Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Skal bruke system() med PHP, og trenger sudo. Derfor må jeg mekke litt i /etc/sudoers for at www-data skal få lov å gjøre kommandoer uten å spørre om passord.

jeg har nå

Cmnd_Alias IR_CMDS = /etc/init.d/iguanaIR, /usr/sbin/lircd

og

www-data ALL=NOPASSWD: IR_CMDS

så har jeg

system( "sudo /etc/init.d/iguanaIR" );

denne virker

men

system( "sudo /usr/sbin/lircd" );

denne virker ikke

altså det går ikke med /usr/sbin/lircd i konsollen uten passord heller. Men /etc/init.d/iguanaIR virker

Du kan jo ta en kjapp test med å bare ha /usr/bin/lircd i sudoers filen, for å sjalte ut eventuelle syntaksfeil. Jeg ser at lircd linker inn både lyd og USB blant annet, så kanskje er det andre rettigheter som stopper deg. Du kan prøve deg frem med å gi www-data gruppetilhørigheter som din vanlige bruker har. Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plages med å måtte boote inn i Vista hver gang jeg vil se en film i *.mkv I Vista kan jeg spille dem av uten problemer med de fleste mediaspillere der(inkludert VLC og MS mediaplayer), mens på samme maskin med Ubuntu8.04 så får filmen så få fps at det ikke kan sees der. Ser i top at cpu bruk stiger begge(dual) til 70-90%. Jeg har installert nVidia driveren og codeker fra Meduabuntu repos.

Hva er årsaken til dette – og er det noe jeg kan gjøre? Forundrer meg litt ettersom Matroska jo er et åpent format :-/

Lenke til kommentar

Skal bruke system() med PHP, og trenger sudo. Derfor må jeg mekke litt i /etc/sudoers for at www-data skal få lov å gjøre kommandoer uten å spørre om passord.

jeg har nå

Cmnd_Alias IR_CMDS = /etc/init.d/iguanaIR, /usr/sbin/lircd

og

www-data ALL=NOPASSWD: IR_CMDS

så har jeg

system( "sudo /etc/init.d/iguanaIR" );

denne virker

men

system( "sudo /usr/sbin/lircd" );

denne virker ikke

altså det går ikke med /usr/sbin/lircd i konsollen uten passord heller. Men /etc/init.d/iguanaIR virker

Du kan jo ta en kjapp test med å bare ha /usr/bin/lircd i sudoers filen, for å sjalte ut eventuelle syntaksfeil. Jeg ser at lircd linker inn både lyd og USB blant annet, så kanskje er det andre rettigheter som stopper deg. Du kan prøve deg frem med å gi www-data gruppetilhørigheter som din vanlige bruker har.

Jeg prøvde å bare ha /usr/sbin/lircd i sudoers-filen. Men det gikk like dårlig.

Andre rettigheter.. hvordan finner jeg ut hva de er?

Hvordan gir jeg www-data gruppetilhøriget som min bruker er? Prøvde det Users and Groups-GUI-greiene, men der var ikke www-data. (Hmm, sjekker med å logge inn som root, sec)

edit; nope, så brukeren ikke når jeg var inlogget som root heller.

jeg mener brukeren skal hete www-data, siden jeg tok en system("whoami") og fikk opp www-data

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Jepp, kan godt hende det er akselerert fra skjermkort. Du kan konvertere filen til noe mindre tungt ved eksempelvis å redusere fps. AMD/ATI skal visstnok få videoakselerasjon også for linux i løpet av noen måneder, så da kanskje nvidia hiver seg på også. I mellomtiden kan du trøste deg med at uten GPU er linux best på Hd-materiale, så en grei CPU kjører meget anstendig HD-materiale. Mplayer rett fra kommandolinja gir typisk god ytelse.

Ståle, sjekk om du får til å logge deg inn som brukeren:

su www-data

Du sjekker dine egne grupper med groups, og legger til gruppetilgang med sudo addgroup

Lenke til kommentar
Min Athlon XP3100+ kjører 720p i linux uten GPU-akselerasjon. Så hvis du har en rimelig oppegående PC skal det ikke være nødvendig med noe GPU-akselerasjon, selv på HD-media.

Jeg bruker en Intel Core 2 Duo E6700, men siden jeg har nVidia så kan det ikke være manglende gpu akselerasjon som er årsaken. Men svak hardware kan årsaken ikke være, som sagt så fungerer det fint i Windows på samme maskin.

Lenke til kommentar
Ståle, sjekk om du får til å logge deg inn som brukeren:

su www-data

Du sjekker dine egne grupper med groups, og legger til gruppetilgang med sudo addgroup

Hvordan vet jeg passordet til www-data? Og er det trygt å endre det?

Trenger du bytte passord?

Bytt til root med "su root", så kan du bytte til hvilken bruker du vil uten passord ;)

Lenke til kommentar

Hmm, da var det smart å teste ut kommandoene som www-data. Noe jeg gjorde, og begge virket faktisk.

Men bare den ene virker når jeg bruker dem i system() i PHP.

Det kommer ikke noe tekst fra system("sudo /usr/sbin/lircd -d /dev/iguanaIR/0 -H iguanaIR");

Og det kommer det heller ikke når jeg starter den fra konsollen med www-data-brukeren. Men det kommer feilmelding når jeg starter uten sudo i consollen, men det gjør det ikke fra system() kommandoen heller. Så jeg er vel like langt. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...