Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan jo prøve 8.6. De er ikke så vanskelig og installere manuelt. Bruk ATI wiki sidene. De har forandret rimelig mye siden 8.4.

Får se om jeg prøver det, prøvde faktisk såvidt for en stund siden men fikk ikke helt til å følge instruksen på ATI siden til tross for at det så nokså enkelt ut, skrev sikker noe feil eller noe sånt. Prøve med Wiki neste gang.

Fungerer dette Compiz Fusion greiene hos deg med Catalyst 8.6 eller? Jeg prøvde å sette på det, men det var visst ikke så lurt. Fikk et fint oppstartsbilde, men så ble det bare hvit skjerm, så logget inn fra en annen maskin og fikk fjernet det igjen. (kjører KDE da, det fungerer vel bedre i Gnome har jeg fått intrykk av...?)

Men fikk løst dette problemet med svarte kanter rundt skjerm til slutt gjennom aticonfig i terminal, der kan man endre X og Y posisjon, og X og Y oppløsning manuelt. Selv om alt tydet på at skjermen sto 1920x1080 var det i aticonfig 1810x980 eller noe litt rart tall.

Så da er det muse-config igjen, det har jeg ikke funnet ut av enda, men det dukker vel opp noe. :)

Kjører KDE 4.1 Beta så jeg bruker ikke Compiz men de innebygde effektene i KDE. Fungerer utmerket. Vet ikke om de problemene er løst, men driveren er under kraftig utvikling og mye har faktisk skjedd etter 8.4.

Lenke til kommentar
Plages med å måtte boote inn i Vista hver gang jeg vil se en film i *.mkv I Vista kan jeg spille dem av uten problemer med de fleste mediaspillere der(inkludert VLC og MS mediaplayer), mens på samme maskin med Ubuntu8.04 så får filmen så få fps at det ikke kan sees der. Ser i top at cpu bruk stiger begge(dual) til 70-90%. Jeg har installert nVidia driveren og codeker fra Meduabuntu repos.

Hva er årsaken til dette – og er det noe jeg kan gjøre? Forundrer meg litt ettersom Matroska jo er et åpent format :-/

De fleste videospillere lar deg velge "tegnemetode" - sørg for at den står på "xv" (evt. gl eller openGL, varierer hva det heter, men xv er stort sett best) og ikke "X11" (treg software-rendring) etc.

Eksempel fra gmplayer:

post-25283-1216159056_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i VLC for å se om jeg kunne finne det samme og tweake en siste rest ut min råtne rigg, og der fant jeg faktisk XVideo Extension. Jeg merker stor forskjell mellom den og X11 på 720p.

Jeg fant også ASCII-rendring av video. Både med og uten farger. Makan til fantastisk funksjon har jeg ikke sett siden toilet. :D

Uansett. Hvordan stiller man slikt i Totem? Den bruker vel GStreamer.

Lenke til kommentar
Da er KDE 4.1 RC1 ute, kan ikke si jeg ser særlig endring fra beta-versjonen:

http://www.kde.org/announcements/announce-4.1-rc1.php

På tide å rapportere bugs :)

:(

http://www.mail-archive.com/ubuntu-bugs@li.../msg921948.html

Får ikke started KDM pga denne bugsen mere.

Nei det er sant, men ikke verre enn å bytte til KDM (KDE3) eller GDM:

sudo dpkg-reconfigure kdm

Buggen er rapportert og alvorlig, så det blir nok en fiks snart :)

Lenke til kommentar

Ok. Men problemene gav seg ikke der.

Fikk ting opp igjen ved hjelp av:

http://kubuntuforums.net/forums/index.php?topic=3096121.0

http://kubuntuforums.net/forums/index.php?...35525#msg135525

Men når jeg kommer inn så konker hele desktoppen ut pga ATI Catalyst 8.6 driverne ser det ut som.

Nå har jeg jobbet med de i halve dag og fikk de påtvunget igjen med å finne fram en backup av xorg.conf og påtvinge de ved hjelp av sudo aticonfig --initial -f

sudo aticonfig --input=/etc/X11/xorg.conf --tls=1

Nå kommer jeg inn, men konker ut med en Plasma kræsj. :/

Lenke til kommentar

Hm, litt rart at folk har x11-rendering av film som default, vel?

Alltid vært Xv som har vært default i alle distroer jeg har prøvd (inkluderer riktignok ikke de to siste ubuntuene), og laptopen greier ikke å dra noen filmer, ikke engang gamle lavoppløste divx-filmer, med x11-rendering.

Med Xv greier den derimot 720p fint.

Lenke til kommentar

Da var jeg oppe å gå igjen med KDE 4.1 rc1 etter en HEL dags knoting :S

Jaja. Fikk nå lært en del da.

Fikk Plasma opp å gå med å fjerne plasmarc og plasma-appletrc fra .kde4/share/config.

Lenke til kommentar
Ok. Men problemene gav seg ikke der.

Fikk ting opp igjen ved hjelp av:

http://kubuntuforums.net/forums/index.php?topic=3096121.0

http://kubuntuforums.net/forums/index.php?...35525#msg135525

Men når jeg kommer inn så konker hele desktoppen ut pga ATI Catalyst 8.6 driverne ser det ut som.

Nå har jeg jobbet med de i halve dag og fikk de påtvunget igjen med å finne fram en backup av xorg.conf og påtvinge de ved hjelp av sudo aticonfig --initial -f

sudo aticonfig --input=/etc/X11/xorg.conf --tls=1

Nå kommer jeg inn, men konker ut med en Plasma kræsj. :/

Mange har problemer med Catalyst 8.6.

På den bærbare, med et Mobility Radeon X1600, så vil programmer som blir kjørt i Wine, og som benytter seg av Direct2d/3d, alltid føre til "korrupt" skjermbilde. Det er ingen feilmeldinger å finne i X-serveren sin logg eller kernel-/systemloggen (dmesg). TLS-innstillingene har ingen innvirkning.

For noen så skjer dette også når man kjører enkelte programmer som bruker OpenGL.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg gikk inn i VLC for å se om jeg kunne finne det samme og tweake en siste rest ut min råtne rigg, og der fant jeg faktisk XVideo Extension. Jeg merker stor forskjell mellom den og X11 på 720p.

Jeg fant også ASCII-rendring av video. Både med og uten farger. Makan til fantastisk funksjon har jeg ikke sett siden toilet. :D

gstreamer-properties i terminal.

Lenke til kommentar
Lurer virkelig på hvorfor ikke dette har kommet før. Men nå har ihvertfall Auto-NDISwrapper kommet.

Jeg lurer også veldig på det. Mange gir opp Linux på grunn av problemer med trådløse nettverket, derfor er det viktig å få slike ting på plass. Selv om det ikke løser det underliggende problemet med at NIC-produsentene ikke gir ut drivere eller gir ut dårlige drivere for Linux.

Lenke til kommentar

Hvor fant du dette i VLC? Prøvde å lete meg frem men måtte gi opp.

Når vi alt er inne på VLC så kan jeg også nevne at jeg får ikke til å spille av subtitles. De vises i "vanlig modus" men går jeg over til "fullskjerm" blir de borte. Har ikke testet DVD men dette gjelder da .avi filer etter det jeg har merket meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...