Marsan Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 -Nektet å bruke Vista http://itavisen.no/sak/780391/Nektet_%C3%A5_bruke_Vista/ Morsomt at dette går ann i USA også!! Men om dette er mulig i norge har jeg ikke hørt noe spesifikt om. Noen som har avslått lisensavtalen til Microsoft å fått refundert penger fra forhandleren/leverandøren? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Installerte akkurat frostwire i ubuntu, men får det ikke til å starte. vet at det krever java, men det har jeg allerede installert. noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne feilen/rette på det? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Først og fremst er dette ikke en support tråd (så du bør vurdere og lage din egen tråd ), og jeg tror at det fort kan bli et par poster om problemet ditt, men mindre noen har vært borti akkurat det samme. Men du kan jo si hva slags "java" du har innstalert, og om andre java-baserte ting fungerer? EDIT: la til noe i første linje, virket overdrevent harsk første gangen Endret 22. juli 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvordan fungerer dualscreen i linux nå? Må fortsatt X restartes hver gang man gjør slike instillinger? Har en thinkpad som det sitter ett intel-skjermkort i. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvordan fungerer dualscreen i linux nå? Må fortsatt X restartes hver gang man gjør slike instillinger? Har en thinkpad som det sitter ett intel-skjermkort i.Nei, du kan gjøre det mens den kjører nå. Ikke sikker på hvordan det blir med Intel, min laptop har nvidia og der er det like enkelt som i XP nå. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvordan fungerer dualscreen i linux nå? Må fortsatt X restartes hver gang man gjør slike instillinger? Har en thinkpad som det sitter ett intel-skjermkort i.Nei, du kan gjøre det mens den kjører nå. Ikke sikker på hvordan det blir med Intel, min laptop har nvidia og der er det like enkelt som i XP nå. Utdyp. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Utdyp hva? Med nvidia gjøres det gjennom nvidia-settings akkurat som på windows. På ATI med Catalyst control centre akkurat som på windows. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Installerte akkurat frostwire i ubuntu, men får det ikke til å starte. vet at det krever java, men det har jeg allerede installert. noen som vet hva jeg kan gjøre for å finne feilen/rette på det? Start det i en terminal. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Utdyp hva? Med nvidia gjøres det gjennom nvidia-settings akkurat som på windows. På ATI med Catalyst control centre akkurat som på windows. Ok. Da forstår jeg. Håper det finnes en brukbar måte for intel også. Så kan jeg endelig ta i bruk linux på skolen. Edit: Eventuelt. Er det mulig å aktivere dualscreen i xorg, også "deaktivere" skjerm2 med en kommando? Endret 22. juli 2008 av Håvard Lenke til kommentar
t_k Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Noen som har turt og prøve seg på Catalyst 8.7? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Noen som har turt og prøve seg på Catalyst 8.7? Sitter og venter på at drivern skal havne i arch's, så langt har ingen rapportert noe spesielt flere problemer enn med 8.6 på phoronix sitt forum. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ok. Fikk akkurat browset gjennom tråden. Var ikke så mange forbedringer heller etter som jeg kunne se. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ok. Fikk akkurat browset gjennom tråden. Var ikke så mange forbedringer heller etter som jeg kunne se. Vel, det som er viktigst for drivern nå er bug fiksing siden den har veldig mange alvorlige/plagesome bugs. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) -Nektet å bruke Vista http://itavisen.no/sak/780391/Nektet_%C3%A5_bruke_Vista/ Morsomt at dette går ann i USA også!! Men om dette er mulig i norge har jeg ikke hørt noe spesifikt om. Noen som har avslått lisensavtalen til Microsoft å fått refundert penger fra forhandleren/leverandøren? Dette har vært gjort i USA ved flere anledninger tidligere. Så lenge tilbake som 1999 ble det i San Fransisco-området organisert Windows Refund Day, hvor en god del folk (~150 + presse) krevde å få refundert sine Windows 98/95-lisenser. Kan ikke skjønne at folk kan gå glipp av så fantastisk fascinerende nerde-historikk. Hvorvidt dette er mulig i Norge avhenger av hvorvidt den norske EULAen inneholder en lik klausul. Les den på microsofts nettsider, og sjekk. Jeg tror de er forpliktet ved lov å ha en slik klausul, da såkalte shrink-wrap kontrakter trolig ikke vil være juridisk bindende i de fleste land i verden. En shrink-wrap kontrakt er en kontrakt som en må godta for å lese kontrakten - som gjerne er trykt på innsiden av esken, bak krympeplast, og kontrakten sier at ved å åpne forseglingen, har en godtatt den. Ved at en først har reell tilgang til den aktuelle EULAen idet en starter maskinen, kan ikke MS anse det å starte maskinen som å godta EULAen, og må gi deg muligheten til å lese den før du godtar/forkaster den. Noen som har turt og prøve seg på Catalyst 8.7? Sitter og venter på at drivern skal havne i arch's, så langt har ingen rapportert noe spesielt flere problemer enn med 8.6 på phoronix sitt forum. Jeg klør i fingrene etter å få på plass 8.7, da jeg sliter med enormt irriterende tearing i alle mediespillere jeg har fått fatt i. Søk rundt omkring på nettet forteller meg at dette er et vanlig problem med 8.6, og at det eneste jeg kan gjøre er å nedgradere til 8.5. Problemet er at jeg har et HD4850, som ikke er støttet i 8.5, så jeg må gå opp til 8.7... Endret 22. juli 2008 av jorgis Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) Hm, litt rart at folk har x11-rendering av film som default, vel? Alltid vært Xv som har vært default i alle distroer jeg har prøvd (inkluderer riktignok ikke de to siste ubuntuene), og laptopen greier ikke å dra noen filmer, ikke engang gamle lavoppløste divx-filmer, med x11-rendering. Med Xv greier den derimot 720p fint. Ekstra morsomt er det når du har to skjermer - f.eks. TV + CRT. Da er det veeeldig viktig hva som er primærskjerm, for sekundær blir ikke akselerert! Så lenge du ikke trykker "Godta" når du starter opp maskinen første gang, så tror jeg ikke det skal være noe problem å få pengene tilbake fra Microsoft. Forøvrig så selger vel Dell maskiner uten OS. Jeg prøvde å nekte lisensavtalen på Dell-laptoppen min, fikk beskjed om at "joda, det går greit det, bare pakk hele maskina inn i esken den kom i, og send den tilbake, så får du igjen pengene minus frakt og administrasjon..." Men: Kan noen hjelpe meg med noe, nærmere bestemt viftestyring? Har postet i maskinvare -> kjøling -> luft, men det skjer ikke så mye, og det er mektig irriterende. Spesielt etter å først ha brukt masse penger, for så å gjøre hjernekirurgi på pc'n for å få den på plass (måtte ha ut HK, da det måtte monteres et beslag på undersiden av HK. I tillegg er det ikke sååå gøy å behandle cpu med div. kjemikalier heller... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=985028 Nesten så jeg vurderer å mekke noe greier selv, som kan styres via f.eks. serieport, og skru volt'en på 4-5 kanaler opp og ned som det passer, styrt av noe python-stasj som kjører i bakgrunnen, og poller "sensors" i ny og ne... Ikke at jeg har nok peil på mikrokontrollere etc. til å dra av noe sånt uten store vanskeligheter... Egentlig burde jo HK gjøre dette selv (og gamle cpufan'en greide den faktisk å styre selv...)!!! Endret 23. juli 2008 av kyrsjo Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg sliter litt med distrovalg nå. Skal bruke det på en laptop. Ønsker noe litt mer avangsert enn Ubuntu, men litt mindre avangsert enn Arch. Noen tips? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg prøvde å nekte lisensavtalen på Dell-laptoppen min, fikk beskjed om at "joda, det går greit det, bare pakk hele maskina inn i esken den kom i, og send den tilbake, så får du igjen pengene minus frakt og administrasjon..."Jeg fikk bestilt en Dell-laptop med FreeDOS. Det var dog en bedriftsmodell, aner ikek hvordan det er med forbrukermodeller. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg sliter litt med distrovalg nå.Skal bruke det på en laptop. Ønsker noe litt mer avangsert enn Ubuntu, men litt mindre avangsert enn Arch. Noen tips? Fedora? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg sliter litt med distrovalg nå.Skal bruke det på en laptop. Ønsker noe litt mer avangsert enn Ubuntu, men litt mindre avangsert enn Arch. Noen tips? Fedora? Har inntrykk av (etter at vi satte det opp i ett nettverk på skolen) at det er nogen lunde likt? Mulig ikke vi gikk dypt nok inn i det, brukte det bare som en klient i windows-domenet vårt.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Tja Arch er i grunnen ganske likt også, Fedora er running release (mer bleeding edge enn ubuntu), og bruker annet pakkesystem. Du kan jo teste Debian, OpenSuse, Gentoo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå