Manuel Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 CPU-bruk er egentlig prosessortid. Foruten overhead i kjernen sin fordeler og et større antall prosesser (som kan bruke mye/lite prosessortid): Burde ikke prosessortid ligge på omtrent det samme uansett distro, så fremt man tester mot samme versjon av filmavspilleren og prosessoren ikke er for treg til å dekode filmen i sanntid? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Fedora stiller ned CPUen til 800MHz av seg selv. Og det er ikke ofte den trenger å gå over det. Men allikevell pleier viften å gå veldig fort. Som gjør at jeg får veldig liten batteritid. =/ Da ville jeg sjekket instillingene i bios. Kan hende du har noe programvare i vista som driver viftestyring og overstyrer bios-settings. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Klokken kan jeg ikke justere (åpen kildekode og ikke adgang til å stille klokken?)Windows ftw! Du må være root (admin) for å kunne stille klokken - vanlige brukere har ikke tilgang. Dette er fordi Linux/UNIX helt fra starten av ble designet for flerbrukermiljøer hvor det nødvendigvis bør være restriksjoner for hva folk har lov til å tukle med av system-wide innstillinger. Et system med 10.000 brukere hvor alle kan justere klokka eller andre liknende ting ville blitt kaos. Forøvrig er det akkurat sånn i nyere Windows-versjoner også, hvor bare administrator kan gjøre slike endringer, og ikke vanlige brukere (limited accounts). Eller sitter du fortsatt med Windows 98 / Millenium edition? Tja, for min del er stille klokka = høyreklikke på klokka, juster-dato-og-klokkeslett (gnome på fedora 7). Blir bedt om passord, taster det inn, og kan herje så mye jeg gidder. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg trodde du var Slack-mann. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Er det mulig å styre Ubuntu (feks) fra en annen PC direkte. Slik som VNC på Windowns. altså at det ikke oprettes en ny session. Endret 24. juni 2008 av Ståle Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Har du prøvd med "Remote Desktop"? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Alternativt kan du jo bare installere vnc.. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Med VNC på Ubuntu blir det laget en ny session. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Her er en feilmelding jeg fikk helt ut av det blå (6 mnd gammel) Pcen henger seg /fryser av og til, hvordan finner jeg ut om det er software eller hardware? Har ikke windows xp cder kun vista og det går ikke på den pcen så kan bare legge ill linux og da fryser pcen på random tidspunkt. Skal ikke starte noen windows/linux krig men har på følesen at ALLE som har peiling på data og villige til å lære som prøver linux/mac alt annet enn windows blir frelst og de kan ikke forstå at noen kan ha windows i huset og spyr hver gang de hører ordet bill eller gates eller MS. Om det hadde vært så bra så hadde vel alle byttet men folk gjør ikke det pga de er redd for noe nytt/ og man kan windows fra før og derfor velger windows igjen osv. Er det slik eller synnes folk det er bedre kun pga man ikke betaler til MS og det er "inn" å like linux? Endret 24. juni 2008 av War Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Får du den feilmeldingen under installasjonen? Det kan se ut som at CD'en du installerer fra er korrupt/ødelagt. Edit: Prøv å brenne ut CD'en på nytt. Gjerne på litt lavere fart (for å unngå korrupsjon). Endret 24. juni 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Om det hadde vært så bra så hadde vel alle byttet men folk gjør ikke det pga de er redd for noe nytt/ og man kan windows fra før og derfor velger windows igjen osv.Er det slik eller synnes folk det er bedre kun pga man ikke betaler til MS og det er "inn" å like linux? Ønsker du hjelp til å feilsøke maskinen, eller ønsker du å diskutere hvorfor noen av oss snur ryggen til MS? Når det gjelder maskinen din lider den antagelig av en av tre:-Hardware feil (sjekk minne fra live CD, sjekk disk, sjekk kjøling) -Korrupt installasjon (sjekk installasjonsmedium) -Buggy driver (sjekk om andre opplever lignende med din hardware, rammer typisk hardware med lukkede spesifikasjoner) I alle tre tilfellene ligger problemet normalt ikke hos linux. Linux har generelt bedre