Simen1 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 ITPro har en fin rekrutteringsartikkel: Bytt ut Windows med Linux. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Bortsett fra at de har greid å kalle Wine for en emulator. Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 De er herved tilgitt! Kompatibilitetslag, emulator, hvem bryr seg når et så godt budskap kommer ut. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Ingen her som er drilled i openoffice.org basic-programmeringsspråket? Har ei ei fil i ooo calc der jeg ønsker at et dobbeltklikk på ei celle skal skifte verdi fra "ja" til "nei" eller fra "nei" til "ja", men jeg finner ikke ut hvordan Noen tips? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Skal antakelig kjøpe ny laptop snart, og driver og sonderer markedet. Hadde jeg vært ute etter bærbar i Eee-klassen så er jo Linux blitt vanlig kost, men jeg trenger noe litt større og kraftigere. Og da blir det desto vanskeligere å unnslippe "Microsoft-skatten" Derfor lurer jeg på mulighetene for å få refundert pengene for en Vista OEM-lisens jeg tross alt ikke har noe bruk for. Er det f.eks. nevneverdige forskjeller mellom hvor godvillige ulike PC-produsenter er på dette området? (Lenovo, HP, Dell...) Jeg er ute etter alle som har tips om dette. Og selv om det skulle bli litt strev for "småpenger" så handler det jo om prinsipper Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Så lenge du ikke trykker "Godta" når du starter opp maskinen første gang, så tror jeg ikke det skal være noe problem å få pengene tilbake fra Microsoft. Forøvrig så selger vel Dell maskiner uten OS. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Derfor lurer jeg på mulighetene for å få refundert pengene for en Vista OEM-lisens jeg tross alt ikke har noe bruk for. Er det f.eks. nevneverdige forskjeller mellom hvor godvillige ulike PC-produsenter er på dette området? (Lenovo, HP, Dell...) Jeg skulle gjerne vist litt om det jeg også. Det er alt for dysset ned at man faktisk skal få refundert lisensprisen i sånne tilfeller. (I følge Microsofts EULA) Dersom PC-produsenten/butikken er vanskelig på det punktet så er det bare å sitere EULAen så de ansatte lærer hvordan de skal håndtere sånne forespørsler. Er de fortsatt vanskelige så kan du ta kontakt med Microsoft Norge for å få pengene tilbake fra dem. Egentlig håper jeg det dukker opp en guide på Hardware.no som viser hvordan man går fram for å få refundert fra de ulike produsentene/butikkene. Forøvrig så selger vel Dell maskiner uten OS. Det skal ikke være nødvendig å gå den veien. Refusjon i ettertid tror jeg er bedre. (les: skaper mer "trøbbel", lærer opp flere ansatte i å håndtere sånne situasjoner, gjør det mer synlig at Windows er uønsket osv. Hold oss informert om hvordan det går. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Og når man driver å leter etter laptop, og lurer på hvor godt denne er støttet i linux: Send en mail til butikken og spør om det! Selv om de helt sikkert ikke kan svare for fem flate øre, så blir det ihvertfall synlig at slik informasjon er ønsket fra forbrukerene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Skal antakelig kjøpe ny laptop snart, og driver og sonderer markedet. Hadde jeg vært ute etter bærbar i Eee-klassen så er jo Linux blitt vanlig kost, men jeg trenger noe litt større og kraftigere. Og da blir det desto vanskeligere å unnslippe "Microsoft-skatten" Derfor lurer jeg på mulighetene for å få refundert pengene for en Vista OEM-lisens jeg tross alt ikke har noe bruk for. Er det f.eks. nevneverdige forskjeller mellom hvor godvillige ulike PC-produsenter er på dette området? (Lenovo, HP, Dell...) Jeg er ute etter alle som har tips om dette. Og selv om det skulle bli litt strev for "småpenger" så handler det jo om prinsipper Spørs hvilken laptop du er ute etter, det begynner å bli en del som tilbys med FreeDOS eller linux nå. Du kan ringe til aktuelle leverandører å forhøre deg om mulighetene, Multicom og Dell er øverst på min ringeliste. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hvor fant du dette i VLC? Prøvde å lete meg frem men måtte gi opp. Preferences -> Aktiver 'Advanced options' -> Video -> Output Modules Takker. Og når man driver å leter etter laptop, og lurer på hvor godt denne er støttet i linux: Send en mail til butikken og spør om det! Selv om de helt sikkert ikke kan svare for fem flate øre, så blir det ihvertfall synlig at slik informasjon er ønsket fra forbrukerene. Godt svart. Dette er meget viktig at man gjør! Kommer aldri til å kjøpe pc uten å spørre om sånt. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 hm.... leter etter en ny distro... small, men "enkel" å bygge sammen til enkel server + vanlig desktop use med pent GUI? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Vær litt mer spesifikk, så er det enklere å hjelpe deg. Hvor stor plass har du til rådighet? Hva slags server skal du bruke den til? Hva legger du i "enkel"? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Oh yea, kommet inn på informatikk ved UiB. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Har høyrt at du kan bruke ein linux server til "alt" Ein kar prata om å ha brannmur, ventriloserver, diverse spillserverar på ei og samme maskin. Går dette an? meinar han brukar ubuntu.. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Oh yea, kommet inn på informatikk ved UiB. Hey, velkommen! Bare vær forberedt på å ikke lære noe særlig mye nytt det første semesteret, så går alt bra.. Actrm: Ja, om du med "alt" mener alt. Hvor mange ulike tjenere og tjenester du kan kjøre på samme maskin er i utgangspunktet bare begrenset av maskinvarekapasitet (og dermed lommebok), ikke av operativsystemet. Dette gjelder i ganske stor grad Windows også (kjørte fint en CS:S-server, webserver, sql-server og ftp-server på samme maskin før jeg "omvendte meg"), men det er en del bedre lagt opp for slikt i et *nix-miljø, og du vil som regel oppnå langt høyere ytelse og bedre ressursbruk. Kan anbefale at du tar en titt på Del sin fine howto om emnet. Endret 19. juli 2008 av jorgis Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Takkar for svar:) Det denne fyren hadde av maskinvare var vist 4gb ram og 4 kjerne prosessor. Dette i kombinasjon med ubuntu skulle vist vera dønn stabilt. Eg får vel lese i gjennom howto å prøve det på ei eldre maskin.. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Kom over denne artikkelen og måtte bare le. 10 things I’ve overheard about my Linux laptop while on public transportation Det er helt syykt hvor lite folk flest egentlig vet om Linux og sånt. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Haha, likte syvern. Har litt problemer med aa installere ubuntu paa mamma sin laptop. Skal krympe ntfs-partisjonen, men det virker som om windows ikke greier aa umounte den riktig, saa jeg faar bare krympet partisjonen med 5 MB. Endret 19. juli 2008 av Blackslash Lenke til kommentar
CSM Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Vær litt mer spesifikk, så er det enklere å hjelpe deg. Hvor stor plass har du til rådighet? Hva slags server skal du bruke den til? Hva legger du i "enkel"? Tenker å kjøre stream server og kanskje 1 gameserver inntil jeg får satt ihop ny dedikert linuxbox. Men siden jeg også må bruke endel "desktop" progs inntil videre, er det greit om det er lett å installere det også. Men har ikke mye til overs for "bloated" distros med 5 forskjellige videoavspillere og 3 musikkavspillere etc etc. You get my point Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Haha, likte syvern. Har litt problemer med aa installere ubuntu paa mamma sin laptop. Skal krympe ntfs-partisjonen, men det virker som om windows ikke greier aa umounte den riktig, saa jeg faar bare krympet partisjonen med 5 MB. Køyr chkdsk og defragmenter disken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå