll av et 4-veis pythonprogram som regner en haug med tid på det...

Lenke til kommentar
Norskt keyboard i X:

Dette må gjøres i xorg.conf

Section "InputDevice"

Identifier "Keyboard0" # Kan være forskjellig hos deg

Driver "kbd" # Samme

Option "XkbLayout" "no" # <-- legg til

Option "XkbVariant" "nodeadkeys" # <-- legg til

EndSection

Så restarter du PCen eller X.

Jeg provde, men n[r jeg restarter maskinen g[r den tilbake til engelsk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...