oppetid enn XP/Vista på støttet hardware. Du har også medfølgende minnesjekk på installasjon CD, så den vanligste synderen er det lett å sjalte ut. Når det gjelder hvorfor noen av oss skyr MS, så må du nesten spørre hver enkelt. For min del er jeg møkk lei av at ting blir trødd nedover huet mitt bare for å opprettholde et monopol. Den dagen MS konsentrerer seg om å lage god programvare, og følger åpne bredt anerkjente standarder, så har ikke jeg noen problemer med dem. Dette har likevel lite å gjøre med mitt ønske om å bruke GNU/Linux som naturlig nok kom først. Det var jo da jeg opplevde hvilke hinder MS hadde lagt i veien for meg at jeg ble forbannet. Fascinasjonen, behovet og ønsket om å bruke GNU/Linux har lite med MS å gjøre, og er ikke gjort i en håndvending å forklare. Kortversjonen må nesten bli at MS blir for kjedelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Min ting er at etter eg såg kor lite funksjonar ein fekk av å installere eit Windows-OS versus ein Linux-distro, som til og med ikkje kostar noko anna enn nedlastningstida, ei brennplate og litt kunnskap, så vart eg sjokkert. Korleis klarar nokon å selje eit så mangelfullt system for så mykje pengar? Eg hadde au sett kor mykje Microsoft prøvde å øydeleggje for andre via media. Også er fri programvare ein betre filosofi synast eg Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Med VNC på Ubuntu blir det laget en ny session.Nope, det trenger ikke å bli det... System->Preferences->Remote Desktop : "Allow other users to view your desktop" : Så logger du inn i kjørende gnome-session med en hvilken som helst vnc-client. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hei Oppdaterte serveren her i dag, fra ubuntu 6.10 til 8.04. Siden jeg skulle legge inn fra scratch tok jeg uten gui. Men nå har jeg et lite problem som kanskje dere kan hjelpe litt med. Når jeg startet opp slet jeg med å finne nett, og siden den brukes som en router med masquerade, er ett eth1 static til lokal og eth0 dhcp ut på studentnettet jeg sitter på. Hvis jeg satt opp /etc/network/interfaces til static og dhcp fikk jeg melding om at jeg ikke fant noe lokalnett, kunne ikke pinge egen ip engang. Jeg måtte kjøre kommandoen under for at det skulle fungere ifconfig eth1 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.1.255 Siden jeg ikke har tatt en reboot ennå lurer på om dette er noe jeg må gjøre hver gang ubuntu nå starter opp. Eller om den har skjønt poenget og husker det. Litt vanskelig siden serveren ikke er koblet til skjerm, så hvis jeg må skrive inn på nytt må jeg bare koble opp tastaturet og håpe på det beste. Er en mulig backup å legge den i /etc/rc.local ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis man vil ha en egen separat X-server adskilt fra :0 skjermen kan man fint installere RealVNC. Men hvis man vil kontrollere :0 skjermen direkte bør man bruke Remote Desktop verktøyet som følger med Gnome. Har prøvd å gjøre dette med RealVNC, men det fungerer ikke lenger, antakelig fordi RealVNC fremdeles baserer seg på XF86 4.3.0 (vnc.so extension-modulen som må aktiveres når X startes). Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Er det nokon som klarar å streame frå NRK web-tv? Min videospelar låsar seg tydelegvis i prosessen. Eg brukar Firefox og Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Eg er så absolutt avhengig av streaming i desse Wimbledontider =/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 mplayerplug-in har aldri gitt meg noen problemer. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ah.. Ordna nettopp denne, likevel får eg lyd, men berre grå skjerm. Det "løyste" seg ved å gå vegen om og kopiere urlen frå mp-plugin, og lime denne inn i VLC-player. Men det kan bli litt tungvindt i lengden. Kan den grå skjermen ha med at eg ikkje har satt opp skjermdriveren enno? Eg tok ein clean install i går. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Er nok codecs du mangler. VLC har sine egne. Dersom du bruker plugin som følger med Ubuntu, er et tips å høyreklikke på filmen og velge å åpne i Movie Player. Da starter automatisk søking og installasjon av Codecs. Etter installasjonen av codecs, skal det kunne spilles av i plugin-vinduet. Endret 26. juni 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå