huf Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Ja, jeg er forsåvidt klar over dette. Men det er ikke selve oppdateringsfrekvensen som er problemet her. Jeg vet at skjermen klarer 60Hz i 1280x768, og den viser bildet bra. Om du kjører xorgconfig så kommer du til det steget der du skal legge inn vertical og horizontal sync rate. Der står det klart sort på hvitt at disse verdiene må være rett, ellers så kan det oppstå skader på hardwaren. Det er disse verdiene jeg lurer på om er så ultra-viktige, eller om X finner ut selv om den overskrider skjermen sine grenser. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Tror ikke det har noe å si på (moderne) laptopper... Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Tror ikke det har noe å si på (moderne) laptopper... Er du sikker? Vet ivertfall at det eksisterer slike verdier/opplysninger for vanlige lcd-skjermer, men jeg synst det er litt rart at jeg ikke har funnet noe info om det på laptopper... Edit: et svar som en annen på forumet fikk fra support: Hi lcd monitors dont have a vertical or a horzinatal sync rate, the only information we can provide is in the service manual which is sent along with the new unit. Jeg synst dette var litt rart, så jeg valgte å ikke tro på det med det første... Endret 7. april 2005 av huf Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Der står det klart sort på hvitt at disse verdiene må være rett, ellers så kan det oppstå skader på hardwaren. En gang for lenge lenge siden, sånn omtrent i yngre steinalder, så var det slik at en monitor kunne gå istykker dersom den ble matet med frekvenser utenfor det den tålte. Alle nyere skjermer vil bare la vær å vise noe. Sansynligvis vil de også vise en feilmelding som sier 'out of sync rate' eller noe i den retningen. Verdiene du angir er maks og min som du aksepterer. Du tvinger X til å velge en verdi mellom disse. Og som en annen sa (nei jeg gidde ikke sjekke hvem) rett over, så lenge monitoren din viser et bilde så kan det stå 0-1000000 om du vil. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Forøvrig: jeg satte laptopskjermen min til 200 Hz en gang i windows. Ingen forskjell. Laptopper virker uansett på en annen måte enn CRT'er, så vertikal/horisontal sync gir ikke mening da hele greia oppdateres på en gang (av en chip på GFX-kortet). Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det høres jo bra ut. Min xvidtune: Vendor: , Model: Num hsync: 1, Num vsync: 1 hsync range 0: 15.00 - 48.00 vsync range 0: 30.00 - 61.00 Disse verdiene har jeg som sagt satt selv etter hva jeg har lest meg frem andre steder... Om det er sånn dere sier, så vil jeg altså ikke skade skjermen uansett hvilke verdier jeg setter her? Jeg er ikke komplett idiot altså, jeg skjønner inleggene deres, men jeg vil bare forsikre meg slik at jeg ikke ødelegger displayet mitt. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Forresten folks, sett det nye navnet til mandrake? (http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=05/04/07/1432241&tid=147&tid=163) Mandriva! Jeg er imponert! Et så elendig navn må man lete lenge etter (IMNSHO) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Forresten folks, sett det nye navnet til mandrake? (http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=05/04/07/1432241&tid=147&tid=163) Mandriva! Jeg er imponert! Et så elendig navn må man lete lenge etter (IMNSHO) Liker det godt jeg. Synes det høres bra ut, men er kanskje litt amatørmessig likevell. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 IMNSHO? Det er hvertfall ikke et x/z-navn mandrax f eks hadde jo vært værre Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 IMNSHO: In My Not So Humble Opinion er seriøst mange ugne navn som popper opp i hodet når jeg ser det navnet. man diva man driver man drivel .... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Synes det høres ut som et litt tvilsomt spansk utested jeg. Hvorfor ikke beholde det de hadde? For dårlig rykte? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Fra slashdot: Following its recent merger with Conectiva, Mandrakesoft has decided to change its name to 'Mandriva' for two reasons: 1. The recent Mandrakesoft - Conectiva merger calls for a new identity that better represents the combination of two key companies and their global presence. 2. The long-winding trademark lawsuit with Hearst Corporation has reached a point where we decided it is more reasonable for us to move forward.". Mandrake is dead, long life to Mandriva! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 http://www.linux1.no/modules.php?op=modloa...order=0&thold=0 Kvifor er ikkje tråden sticky endå? Slappe moderatorar... Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 The rest of the world goes linux! How do you want to be left behind today? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Det som er sørgelig, er at spredningen av GNU/Linux skjer på bekostning av System V UNIX og ikke på bekostning av Windows, slik det skulle ha vært. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg leste forresten i går på linux1 om MSN sin Ubuntu-logoetterligning. Morsom den: Forresten så fant eg Windows sin logoetterligning :> Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Hehe... Visst faen! Ludo skulle tatt patent på det! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Synd, egentlig. Men ludo kom før alt dette patentstyret i dag. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 De fleste logoer er vel etterlikninger fra ett eller annet på en måte nå for tiden... Vanskelig å komme på noe nytt og "banebrytende". Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Men nå kan vel ikke MS rettighetsbeskytte logoen sin, hvis Ludo er prior art? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå