CSM Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Pokker og, jeg HAR lyst til å prøve Arch Linux. Har slitt litt med SSD disker i TinyMe og PCFluxboxOS, noen som kan si noe om Arch og SSD? Mulig jeg tar jeg vann over hodet, men har lyst til å lære linux skikkelig Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Har litt problemer med aa installere ubuntu paa mamma sin laptop. Skal krympe ntfs-partisjonen, men det virker som om windows ikke greier aa umounte den riktig, saa jeg faar bare krympet partisjonen med 5 MB. Køyr chkdsk og defragmenter disken Har gjort det et par ganger, men lurer paa om windows ikke greier aa avslutte skikkelig. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Pokker og, jeg HAR lyst til å prøve Arch Linux. Har slitt litt med SSD disker i TinyMe og PCFluxboxOS, noen som kan si noe om Arch og SSD? Mulig jeg tar jeg vann over hodet, men har lyst til å lære linux skikkelig Slitt med SSD-disker hvordan? Lenke til kommentar
CSM Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Problem med å identifisere den i installasjonen av OS'et. Med standard "spinndisk" funker det... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hva slags SSD-disk er det snakk om? Er det en som kobles til en standard SATA eller PATA-interface burde det jo ikke være noe problem.. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 OCZ SATA-II, aner ikke hvorfor nettopp de 2 distroene tuller med disken, ubuntu/fedora/suse etc funker knall... skal uansett gi Arch en fair sjanse, den virker veldig lovende endog kanskje litt krevende. men ønsker å lære mest mulig, så da er det kanskje best å begynne nettopp på scratch... Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Når du bruker Arch blir du "tvunget" til å lære, det er kjekt tough. Utrolig lærerikt. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Oh yea, kommet inn på informatikk ved UiB. Hey, velkommen! Bare vær forberedt på å ikke lære noe særlig mye nytt det første semesteret, så går alt bra.. Har en følelse av det ja, det blir ex.phil og annet tull. Gleder meg til å snuse på innføring i programmering, matten gruer jeg meg heller litt til. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Lykke til med studiene, da. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Arch var jo ikke vanskelig å installere i det hele tatt jo... Den 57siders installasjonsveiledningen var veldig god, støtte ikke på ett eneste problem under installasjon. Testet litt rundt med pacman og den digger jeg allerede. *Seiersrus* Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Heisann! Den andre PCen min nekte å boote fra harddisken, og da hentet jeg frem en gammel PC som får fungere som reserve intill videre. Installerte Kubuntu for 10 min siden, (Rask installasjon!) men sliter veldig med lav oppløsning. Den er på fattige 800*600, noe som gjør surfing og liknende litt slitsomt. Jeg prøvde å gå inn på kontrollpanelet for monitor, men får da altså ikke justert oppløsningen. PCen er en gammel Packard Bell med AMD Sempron prosessor. Det er alt jeg vet om den. Lurer forresten på om det var "UniChrome 64MB" skjermkort, som da var internt og stjeler minne fra RAMen. Kunne noen ha hjulpet meg? Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jepp, men det er litt sent nå. Finn først ut hvilket skjermkort du har, og post det. Noen monitorer krever en modeline for å fungere skikkelig, men liten vits i å bruke tid på det før korrekt driver er i bruk. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Men jeg har jo ikke noe skjermkort. Jeg plugger kabelen rett i hovedkortet, slik jeg ville gjort om jeg skulle satt inn en PS2-mus. Så UniChrome om UniChrome ikke sier deg noe, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal finne det ut. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Heisann (aldri postet her før) Har kommet inn på 5-årig informatikk på uio og vet at alt kjøres på unix der så tenker på å "tvinge meg selv" til å installere debian eller ubuntu på laptopen. Har fra før av brukt både debian og ubuntu (terminal), så har så og si det meste av grunnleggende kunnskaper. Lurer litt på å kjøre dual-boot men vet ikke hvor begeistret jeg er for å begynne å leke med deling av partisjonen.. :\ Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Men jeg har jo ikke noe skjermkort. Jeg plugger kabelen rett i hovedkortet, slik jeg ville gjort om jeg skulle satt inn en PS2-mus.Så UniChrome om UniChrome ikke sier deg noe, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal finne det ut. Du har et skjermkort, men det er integrert. Det trenger like mye en driver som et hvilket som helst annet skjermkort. VIA (de som leverer UniChrome-serien) er vel de som har absolutt dårligst støtte i Linux, selv om dette skal være på bedringens vei. Hvis du ikke trenger 3D tror jeg openchrome-driveren skal være den greieste. sudo apt-get install xserver-xorg-video-openchrome Hvis den funker dårlig kan du prøve sudo apt-get install xserver-xorg-video-unichrome Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Heisann (aldri postet her før) Har kommet inn på 5-årig informatikk på uio og vet at alt kjøres på unix der så tenker på å "tvinge meg selv" til å installere debian eller ubuntu på laptopen. Har fra før av brukt både debian og ubuntu (terminal), så har så og si det meste av grunnleggende kunnskaper. Lurer litt på å kjøre dual-boot men vet ikke hvor begeistret jeg er for å begynne å leke med deling av partisjonen.. :\ Ubuntu fikser resizing av NTFS-partisjonen din for å få ledig plass. Det er en fordel å defragmentere + chkdsk i Windows først, for å være sikker på at alt er så ryddig som mulig. Backup er selvfølgelig lurt. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Skulle ønske vi hadde 5-årig informatikk i Bergen, må først ta 3-årig Bachelor og søke Master etter på. :/ Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Er ikke det greit, da? Får man jo bedre innblikk i hvilke muligheter man har. Og hvilken rettning innnenfor informatikk man ønsker å gå kan jo endre seg iløpet av en treårs periode. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ubuntu fikser resizing av NTFS-partisjonen din for å få ledig plass. Det er en fordel å defragmentere + chkdsk i Windows først, for å være sikker på at alt er så ryddig som mulig. Backup er selvfølgelig lurt. Takk. Skal prøve. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Hmm, når jeg prøver å resize NTFS-partisjonen så får jeg feilmelding "The resize operation has been aborted". Har tatt både defragmentering og chkdsk... Forslag? EDIT: Fikk det til! Endret 21. juli 2008 av ahpadt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå