Del Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Skal bruke system() med PHP, og trenger sudo. Derfor må jeg mekke litt i /etc/sudoers for at www-data skal få lov å gjøre kommandoer uten å spørre om passord. jeg har nå Cmnd_Alias IR_CMDS = /etc/init.d/iguanaIR, /usr/sbin/lircd og www-data ALL=NOPASSWD: IR_CMDS så har jeg system( "sudo /etc/init.d/iguanaIR" ); denne virker men system( "sudo /usr/sbin/lircd" ); denne virker ikke altså det går ikke med /usr/sbin/lircd i konsollen uten passord heller. Men /etc/init.d/iguanaIR virker Du kan jo ta en kjapp test med å bare ha /usr/bin/lircd i sudoers filen, for å sjalte ut eventuelle syntaksfeil. Jeg ser at lircd linker inn både lyd og USB blant annet, så kanskje er det andre rettigheter som stopper deg. Du kan prøve deg frem med å gi www-data gruppetilhørigheter som din vanlige bruker har. Endret 13. juli 2008 av Del Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Det er faktisk mulig å la php bruke sudo-programmet og skrive inn passordet når programmet ber om det. se feks http://no.php.net/manual/en/function.proc-open.php Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 I morgen så skal jeg printe noe, og det slo meg at jeg aldri aldri aldri har installert en printer på linux. Hvordan funker det, printeren er en HP F2187. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Du har en HP, så jeg tror det skal gå finfint. (Dog, jeg har ikke installert en slik printer selv - men hører de skal ha god støtte). Har derimot prøvd å installere en Canon-printer av nyere dato, og da måtte jeg bare gi opp. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Naa vet jeg ikke hvordan det er med akkuratt den printeren. Tror det er nok aa installere cups og hplip. cups starter du som en daemon, ogsaa gaar du inn paa http://127.0.0.1:631 og legger den til der. Har det ikke forran meg naa, men er ikke saa vanskelig. Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Går nok fint, du har ferdige apps for å legge til printer så det er gjort på sekunder, sjekk gjerne i signaturen min. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Plages med å måtte boote inn i Vista hver gang jeg vil se en film i *.mkv I Vista kan jeg spille dem av uten problemer med de fleste mediaspillere der(inkludert VLC og MS mediaplayer), mens på samme maskin med Ubuntu8.04 så får filmen så få fps at det ikke kan sees der. Ser i top at cpu bruk stiger begge(dual) til 70-90%. Jeg har installert nVidia driveren og codeker fra Meduabuntu repos. Hva er årsaken til dette – og er det noe jeg kan gjøre? Forundrer meg litt ettersom Matroska jo er et åpent format :-/ Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvilken spiller bruker du i Ubuntu? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Skal bruke system() med PHP, og trenger sudo. Derfor må jeg mekke litt i /etc/sudoers for at www-data skal få lov å gjøre kommandoer uten å spørre om passord. jeg har nå Cmnd_Alias IR_CMDS = /etc/init.d/iguanaIR, /usr/sbin/lircd og www-data ALL=NOPASSWD: IR_CMDS så har jeg system( "sudo /etc/init.d/iguanaIR" ); denne virker men system( "sudo /usr/sbin/lircd" ); denne virker ikke altså det går ikke med /usr/sbin/lircd i konsollen uten passord heller. Men /etc/init.d/iguanaIR virker Du kan jo ta en kjapp test med å bare ha /usr/bin/lircd i sudoers filen, for å sjalte ut eventuelle syntaksfeil. Jeg ser at lircd linker inn både lyd og USB blant annet, så kanskje er det andre rettigheter som stopper deg. Du kan prøve deg frem med å gi www-data gruppetilhørigheter som din vanlige bruker har. Jeg prøvde å bare ha /usr/sbin/lircd i sudoers-filen. Men det gikk like dårlig. Andre rettigheter.. hvordan finner jeg ut hva de er? Hvordan gir jeg www-data gruppetilhøriget som min bruker er? Prøvde det Users and Groups-GUI-greiene, men der var ikke www-data. (Hmm, sjekker med å logge inn som root, sec) edit; nope, så brukeren ikke når jeg var inlogget som root heller. jeg mener brukeren skal hete www-data, siden jeg tok en system("whoami") og fikk opp www-data Endret 14. juli 2008 av Ståle Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvilken spiller bruker du i Ubuntu? Jeg har forsøkt VLC, Totem Mediaplayer, Mplayer, Kaffin(eller noe sånt). Det gjelder ikke alle filmer i *.mkv, men de fleste. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Hvilken videokodek bruker .mkv-filene som tuller seg? Er det noe mønster? Endret 14. juli 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvilken videokodek bruker .mkv-filene som tuller seg? Er det noe mønster? H.264, men med et unntak(en som fungerer fint). Kan problemet være, som nevnt i tråden nedenfor om XBMC, at Linux mangler GPU akselerasjon som Windows har? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Min Athlon XP3100+ kjører 720p i linux uten GPU-akselerasjon. Så hvis du har en rimelig oppegående PC skal det ikke være nødvendig med noe GPU-akselerasjon, selv på HD-media. Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jepp, kan godt hende det er akselerert fra skjermkort. Du kan konvertere filen til noe mindre tungt ved eksempelvis å redusere fps. AMD/ATI skal visstnok få videoakselerasjon også for linux i løpet av noen måneder, så da kanskje nvidia hiver seg på også. I mellomtiden kan du trøste deg med at uten GPU er linux best på Hd-materiale, så en grei CPU kjører meget anstendig HD-materiale. Mplayer rett fra kommandolinja gir typisk god ytelse. Ståle, sjekk om du får til å logge deg inn som brukeren: su www-data Du sjekker dine egne grupper med groups, og legger til gruppetilgang med sudo addgroup Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Min Athlon XP3100+ kjører 720p i linux uten GPU-akselerasjon. Så hvis du har en rimelig oppegående PC skal det ikke være nødvendig med noe GPU-akselerasjon, selv på HD-media. Jeg bruker en Intel Core 2 Duo E6700, men siden jeg har nVidia så kan det ikke være manglende gpu akselerasjon som er årsaken. Men svak hardware kan årsaken ikke være, som sagt så fungerer det fint i Windows på samme maskin. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ståle, sjekk om du får til å logge deg inn som brukeren: su www-data Du sjekker dine egne grupper med groups, og legger til gruppetilgang med sudo addgroup Hvordan vet jeg passordet til www-data? Og er det trygt å endre det? Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hvordan vet jeg passordet til www-data? Og er det trygt å endre det?Jeg aner ikke hvordan brukeren ble lagt til systemet, så det kan ikke jeg svare deg på. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Ståle, sjekk om du får til å logge deg inn som brukeren: su www-data Du sjekker dine egne grupper med groups, og legger til gruppetilgang med sudo addgroup Hvordan vet jeg passordet til www-data? Og er det trygt å endre det? Trenger du bytte passord? Bytt til root med "su root", så kan du bytte til hvilken bruker du vil uten passord Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hmm, da var det smart å teste ut kommandoene som www-data. Noe jeg gjorde, og begge virket faktisk. Men bare den ene virker når jeg bruker dem i system() i PHP. Det kommer ikke noe tekst fra system("sudo /usr/sbin/lircd -d /dev/iguanaIR/0 -H iguanaIR"); Og det kommer det heller ikke når jeg starter den fra konsollen med www-data-brukeren. Men det kommer feilmelding når jeg starter uten sudo i consollen, men det gjør det ikke fra system() kommandoen heller. Så jeg er vel like langt. =/ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Øhm.. av en eller annen grunn. Så virker det tilsynelatende nå. Kan være jeg hadde for rask hvil mellom system-kommandoene. Eller at jeg restartet. Eller noe annet rart. Men det virker ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå